• شنبه / ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۸:۵۵
  • دسته‌بندی: سایر ورزش‌ها
  • کد خبر: 1403062314459
  • خبرنگار : 71468

افشاگری پیمان فخری درباره المپیک: ۴۸ ساعت درگیر حاشیه فتوحی بودیم/ منافع ملی فدای فامیل‌بازی شد

افشاگری پیمان فخری درباره المپیک: ۴۸ ساعت درگیر حاشیه فتوحی بودیم/ منافع ملی فدای فامیل‌بازی شد

سرمربی پیشین تیم ملی شمشیربازی سابر از اتفاقاتی که باعث شد مدال المپیک برای ایران از دست برود پرده برداشت.

پیمان فخری در گفت‌وگو با ایسنا درباره علت مدال‌نگرفتن تیم سابر در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس و شرایط آماده‌سازی این تیم بیان کرد: با اینکه تیم سابر به پختگی لازم رسیده بود و زمان به ثمر رسیدن تلاش‌ها بود اما متاسفانه زحمات ۱۴ساله بر باد رفت. تیم سابر بدترین شرایط و برنامه‌ریزی را داشت و مدال المپیک را از دست داد و حسرت مدال المپیک به دلیل نداشتن برنامه‌ریزی بر دل سابر ماند.

کارهایی انجام دادند که تیم نابود شد

او ادامه داد: پیش از این شرایط تیم خوب بود اما یک سال مانده به المپیک هر آنچه می‌توانست تیم را نابود کند، انجام دادند. من به صورت کتبی عواقب کارهایی را که انجام دادند اطلاع دادم. تیم شرایط خوبی داشت برنز جام جهانی اسپانیا را گرفته بود و بعد از ۲۲ سال طلای آسیا را به دست آورد اما کاری کردند که از رنکینگ پنجم به هشتم دنیا سقوط کند. علی پاکدامن به‌تنهایی تمام تلاشش را برای موفقیت تیم سابر انجام داد. ما در دو سال گذشته به تیم آمریکا باخته بودیم اما پاکدامن تلاش زیادی را در رقابت با آمریکا در المپیک داشت. حسرت این مدال بر دل پاکدامن خواهد ماند. او در اوج آمادگی بود اما دچار بی‌برنامگی شد.

افشاگری پیمان فخری درباره المپیک: ۴۸ ساعت درگیر حاشیه فتوحی بودیم/ منافع ملی فدای فامیل‌بازی شد

فدراسیون علاقه‌ای به بازگشت من نداشت!

فخری درباره بازگشت دوباره‌اش به عنوان سرمربی به تیم ملی شمشیربازی سابر گفت: بازگشت من به اصرار خود بازیکنان بود و فدراسیون هیچ علاقه‌ای به بازگشتم نداشت. هشت ماه پیش بعد از عزل آقای قربانی نامه‌ای را برای من فرستادند تا سرمربی شوم. این در حالی است که خودشان می‌دانستند که آن زمان نمی‌توانستم به تیم ملی بیایم و قبلا هم این مسئله را به آنها گفته بودم اما آن نامه را دادند تا بعدا بگویم به فخری پیشنهاد دادند اما خودش قبول نکرد.

بائو مقابل تیم ملی ایران بود نه کنارش!

او با اشاره به حضور بیاثر کریستین بائو، مربی فرانسوی، در تیم ملی سابر ایران تاکید کرد: مطرح‌شدن اسم کریستین بائو، مربی فرانسوی، هم فقط به این دلیل بود که من حضور نداشته باشم. حضور من به دلیل پیگیری‌های وزیر ورزش وقت و کمیته ملی المپیک بود. مسئولان متوجه شدند که این تیم مربی ندارد و بنابراین پیگیر ماجرا شدند. تیم سابر شش ماه مربی نداشت و کریستین بائو فقط به اسم مربی بود. او در مسابقات مقابل تیم قرار گرفت اما کنار تیم سابر ایران نبود. بازگشتم هم به دلیل پیگیری‌ها و فشارهای ورزشکارانم بود و تصمیم گرفتم که آنها را در المپیک تنها نگذارم.

افشاگری پیمان فخری درباره المپیک: ۴۸ ساعت درگیر حاشیه فتوحی بودیم/ منافع ملی فدای فامیل‌بازی شد

زمان طلایی بدنسازی با برنامه‌ریزی غلط از بین رفت

فخری در پاسخ به این پرسش که در جریان المپیک اعلام کرد تیم آشفته‌ای را تحویل گرفت و به صورت شفاف بیان می‌کند وضعیت تیم چگونه بود، تصریح کرد: تیم وضعیت کاملا آشفته‌ای داشت و اصلا وضعیت آمادگی تیم خوب نبود. من این نکته را هم به فدراسیون اعلام کردم که زمان طلایی را که برای بدنسازی است با حضور در اردوی فرانسه از دست می‌دهیم. ۵۰ روز ورزشکاران را به اردوی فرانسه اعزام کردند و زمان بدنسازی از دست رفت. ورزشکاران را در شرایطی به من تحویل دادند که وضعیت آمادگی آنها اصلا خوب نبود. متاسفانه به دلیل انجام این برنامه‌ریزی غلط، فرصتی هم برای بدنسازی نبود و تنها سه هفته فرصت بدنسازی داشتم. در این میان مسابقات قهرمانی آسیا هم در پیش بود. با این حال نتایج خوبی در قهرمانی آسیا گرفتیم و سپس راهی المپیک شدیم.

