/نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاريها/ در كارگاه آموزشي خبر مطرح شد: خبر در دنياي امروز بايد به مخاطبش شوك وارد كند
در تئوري شرطيسازي كه در اخبار امروز مورد توجه قرار گرفته و از نمودار كنش، نقش و ساخت به اين نتيجه ميرسيم كه خبر به محض دريافت كنشي مثبت از مخاطب و تكرار به جايي ميرسد كه اخبار گذشته را در ذهن مخاطب تداعي كرده و يك نقش ارتباطي را ميآفريند و اين يعني در دنيا امروز اخبار به سمت فرآيندمداري رفته است.
به گزارش خبرنگار رسانهي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مجيد رضاييان - مدرس ارتباطات - در اولين كارگاه آموزشي حاشيهي چهاردهمين نمايشگاه بينالمللي مطبوعات و خبرگزاريها با عنوان "خبر" با بيان اين مطلب و اينكه خبر در دنياي امروز از اكنونمداري به فرآيند مداري رسيده است اظهار كرد: در دنياي امروز خبر بايد به مخاطبش شوك وارد كند، به اين معني كه اطلاعاتش به اندازه كافي غني بوده و كمتر دستخوش تغيير توسط راويان شده باشد.
او در صحنه بودن و واقعي بودن را جزو ساير ارزشهاي خبري دانست و افزود: خبر بايد به گونهاي ارائه شود كه مخاطب در صحنه بودن خبرنگار را در آن حس كند و نبايد فراموش كنيم كه اصل خبر يعني ذات اطلاعات نبايد از بين برود.
وي درباره واقعي بودن خبر ادامه داد: واقعي بودن خبر با عيني بودن آن فرق دارد، عيني بودن خود واقعه است و واقعي بودن رويداد آن واقعيت؛ در ارزشهاي خبري واقعي بودن را به عنوان يك معيار به حساب ميآوريم.
رضاييان گفت: چهار عنصر اوليه خبر نيز مهماند و بايد در نوشتن اخبار مورد توجه قرار گيرند اما مخاطب نيز امروز بيشتر به دنبال چرايي و چگونگي اخبار است.
اين مدرس ارتباطات درباره تفاوت نرم خبر و سخت خبر خاطرنشان كرد: سخت خبر به ذات خبر و نرم خبر به مخاطب نزديك است؛ سخت خبر رويدادگرا و نرم خبر فرآيندمدار است، سخت خبر شوك وارد ميكند اما نرم خبر جريان ساز است.
به گفتهي او سخت خبر به اطلاعات و نرم خبر به پيام نزديك است؛ سخت خبر و نرم خبر هريك جايگاه و كاركرد خاص خود را داشته و يكديگر را نقض نميكنند يعني هر كدام از اين ها با توجه به شرايط جايگاه خود را در روزنامهنگاري خواهند داشت.
رضاييان در پاسخ به سوالي درباره اينكه آيا مخاطب نيز در دروازباني خبر نقش دارد گفت: بله مخاطب با دروازباني خود كاري ميكند كه روزنامهنگار را به دادن پاداش آتي در خبرها به او مجبور ميكند.
او همچنين درباره راههاي تقويت نرمنويسي در مطبوعات هم اظهار كرد: يك روزنامهنگار براي نوشتن اخبار نرم بايد در نوشتن سخت خبر هم مهارت لازم را داشته باشد؛ عناصر خبر را خوب بشناسد و از آنها به درستي استفاده كند چراكه نرم خبر در حقيقت بيان وضعيت خبر با عناصر تشريحي است.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات