• چهارشنبه / ۱۹ اسفند ۱۳۸۳ / ۰۹:۳۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8312-03938
  • خبرنگار : 71060

نوروز 84 به كجا سفر مي كنيد؟ /11/ شاهكار‌هاي اعجاب‌انگيز طبيعت را در غار عليصدر ببينيد

نوروز 84 به كجا سفر مي كنيد؟ /11/
شاهكار‌هاي اعجاب‌انگيز طبيعت را در غار عليصدر ببينيد

كمتر كسي است كه به استان همدان سفر كرده باشد؛ اما از سوي دوست و آشنايان و كساني كه قبلا از اين استان بازديد كرده‌اند، ترغيب به ديدن غار عليصدر نشود.

به گزارش خبرنگار ايسنا، در ميان موهبت‌ها و جاذبه‌هاي طبيعي استان همدان غار عليصدر از موقعيت و و جذابيت خاصي برخوردار است، به‌گونه‌اي كه اكنون اين غار زمينه‌ها و پتانسيل‌هاي لازم لازم توسعه گردشگري در منطقه را فراهم كرده است كه اگر مديران گردشگري استان همدان تاكنون به اين پديده جدي نگاه

مي‌كردند، جايگاه عليصدر در جذب گردشگران خارجي بسيار فراتر از موقعيت كنوني بود.

غار عليصدر به علت وجود گذر‌گاه‌هاي آبي و درياچه‌هاي وسيع و قابل قايقراني كه در سراسر غار گسترده شده ، يكي از زيباترين جلوه‌هاي طبيعي ايران و جهان و پديده‌اي منحصر به فرد در نوع خود را رقمزده است.

مدارك موجود حاكي از ان است كه در قياس با همتايان خارجي غارهاي محدودي چون شواليه و بوكان در استراليا، برخوردار از زيبايي هاي عليصدر هستند.

با وجود اينكه در برخي از معابر غار 10 الي 11 كيلومتر پيشروي شده است؛ ولي هنوز تمام كانال‌ها و شبكه‌هاي ارتباطي غار كثيف نشده‌اند در حال حاضر پي از طي مسير قابل قايقراني ، غار نوردي پياده، در قسمت خشكي غار آغاز مي شود و گردشگران مجددا پس از طي مسافتي طولاني با قايق ادامه مسير مي‌دهند . تا كنون 14 كيلومتر ازمعابر غار كشف شده، اما همه اين شبمه‌ها مورد بازديد قرار نمي گيرند. در مجموع بازديد از محوطه وسيع قنديل‌ها، قنديل بزرگ، جزاير سوم و چهارم، قايقراني، غار نوردي و گذار از پيچ و خم گذرگاه‌هاي آبي و دالانهايي با سقف بلورين ، كه بيننده مي باوراند كه اين اثر حقيقتا يكي از شاهكارهاي جهان آفرينش است. و هيچ وصفي توان توصيف اين همه شكوه و زيبايي را ندارد.

شايد بتوان از زيبايي هاي موجود در سقف غار عليصدر به عنوان برتريت جاذبه‌هاي اين جاذبه طبيعي ياد كرد

سقف غار كه در بعضي قسمت ها تا حدود 10 متر از سطح آب ارتفاع دارد، پوشيده با عناصر ديگري است كه بر سر راه جريان آب از خارج به داخل غار به وجود آمده اند. اين رسوبات به صور مختلف استالاكتيت‌هايي را تشكيل داده‌اند كه از زيباترين عناصر غار به شمار مي آيند. هم‌چنين در كف غار و در جاهايي كه آب وجود ندارد، استالاكميت‌هايي با اشكال متنوع و جذاب به وفور ديده مي‌شود.

تركيب اين دو عنصر جذاب در غار عليصدر يعني استالاكتيت‌ها و استالاكميت‌ها خود كافي است تا هر جهانگردي را كه از اين منطقه بازديد مي كند، دوباره به سفر به همدان ترغيب كند. اگر با نگاهي كلانتر به اين موضوع نگريسته شود، بازديد از گنج نامه، شير سنگي عباس آباد، درياچه هاي استاني، مناظر طبيعي و ميراث ارزشمند فرهنگي چون تپه هگمتانه، قادر است تا استان همدان را براي گردشگران به يك رويا تبديل كند؟

اما به راستي آيا در عمل اين محقق شده است؟ جواب پرسش فوق با كساني است كه از اين منطقه و استان بازديد كرده‌اند.

بر پايه اين گزارش اكنون اقامت در اين منطقه تبديل به مساله و دغدغه اصلي گردشگراني شده كه از غار عليصدر بازديد مي‌كنند.

در اين منطقه هر چند كه سوئيت‌هايي براي اسكان مسافران تهيه شده است؛ اما اين مراكز به ويژه در ايام تعطيلات و بازديد‌هاي گروهي جوابگوي حجم گردشگران نبوده و مسافران و بازديدكنندگاه مجبورند كه براي اسكان در برخي خانه‌هاي روستايي كه اكثرا فاقد استانداردهاي لازم هستند، سكني گزينند.

محدوديت اماكن اقامتي عليصدر زماني نمايان مي‌شود كه بدانيم كل امكانات رفاهي مجموعه سياحتي غار عليصدر براي بازديد كنندگان عبارت است از: يك مهمانسرا، 10 دستگاه ويلاي چوبي، 16 دستگاه سوئيت اقامتي، 50 دستگاه چادر صحرايي و رستوراني كه در عمل از استانداردهاي لازم برخوردار نيستند و همين امر اغلب نارضايتي بازديدكنندگان را در پي دارد .

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha