• یکشنبه / ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۷:۲۳
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1403061106342
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

جهش سیستان‌وبلوچستان به سمت صنعتی‌شدن

جهش سیستان‌وبلوچستان به سمت صنعتی‌شدن

ایسنا/سیستان و بلوچستان وجود معادن یکی از ظرفیت‌های بی‌نظیر در سیستان و بلوچستان است که می‌توان با پیشرفت و توسعه ذخایر معدنی روزبه‌روز به صنعتی‌شدن استان نزدیک‌تر می‌شویم.

به گزارش ایسنا، در مدار توسعه و پیشرفت قرارگرفتن سیستان و بلوچستان شعاری است که در هفته دولت با افتتاح هزار طرح مختلف اقتصادی و اجتماعی روی آن تأکید می‌کنند؛ طرح‌های زیربنایی و اشتغال‌زایی زیادی در حال انجام است که امید می‌رود که حضور شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و تلاش بزرگمردان برای بهبود وضعیت زیرساختی استان باعث جذب بیشتر سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال روزافزون شود.

آنچه مسلم است تمرکز ویژه دولت برای توسعه استان است؛ اولین اقدام توسعه تلاش برای ترویج و تثبیت فرهنگ توسعه و جذب سرمایه‌گذاری خارجی باتوجه‌به بندر بین‌المللی چابهار و موقعیت استراتژیک استان مرزی است؛ همان‌طور که چندی است که نقشه راه توسعه استان را با تعیین اولویت اصلی آب، راه و مرز منتشر کردند.

 اقتصاد نقش بسیار مهمی بروی زندگی یک جامعه و نقش سازنده‌ای برای توسعه جامعه دارد؛ استان از نظر ظرفیت‌های اقتصادی دارای موقعیت‌های بسیار خوبی مانند معادن، نیروی کار جوان و کشاورزی است.

 داوود شهرکی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای سیستان و بلوچستان در گفت وگو با ایسنا، بیان کرد: برای تمام مردم استان کاملاً روشن است که استان دارای قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بسیار زیادی است، حتی برتری‌هایی نسبت به بسیاری از استان‌های کشور نیز دارد.

 وی افزود: در سند تحول نظام جمهوری اسلامی که توسط دولت سیزدهم به مجلس ارائه شد؛ برای ایران اسلامی ۶ مزیت شامل پهناوری سرزمین، جوانی جمعیت، ظرفیت معدنی، دسترسی به آب‌های آزاد، انرژی‌های نو و ظرفیت‌های مرز زمینی با کشورهای همسایه است.

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تصریح کرد: این ۶ مزیت را عامل توسعه ایران اسلامی می‌دانند که به‌تنهایی در استان وجود دارد و برخی از مزیت‌های ایران، خاص سیستان و بلوچستان مانند دسترسی به اقیانوس، جوان‌ترین استان کشور و همچنین ذخایر قابل‌توجه معدنی است.

 وی ادامه داد: بالغ بر یک میلیارد تن ذخیره مس، حدود ۱۰۰ تن طلای شناسایی شده، بالغ بر ۵۰۰ هزار تن آنتیموان و حدود ۱۰ میلیون تن منیزیت در استان وجود دارد که مواد معدنی منیزیت تنها در سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی وجود دارد و ما را از نظر این شاخص خاص کرده است.

  شهرکی تشریح کرد: استان از نظر طلا و مس نیز جزء محدود استان‌های کشور است که در چند سال اخیر موفق به کشف و شناسایی این ذخایر مهم در استان شده‌ایم و در کنار طلا و مس  از مواد معدنی کروم، سنگ‌آهن، سنگ‌های تزیینی، مواد معدنی، غیرفلزی و املاح تبخیری آب دریا نیز برخوردار است.

 وی در خصوص تبدیل‌شدن به استان صنعتی عنوان کرد: در حال حاضر با احداث کارخانه طلا، فولاد مس، مقاطع فلزی در زاهدان و پتروشیمی در چابهار تقریباً به سمت صنعتی‌شدن حرکت کرده‌ایم و یکی از سیاست‌ها که در سیستان و بلوچستان برای پیشرفت استان باید در نظر گرفت همین صنعتی‌شدن استان است.

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اظهار کرد: استان بهشت سرمایه‌گذاری است و برای جذب سرمایه‌گذاری روند صدور مجوزها را کوتاه کردیم؛ یعنی روان کردن دستگاه اداری و همچنین برای پاسخ به استعلام‌ها محدودیت زمانی قرار داده‌ایم.

 وی با بیان اینکه صدور مجوز مرغداری در کشور به مدت ۱۰ سال ممنوع شده بود، افزود: اما در سنوات گذشته بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ مجوز مرغداری صادر شد که ۳۰۰ مجوز به بهره‌برداری رسیده و به دلیل بهره‌برداری از این مرغداری‌ها در سه سال اخیر چالشی تأمین مرغ در استان وجود نداشته و حتی مرغ مازاد نیز در بازار وجود دارد که صادرات مرغ هم در دستور کار است.

 شهرکی در خصوص سایر مجوزهای صنعتی گفت: در کمتر از یک روز مجوزهای صنعتی صادر می‌شود و در شهرک‌های صنعتی زمین در اختیار آنها قرار می‌گیرد و در خارج شهرک‌های صنعتی مانند صنایع معدنی که در شهرک‌های صنعتی جایی ندارند در زمان کوتاه استعلام و مجوز داده می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری در خصوص حوزه سرمایه‌گذاری استان اظهار کرد: در حوزه سرمایه‌گذاری با طراحی سامانه یکپارچه‌ای که در وزارت اقتصاد کشور طراحی شده بسیاری از مجوزها حتی تأیید اداره متولی را نیز نمی‌خواهد و روند تسریع صدور مجوزها ایجاد شده و هر دستگاه‌ها باید در ظرف ۱۰ روز باید جواب استعلام صدور مجوز را دهد و تأمین زمین در شهرک‌های صنعتی و همچنین دادن تسهیلات توسط بانک‌ها از اقدامات مهمی است که برای جذب سرمایه‌گذاری در استان انجام شده است.

 وی ادامه داد: با تفاهمی که با بانک‌ها برای ارائه تسهیلات بسته شده در منطقه سیستان حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای اشتغال حوزه سیستان تعریف شده که حدود ۷۰ درصد از این تسهیلات در سیستان پرداخت شده است.

 شهرکی در خصوص تسهیلات در سطح کل استان بیان کرد: در سال گذشته حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان از دستگاه بانکی پرداخت تسهیلات داشته‌ایم که حدود ۸ تا ۹ هزار میلیارد آن مربوط به تسهیلات تکلیفی و تسهیلات خرد به کمیته امداد، بهزیستی، بنیاد برکت برای ایجاد اشتغال خرد یا خانگی بوده است.

 وی عنوان کرد: بخشی از این تسهیلات را به طرح‌های بزرگ صنعتی مانند مس و فراوری محصولات کشاورزی، خرما، مزارع میگو، تولید و پرورش جلبک در چابهار و بخشی هم در حوزه‌های سرمایه در گردش واحدهای تولیدی که فعالیت داشته‌اند و نیاز به تأمین مالی داشته‌اند، اختصاص‌داده‌ شده و امسال نیز در حوزه مشاغل خرد و خود اشتغال‌ها حدود ۴ هزار میلیارد تومان منابع ارزان‌قیمت با سود ۴ درصدی ابلاغ شده است.

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اظهار کرد: در حوزه سرمایه‌گذاری قیمت زمین در شهرک‌های صنعتی استان نصف قیمت زمین در استان‌های دیگر است و زمین‌های که به سرمایه‌گذاران داده می‌شود ۱۰ تا ۲۰ درصد به‌صورت نقد و مابقی به‌صورت قسط‌ بندی می‌شود و معافیت مالیاتی را حداقل ۱۳ سال در شهرک‌های صنعتی داریم و در شهرک‌های شهرستان‌های توسعه‌نیافته تا ۲۰ سال معافیت مالیاتی داریم و تسهیلات ما بیشتر برای سرمایه‌گذارانی است که منابع بیشتر به استان بیاورند و کالاهای صادر محور را تولید کنند.

 شهرکی در پایان خاطرنشان کرد: حدود ۴۰۰ واحد تعطیلی در حوزه‌های مختلف که در سطح استان داشته‌ایم که در طول این سه سال اخیر ۲۲۷ واحد تعطیل و غیرفعال، احیا شده است و حدود ۱۸۰ طرح اقتصادی با سرمایه‌گذاری حدود ۲ هزار میلیارد تومان در هفته دولت افتتاح خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha