پاسخ سازندگان«شبهاي برره» به منتقدان و مخاطبان منتقد
سازندگان «شبهاي برره» به همراه گروه فيلم و سريال شبكهي سه سيما در مطلبي نسبت به نقدهاي مطرح شده از سوي رسانهها و مخاطبان اين برنامه، پاسخهايي را ارائه كردهاند.
به گزارش گروه دريافت خبر سرويس تلويزيون ايسنا، اين مطلب كه از سوي روابط عمومي شبكهي ارسال شده به شرح زير است:
اين روزها مطالب مختلفي در مطبوعات دربارهي مجموعه طنز تلويزيوني (شبهاي برره) به چاپ رسيده كه در بعضي از اين مطالب انتقاداتي از اين برنامه شده است. عدهاي از بينندگان شريف سيما نيز طي تماسهاي تلفني با روابط عمومي سازمان صدا و سيما و شبكه سوم نظرات خود را درباره اين برنامه اعلام كردهاند.
بررسي مجموعه نظراتي كه درباره اين برنامه ابراز شده نشان ميدهد كه منتقدان اين مجموعه دو دستهاند، عدهاي دلسوزانه و از روي حسن نيت و به قصد اصلاح و خيرخواهانه نسبت به وجود برخي كاستيها و ضعفها و احيانا بدآموزيهاي اين برنامه ابراز نگراني كردهاند و عدهاي ديگر به نظر ميرسد كه حدود انصاف را در نورديده و در مسير تخريب رسانه سيما و دستاندركاران اين برنامه گام برداشتهاند و نقاديهاي آنها متاسفانه علمي و كارشناسانه نيست. اما روي سخن ما با جماعت اول است و براي رفع نگراني ايشان بايد به نكاتي اشاره كنيم كه به عنوان اشكلات برنامه انعكاس يافته است البته شايد با كمي دقت بيشتر در برنامههاي پخش شده از اين مجموعه دغدغه خاطري براي آنها باقي نميماند.
اول: بيان تمثيلي كه در اين مجموعه به كار رفته تا حدي در اين كه بيننده به بعضي از ظرائف و نكات مورد نظر گروه سازنده (اقلا در قسمتهايي كه تاكنون پخش شده) پي نبرد بيتاثير نبوده است كه اميدواريم در ادامه مجموعه بتوان اين نقيصه را جبران كرد.
دوم : اگر ميخواستيم با نگاهي ايجابي رفتار صحيح انساني و اجتماعي را تبليغ و ترويج كنيم و به عبارتي بيننده را نصيحت كنيم قطعا به دام شعار زدگي ميافتاديم و با تبليغ مستقيم كه مطبوعا طبع بيننده هوشيار و فهيم طنز تلويزويني نيست، از مقصود خود باز ميمانيم تا به ناهنجاريهاي جامعه بپردازيم تا از اين راه رسالت خود را در تولدي محصولي پيام دارد و متناسب با اهداف رسانه ملي انجام دهيم. اگر چه هنوز در ابتداي راه هستيم و قسمتهايي از برنامه كه تاكنون توليد و پخش شدهاند حدود يك پنجم كل مجموعه را شامل ميشوند اما به پشتوانه تفكر و تحقيق و بحثهاي كارشاسانه و حمايتها و هدايتهاي مادي و معني سازمان صدا و سيما و مديران شبكه و به اتكاي همكاري و همراهي گروهي منسجم و كارآزموده توانستهايم حجم قابل توجهي از مفاهيم ارزشمندي و آموزههاي اخلاقي مورد نياز جامعه را در اين مجموعه مطرح كنيم كه در ذيل فهرستوار به آنها اشاره ميكنيم:
ـ تقبيح چاپلوسي و تعلقگويي كه متاسفانه در جامعه ما رواج يافته است از طريق خلق شخصيت ـ «جاننثار» كه جز پاچهخواري هنر ديگري ندارد و موجب بيزاري بيننده از اين عادت زشت ميشود.
ـ تقبيح غيبت و بدگويي كه متاسفانه نقل بعضي از مجالس و محافل ما شده و از طريق تشبيه آن به مراسم «نخودچي خوران» كوشيدهايم تا تنفر بيننده را نسبت به اين گناه و عمل ناپسند برانگيزيم.
ـ تهي از دورويي و دوگانگي دو رفتار و در روابط اجتماعي كه استفاده از “افعال معكوس”تمثيل اين معنا است.
ـ نفي سودجويي و منفعت طبيعي و كسب درآمدهاي حرام و نامشروع كه انگيزه عمل به ارتشاء و اختلاس است و اشاره به زشتي اين معنا كه «همه چيز ... معامله با پول است».
ـ تاكيد بر لزوم كنار گذاشتن آداب و رسوم غلط و دست و پاگيري كه هيچ تناسبي با موازين شرعي و سنتهاي اسلامي ندارد از جمله سختگيريهاي بيمورد در ازدواج.
ـ نفي برخي باورهاي غلط مثل بسته شدن عقد دختر عمو و پسر عمو در آسمان كه متاسفانه هنوز هم در برخي از مناطق كشور رواج دارد.
ـ طرح مشكلات ناشي از ازدواج تحميلي به عنوان يك رفتار غير اسلامي
ـ ذم تحمل ناپذيري و پرخاشگري و توسل به زور در تعاملات اجتماعي از طريق نمايش دعواهاي بيمورد و كساني كه با كوچكمترين مخالفتي با يكديگر دست به يقه ميشوند.
سوم: در انتخاب جغرافيايي برره، دكورها، لباسها و گويش اين مردم نهايت سعي خود را كردهايم كه به هيچ يك از مناطق ايران شبيه نباشد تا مبادا شائبهي توهين به قوم خاص، زبان و لهجه خاص، يا بخشي از سرزمين پهناور ايران را به وجود بياورد. حتي دقت كردهايم تا بحث شهري و روستايي مطرح نشود و اين كه در بعضي از انتقادات به تمسخر روستاييان متهم شدهايم و در برخي ديگر به توهيه به شهريها نشان ميدهد كه واقعا قصد تحقير و توهين به هيچ يك از اين اقشار را نداشتهايم و به مقصود و منظور خود از ايجاد ناكجاآبادي انتزاعي نزديك شدهايم. البته در اين ميان به موفقيت ديگري نيز نايل آمدهايم كه همان ايجاد اشمئزاز و تنفر در بيننده نسبت به رفتارهاي غلط بررهايها است كه در اعتراض اهالي مناطق مختلفي از كشور به تشابهات اتفاقي ناشي از برخي اسمها ديده ميشود.
چهارم: از وارد شدن لطمه به زبان فارسي به عنوان يكي از عيبهاي برنامه سخن به ميان آمده است كه بايد بپرسيم آيا لهجههاي مختلفي كه در ايران وجود دارند،تاكنون لطمهاي به اين زبان زدهاند، اگر جواب منفي است پس لهجه بازيگران اين مجموعه نيز صدمهاي به اين زبان وارد نخواهد كرد. ضمن اينكه تاثير اصطلاحات و تكيه كلامهاي مجموعههاي طنز تلويزيوني معمولا مقطعي است و به همان سرعتي كه در بين بينندگان جا ميافتد و شايع ميشود به همان سرعت نيز از خاطرهها محو ميشود. اما نكته مهمي كه در اين باره ميتوان گفت اين است كه زبان فارسي به دليل غناي فرهنگي و غلبه ذاتي خود در طول تاريخ نه تنها تحت تاثير لهجهها و حتي زبانهاي ديگر قرار نگرفته بلكه بر بسياري از اين زبانها تاثير گذار نيز بوده است. در كشور همسايهمان افغانستان با وجودي كه اكثريت با پشتونها است اما مردم افغان يا فارسي زباناند و يا دو زبانه و حتي پشتونها اين كشور نيز تمارسي بلدند و اين نشان از نفوذ زبان فارسي دارد.
همچنين در برخي از ايرادات به اين برنامه از هزينه ميلياردي كار سخن رفته است كه براي رفع هرگونه سوء تفاهم در اينباره بايد گفت:هزينه ساخت اين برنامه دقيقهاي صد و شانزده هزار تومان است كه با احتساب نود برنامه 20 دقيقهاي رقم كل هزينه ساخت برنامه نصف آنچه كه در مطبوعات آمده هم نميشود كه با توجه به سختي كار و تعدد بازيگران و مخارج سنگين دكور و اجاره مكان فيلمبرداري كه باغي به مساحت حدود چهل هزار متر است، شايد ارزانترين سريالهاي تلويزيوني است.
اما ادخال سرور در قلب مومن و ايجاد ابتهاج خاطر و نشاندن تبسم بر لبان بيننده اولين هدفي است كه دستاندركاران اين مجموعه دنبال ميكنند كه اگر هيچ يك از نكاتي كه ذكر شد نيز در اين برنامه وجود نداشت همين ايجاد نشاط و شادي و سرور در مخاطب به عنوان دليل توليد و پخش اين مجموعه كفايت ميكرد.
در پايان از خداوند توفيق خدمت در راه اعتلاي فرهنگ اسلامي و ايراني را طلب ميكنيم و از راهنماييهاي بينندگان سيما كه همواره ما را در بهبود كيفيت برنامهسازي ياري كردهاند، استقبال ميكنيم.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات