/نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاريها/ در كارگاه آموزشي روابط عمومي و تبليغات مطرح شد: روابط عمومي بايد در راستاي پربار كردن اطلاعات و اخبار گام بردارد
فرهنگ مطبوعاتخواني در كشور و جهان افزايش يافته است و روابط عموميها بايد بدانند با گروهي از مردم سر و كار دارند كه كنجكاو بوده و به مسائل روز حساس هستند، بنابراين رسانهها و در كنار آن روابط عموميها بايد پاسخگوي افكار عمومي باشند.
به گزارش خبرنگار رسانهي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، هوشنگ عباسزاده - كارشناس - در كارگاه آموزشي كه با موضوع روابط عمومي و تبليغات در حاشيهي نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاريها برگزار شد، با بيان اين مطلب و با اشاره به اين كه حدود 50 سال پيش واحد و يا دفتري با عنوان ادارهي دفتر روابط عمومي در سازمانها داير شد و به تدريج رشد يافت اظهار كرد: در حال حاضر روابط عمومي در هر سازمان و يا موسسهاي كه بخواهد شكل بگيرد وجود خواهد داشت و سازمانها بعد از بالاترين مقامشان روابطعموميها را قرار دادند و اين موضوع جزء فرهنگ هر سازمان محسوب ميشود.
وي اظهار كرد: يكي از مهمترين وظايف روابط عمومي در واقع پاسخگويي، اطلاعرساني و در مقابل آن اطلاعيابي است؛ يعني رسانهها براي روابط عموميها اطلاعرساني ميكنند و روابط عموميها نيز از رسانههاي اطلاعيابي ميكنند و روابط عمومي از طريق رسانهها ميتواند با آحاد مختلف مردم ارتباط تنگاتنگي برقرار كند و هر چه قدر روابط عمومي يك سازمان به سوالات و شبهات اهميت داده و آنها را پيگيري كند به همان ميزان ارزش سازمان را بالا برده و به همين دليل است كه ميگويند روابط عمومي يعني مهندسي انساني، بنابراين بايد به اين موضوع توجه داشت.
وي در ادامه با اشاره به وضعيت روزنامهها و نقش آنها در روابط عمومي اظهار كرد: در كشور ما روزنامهها از نظر كميت رشد خوبي داشتند و در حال حاضر بيش از 60 تا 70 روزنامهي يوميه داريم كه اين تعداد دو و نيم ميليون تيراژ دارند.
او با بيان اين كه اين رقم جاي تاسف دارد و ضعيف است، گفت: ما جمعيت 70 ميليوني هستيم و بر اساس استانداردهاي جهاني براي هر 10 ميليون نفر بايد يك ميليونام تيراژ وجود داشته باشد، بنابراين استاندارد كشور ما در اين زمينه رقم 7 ميليوني است كه با دو و نيم ميليون فاصلهي زيادي دارد و اين نشان دهندهي آن است كه هنوز فرهنگ روزنامهخواني در كشور ما رشد نيافته و اين در حاليست كه كشور ژاپن بر اساس آخرين آمار داراي جمعيت 126 ميليون نفر است و حدود 70 تا 75 ميليون تيراژ دارد.
وي در بخشي از سخنان خود با اشاره به انتشار اولين روزنامه كه در حدود 170 سال پيش با عنوان كاغذ اخبار منتشر شد اظهار كرد: در زمانهاي قديم با توجه به شرايط و نبود روزنامه و اطلاعرساني به مردم وجود روابط عمومي هم آنچنان احساس نميشد اما در حال حاضر فرهنگ مردم افزايش يافته و با افزايش روزنامهها و مطبوعات اين نياز نيز بيشتر احساس ميشود.
وي اظهار كرد: روابط عمومي ميتواند در راستاي پربار كردن اطلاعات و اخبار گامهاي زيادي بردارد و اگر بخواهيم به اهداف خود در سازمان دست يابيم بايد ارتباط را شناخته و تفكرمان ارتباطي باشد و ارتباطي نيز عمل كنيم و از طرفي روابط عمومي بايد پل ارتباطي بيطرف بين سازمان و مخاطبان آن سازمان باشد.
او اظهار كرد: روابط عمومي مثل يك فرمول است و آن شناسايي به همراه شناساندن و دستيابي به تفاهم و يا رضايتمندي است و تعريف جديد روابط عمومي اين است كه روابط عمومي بايد بيرون سازمان را براي درون تفسير كند؛ يعني چيزي را به وجود آورد كه بازخورد نام دارد و در واقع روابط عمومي منعكسكنندهي خواستها، نيازها و واكنشهاي بيروني سازمان به داخل مجموعهاش است كه روابط عمومي در آن وجود دارد.
اين كارشناس گفت: وظيفهي روابط عمومي اين است كه داستان مردم را نزد سازمان عرضه كند نه اين كه فقط توجيه كننده بوده و بخواهد خود را مطرح كند.
وي همچنين با اشاره به ديگر تعريف روابط عمومي گفت: روابط عمومي عبارت است از مردمشناسي، به همراه مردمداري و مردم ياري در راستاي اثربخشي سازمان بنابراين بايد به نقش و اهميت روابط عمومي و موضوع تبليغات در اين حوزه توجه و اهميت لازم داده شود.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات