تهيه کننده ي يک فيلم كمدي رمانتيك: در سينماي ايران ژانر فيلمها ،اتفاقي كمدي ميشود!
فيلمهايي كه در سينماي ايران به اسم فيلم كمدي مشهور ميشوند قواعد ژانر كميك را بطور كامل رعايت نميكنند.
علي معلم تهيهكننده و منتقد سينما ضمن بيان اين مطلب درباره تفاوت سينماي كمدي و طنز،با اعتقاد براينكه اين تقسيمبندي را اينگونه بايد تصحيح كرد كه سينماي كمدي در خود انواع مختلف دارد به خبرنگار هنري ايسنا، گفت: كه انواع آن شامل كمدي سياه، اجتماعي، رمانتيك و ... ميشود كه مثلا سينماي كمدي اجتماعي به نوعي مسائل و نقدهاي اجتماعي را مطرح ميكند.
وي در ادامه ضمن اشاره به كمدي عميق و سطحي تصريح كرد: كمدي عميق، كمدي است كه ضمن ظاهر كميك و به اصطلاح طنزآميزش داراي معاني عميق و جديتري است و اين نوع كمدي اساسا در سينماي ايران خيلي قوي نبوده است و تعداد فيلمهايي كه كمدي عميق باشند كم ساخته شده است،در عين حال كه در كمدي سطحي نيز سينماي ايران خيلي جدي عمل نكرده است. چون در اينجا ژانر فيلمها اتفاقي كمدي از كار در مييايد.
معلم معتقد است سينماي ژانر در ايران جدي مورد توجه قرار نگرفته است به همين دليل بيشتر كمديهاي ما مخلوط با ملودرام هستند و فيلمي نداريم كه در ژانر كمدي بطور كامل ساخته شده باشد. البته در دنيا نيز فيلمهايي در ژانر كمدي زياد نيست چون ژانر بسيار مشكلي است. در حاليكه سينماي ايران هر فيلمي كه موضوع مسخرهآميز داشته باشد يا مثلا از تيپ طنزهاي تلويزيوني استفاده كند و بر اساس موفقيت يك بازيگر مشهور طنز ساخته شود در ژانر كمدي جاي ميگيرد.
تهيهكننده «ازدواج به سبك ايراني» معتقد است بعد از انقلاب ،سينماي ايران تيپسازي كمدي هم نداشته است يعني يك تيپ كمدي كه براساس آن چند فيلم ساخته شود مثل «صمد» و دليل آن كاملا روشن است كه ژانر كميك ژانر جدي محسوب نميشود.
وي در ادامه تصريح كرد: علاوه بر اينكه فيلمنامهنويس كمدي كم داريم، بازيگراني كه بتوانند در حوزه كمدي حركت كنند نيز كم هستند و مشكل بزرگتر اين است كه كارگردانان ژانر كمدي را به معناي تخصصي نميشناسند و در اين شرايط هر كارگرداني ممكن است كمدي كار كند در حاليكه بايد با اين مقوله آشنايي كافي داشته باشد مثلا اغراق كردن در بازي، بازي را كميك نميكند،اتفاقا بازيگر كمدي كسي است كه خيلي جدي نقشش را بازي ميكند و به همين دليل است به چاپلين ميخنديم.
علي معلم توجه سينماي ايران طي دو سال اخير به ژانر كمدي را ناشي از خصلت موسمي بودن آن دانست و گفت: چون در سينماي ايران وقتي مثلا يك ملودرام موفق ساخته ميشود چند تا براساس آن درست ميشود و در شرايطي كه ملودرام زياد ميشود ميگويند كمدي كم داريم و با سفارش چند كار كمدي ساخته ميشود غافل از اينكه بايد بر روي سوژه دقيق كار شود.
معلم كه «ازدواج به سبك ايراني» را به گفته خودش در ژانر كمدي رمانتيك براي اكران عمومي آماده ميكند ميگويد: در اين فيلم سعي كردهاند خصايص ژانريك در بيايد.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات