محمد انور بجارزهی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به برخی مشکلات و خواستههای مردم منطقه افزود: شهرستان بندری چابهار با وجود داشتن فرصتهای خوب تجاری، اقتصادی و گردشگری متاسفانه از محرومترین نقاط ایران از نظر شاخصهای بهرهمندی از آب، آموزش، راه، بهداشت، برق، تلفن و اینترنت است و هنوز شاخص بهرهمندی مردم در رتبه آخر کشوری است.
نماینده چابهار خاطرنشان کرد: ادامه دار بودن جیره بندی آب در شهر چابهار بعد از گذشت ۷۰ سال، تامین آب شبانهروزی بیش از ۷۰۰ روستای جنوب سیستان وبلوچستان، اعتبار لازم باید به این موضوع تخصیص داده شود تا بعد از سالها مشکلات بی آبی مردم رفع شود.
وی گفت: وضعیت آب در ۶ شهرستان چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند، دشتیاری و زرآباد بحرانی است و در هر شهرستان تعداد اندکی از روستاها از آب شبانه روزی بهره مند هستند که نیاز است برای پیگیری اجرای طرحهای جدید، تامین آب شبانه روزی، تخصیص به موقع اعتبارات، مشکلات حوزه آب مورد بررسی مجدد قرار گیرد.
بجارزهی در ادامه افزود: مهمترین مشکلات حوزه آب و فاضلاب چابهار، تکمیل طرح آبرسانی به تمامی روستاهای بخش پلان و پیرسهراب به ویژه ۵۸ روستای بخش مرکزی چابهار است.
وی اظهار کرد: بیش از ۴۰۰ روستا از سد زیردان آبرسانی میشوند که متاسفانه سالها چشم انتظار ساخت تصفیه خانه هستند و در این زمینه اعتبار مورد نیاز تخصیص پیدا نکرده است.
نماینده چابهار همچنین از رئیس جمهور خواست تا توجه ویژه به راههای استان داشته باشد و در ادامه افزود: در دنیا هر منطقهای که در مسیر ترانزیت کالا و جابجایی مسافر باشد، بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص میدهد اما در سیستان و بلوچستان متاسفانه اینگونه نیست. راههای ما در استان تبدیل به جادههای مرگ شده و فقط کافیست که آمار ۲ سال از کشتههای جادههای استان بررسی شود.
وی تصریح کرد: راههای سیستان و بلوچستان پایینترین شاخص را از نظر آسفالت و استانداردسازی در کشور دارد، متاسفانه این استان کمترین جادههای آزادراهی و بزرگراه و پایینترین شاخص راههای دوبانده است.
وی تاکید کرد: آسفالت حداقل سه هزار کیلومتر راه خاکی در ۶ شهرستان چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند، دشتیاری و زرآباد ضروری است.
بجارزهی افزود: بیش از ۲۱ هزار نقطه از راههای مواصلاتی این منطقه بزرگ در جنوب سیستان و بلوچستان نیازمند ساخت پل، آبنما و ابنیه فنی استاندارد هستند.
نماینده چابهار تصریح کرد: با این اعتبارات قطره چکانی فقط برای ۲ بانده شدن راه چابهار تا زاهدان مرکز استان که پیشرفت اندکی دارد بیش از ۹۰ سال دیگر طول می کشد.
وی افزود: تسریع در تکمیل باند دوم چابهار به نوبندیان و چابهار به زاهدان و چابهار به زرآباد و جاسک چابهار در محدوده سواحل مکران و متصل به آبهای آزاد اقیانوس هند موقعیت مناسبی برای تجارت، بازرگانی، آبزی پروری و ورود کالا دارد که تنها جاده استاندارد از نوع بزرگراه و آزادراه مناسب می تواند کشور را از وجود نعمت های فراوان خدادادی و ظرفیت های بسیار بهرهمند و اشتغال دریا محور در سواحل و انتقال سریع کالاها از یک جاده مطمئن و بدون خطر و تصادفات وحشتناک جادهای را ممکن سازد.
وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که ۸۵ درصد حمل ونقل کالا با کامیون از طریق جادهها انجام می شود پروژههای راهسازی از جمله جاده دو بانده چابهار- کنارک و راه ترانزیتی چابهار- نیکشهر- ایرانشهر- زاهدان از اهمیت بالایی برای مردم استان و کشورهای همسایه برخوردار است.
بجار زهی با اشاره به اینکه بندر چابهار موقعیت مناسبی برای حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیپ (حمل و نقل دریایی) کالا دارد و بهترین و کم هزینهترین مسیر ترانزیت به کشورهای آسیای میانه و افغانستان است، در ادامه تاکید کرد: ترانزیت کالا به افغانستان از این بندر با کامیون از طریق میلک زابل می تواند موجب تحول در اشتغال و توسعه و پیشرفت استان سیستان و بلوچستان شود.
نماینده چابهار ادامه داد: ترانزیت کالا از طریق جاده مناسب و استاندارد به داخل و خارج کشور در رونق اقتصادی استان سیستان وبلوچستان و محور شرق نقش بسیار مطلوبی خواهد داشت، در این خصوص از جمله مزیتها برای سیستان و بلوچستان بحث ناوگان حمل و نقل است که کاملا درگیر و ذینفع خواهد شد همچنین در کنار بخش حمل و نقل قطعا سامانهها و مجتمعهای خدماتی بین راهها از این فرآیند و مزیت ترانزیت نفع خواهند برد.
وی گفت: مزیت و قابلیتهای منحصر به فرد چابهار در زمینه صادرات و واردات و ترانزیت باعث شده تا این بندر امروز یکی از بنادر پر رونق کشور باشد که توانسته نقش بسیار خوبی را در پیوند منطقهای ایفا کند.
بجارزهی تصریح کرد: با وجود ۲ بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری امکان پهلوگیری، تخلیه و بارگیری کشتیهای اقیانوس پیما و همچنین رونق ترانزیت و صادرات در جنوب شرق کشور فراهم شده که با توسعه بندر در فازهای بعدی طرح توسعه عملیات تخلیه و بارگیری در این بندر استراتژیک با رشد چشمگیری همراه خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: با این اوصاف نقش ساخت حداقل ۲ هزار کیلومتر راه و جاده ۲ بانده در حمل و نقل کالا از اهمیت زیادی برخوردار است و می توان امیدوار بود که با آغاز ساخت جاده ۲ بانده چابهار- کنارک، پروژه های احداث بزرگراه از چابهار به سمت نیکشهر- ایرانشهر-زاهدان و ایرانشهر به طرف بم و کنارک به جاسک نیز با تخصیص اعتبار و آغاز عملیات اجرایی در آینده ای نزدیک شاهد تحول بزرگی خواهیم بود.
مشکلات و درخواست های حوزه شیلات سیستان و بلوچستان
وی ادامه داد: در ارتباط با توسعه سواحل مکران نیاز است به حوزه شیلات و اشتغال دریامحور توجه ویژه شود اهم درخواست ها بشرح ذیل است.
صدور مجوز صید به ۶ هزار قایق و لنج در سواحل سیستان و بلوچستان
واگذاری مجوز های لنج و قایق و افزایش ۵۰ درصدی سهمیه ها با توجه به سندهای توسعه ای و تاکید دولت و رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد دریا محور
وی تصریح کرد: با توجه به جمعیت ۳۱ هزاری صیادان و جمعیت تقریبی عائله ای آنان ۱۵۰ هزار نفری نیاز ضروری است که وزارت جهاد و سازمان شیلات در فکر احداث بیمارستان ۱۲۰ تختخوابی برای این قشر و ایجاد تعاونی مسکن برای آنان باشد.
وی در خصوص حوزه بهداشت و درمان منطقه نیز گفت: حوزه دانشکده علوم پزشکی چابهار بیش از ۷۶۰ هزار نفر جمعیت با ۱۰۷۰ روستا دارد اما نیروی انسانی آن در حد شبکه و بهداشت یک شهرستان کشور است لذا تکمیل چارت بهداشتی و درمانی دانشکده و استخدام نیرو و پزشک و تجهیزات لازم از دیگر درخواست ها است.
بجارزهی تصریح کرد: سرانه تخت بیمارستانی در کشور به ازای هر هزار نفر ۱.۸ (یک و هشت دهم) تخت است و مثلا یزد به ازای هر هزار نفر چهار تخت دارد اما این آمار در حوزه دانشکده علوم پزشکی چابهار چهار دهم تخت به ازای هر هزار نفر است که واقعا این آمار فاجعه و از محرومیت هم فراتر است برای رسیدن به سرانه استاندارد تخت بیمارستانی کشور نیازمند ساخت حداقل ۲۲۰۰ تخت بیمارستانی جدید با جمعیت فعلی است.
نماینده چابهار بیان کرد: از نظر شاخص های بهداشتی چابهار تنها منطقهای است که پوشش سیستم شبکه آن ۵۰ درصد است، در هیچ کجای کشور هم چنین موردی را نخواهید دید، در همین استان سیستان و بلوچستان سراوان و زابل شاخص بهداشتی شان ۱۰۰ درصد است.
وی افزود: ۸۵ درصد مشکلات بهداشتی و درمانی در سطح اول رفع و رجوع می شود. اما در چابهار در طول ۳۸ سال وزارت بهداشت نتوانستند در شاخص های ذکر شده در پوشش کامل قرار دهند.
بجارزهی گفت: مرکز شهرستانهای دشتیاری، قصرقند، زرآباد و کنارک حتی یک تخت بیمارستانی ندارند، بنابراین ساخت بیمارستان ۱۲۰ تختخوابی در قصرقند، بیمارستان ۹۶ تختخوابی در زرآباد، بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی در کنارک، ساخت بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی در دشتیاری و ساخت بیمارستان حداقل یکهزار تختی یا ۲ بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی در شهر چابهار با توجه به جمعیت چابهار و شهرستانهای همجوار با تخصص های مختلف ضروری است.
وی گفت: ساخت بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی چابهار چندین با حضور وزیر بهداشت و درمان وقت در سال ۱۳۹۷ کلنگزنی شده و نیازمند بودجه ملی برای تکمیل و افتتاح است.
وی ادامه داد: هم اینک بیماران کنارک، نیکشهر، سرباز، قصرقند و یا به نوعی می توان گفت از جاسک تا راسک با جمعیت حدوده ۷۵۰ هزار نفر به بیمارستان چابهار مراجعه می کنند.
نماینده چابهار بیان کرد: سازمان تامین اجتماعی کشور هم ۲ سال قبل کلنگ بیمارستانی را در چابهار زده است نیاز است هر چه سریع تر به وعده خود که احداث بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی تامین اجتماعی در چابهار، درمانگاه تامین اجتماعی در نیکشهر و کنارک بود عمل کنند تا مشکلات مردم در حوزه سلامت کمتر شود.
وی تاکید کرد: شهرستان نیکشهر نیز ۱۰۰ تخت بیمارستانی جدید نیاز دارد که دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر چندین سال قول داده بیمارستان ۲۲ بهمن قبلی را احیا کند ولی تاکنون بعد از گذشت سالها و جدا شدن دانشکده علوم پزشکی چابهار هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است نیاز است هر چه سریعتر این مورد را دانشکده تازه تاسیس علوم پزشکی چابهار پیگیری و عملیاتی کنند.
وی با بیان اینکه پیشنهاد احداث دستگاههای عظیم نظیر پتروشیمی و فولاد و شرکت ماهان، بیمارستان در حد ۶۰ تختخوابی در چابهار یا مناطق همجوار داده شود، افزود: ورود بخش خصوصی در ساخت بیمارستان و کلینکهای جراحی محدود درحوزه چابهار نیاز ضروری مردمان آن دیار است.
بجارزهی در خصوص مباحث آموزشی نیز گفت: در خصوص استقلال اداره کل آموزش و پرورش جنوب استان سیستان و بلوچستان در چابهار اقدام شود و اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هم مستقر شوند چون سرانه فضای آموزشی در جنوب سیستان و بلوچستان به ازای هر دانش آموز یک مترمربع است که همین سرانه در کشور به ازای هر دانش آموز هشت مترمربع است و در شهر چابهار سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانش آموز در حدود ۳۰ سانتیمترمربع یعنی در حد یک موزاییک است.
وی ادامه داد: سرانه فضای آموزشی تا رسیدن به سرانه استاندارد هشت مترمربع به ازای هر دانش آموز حداقل ۶۴۰۰ کلاس درس جدید ساخته شود.
نماینده چابهار گفت: استخدام حداقل ۳ هزار معلم در جنوب سیستان و بلوچستان، استانداردسازی فضای آموزشی، تامین برق، آب و امکانات سرمایشی و حصارکشی مدارس از دیگر موارد است.
وی افزود: حداقل سه هزار کلاس نیازمند فوری کولرگازی هستند و حداقل یکهزار مدرسه در سطح روستاهای جنوب بلوچستان فاقد حصارکشی و محوطه سازی هستند که نیاز است این امر و شاداب سازی فضای مدرسه در دستور کار قرار گیرد.
وی در پایان تاکید کرد: باید نگاه ویژه ای نسبت به تخصیص سهمیه های بدون کنکور ما در رشته های پیراپزشکی با توجه به اینکه دانشکده پرستاری در چابهار و نیکشهر داریم، افزایش دهند.
انتهای پیام
نظرات