افشاگری پیمان فخری درباره المپیک: ۴۸ ساعت درگیر حاشیه فتوحی بودیم/ منافع ملی فدای فامیل‌بازی شد

فتوحی قرار بود کارهای اردو را انجام دهد اما ناگهان در جایگاه کوچ نشست!

سرمربی پیشین تیم ملی سابر درباره حضور مسعود فتوحی با آیدی‌کارت برادرش در دهکده ورزشکاران و تاثیر این حاشیه روی تیم گفت: از ابتدا به پیشنهاد آقای پورسلمان قرار بود که مسعود فتوحی کارهای اردو مانند هماهنگی برای برگزاری اردو یا کارهای مربوط به پاسپورت ورزشکاران را انجام دهد اما بعدا او را در جایگاه کوچ تیم دیدیم! پس از آن کم‌کم بحث حضورش در المپیک مطرح و باعث شد مشکلاتی هم برای آقای قربانی پیش بیاید. اساسا مطرح‌کردن اسم کریستین بائو به عنوان مربی به این دلیل بود که بعدا دوستان رییس فدراسیون به المپیک بروند. البته کمیته ملی المپیک متوجه ماجرا شد و فهمید کریستین بائو از لحاظ فنی نمی‌تواند تیم را تمرین دهد.

ماجرای پرحاشیه ورود غیرقانونی مسعود فتوحی به دهکده ورزشکاران 

فخری افزود: ورود مسعود فتوحی به دهکده ورزشکاران در المپیک پاریس حاشیه‌هایی را هم به وجود آورد و رسانه‌ها آن زمان پیگیر ماجرا شدند. با پیگیری‌های سرپرست کاروان و کادر اجرایی خوشبختانه ماجرا ختم به خیر شد. ۴۸ساعت درگیر این مسئله بودیم تا ماجرا را جمع کنیم و پاسخ بدهیم که اصلا او در دهکده ورزشکاران چه کار می‌کند و چگونه از در دهکده وارد شد. اگر کمیته برگزاری بازی‌ها متوجه می‌شد اتفاقی خوبی برای کاروان ایران رخ نمی‌داد. جای تاسف داشت که این اتفاق افتاد.

افشاگری پیمان فخری درباره المپیک: ۴۸ ساعت درگیر حاشیه فتوحی بودیم/ منافع ملی فدای فامیل‌بازی شد

رییس فدراسیون به تشخیص خودش کنار پیست المپیک نشست

او درباره علت حضور رییس فدراسیون در جایگاه کوچ در المپیک پاریس گفت: حضور آقای پورسلمان در کنار پیست به درخواست خودش بود. قطعا هیچ رییس فدراسیونی در جایگاه کوچ قرار نگرفت چون تیم‌ها مربی داشتند. متاسفانه ما از کمک آقای قربانی محروم شدیم و خود رییس فدراسیون هم تشخیص داد در کنار پیست بنشیند. با توجه به اینکه هیچ سررشته‌ای از اسلحه سابر نداشت نمی‌توانست کمکی هم از لحاظ فنی به تیم بکند.

۲ بازیکن تیم شرایط آمادگی خوبی نداشتند

او در پاسخ به این پرسش که بارها گفته شد عملکرد بازیکنان در بخش تیمی یکسان نیست و فکر نمی‌کند همین اتفاق گریبان تیم ملی را در المپیک پاریس گرفت، تاکید کرد: این چیزی نیست که من بگویم و متاسفانه کاملا مشخص بود. به غیر از محمد رهبری و علی پاکدامن که هر دو در شرایط خوبی بودند و خوب بازی کردند، دو نفر دیگر شرایط خوبی نداشتند. این را که این دو بازیکن لایق حضور در المپیک بودند، نمی‌توانم نفی کنم اما حضور به این شکل در المپیک باعث شد که آنها حاشیه امنیت داشته باشند و آنطور که باید برای آمادگی خود تلاش نکردند. در کجای دنیا تیم را شش ماه قبل از المپیک می‌بندند؟ مجارستان که ما با آنها بازی کردیم، یک ماه قبل از المپیک یک بازیکنش را تغییر داد. همه تیم‌ها یک تا یک ماه و نیم قبل از المپیک ترکیب خود را مشخص کردند. متاسفانه به عناوین مختلف بقیه را حذف کردند و این چهار نفر را نگه داشتند و نتیجه‌اش هم همین شد که اختلاف عملکرد بین علی پاکدامن و محمد رهبری با دو نفر دیگر را دیدیم.

افشاگری پیمان فخری درباره المپیک: ۴۸ ساعت درگیر حاشیه فتوحی بودیم/ منافع ملی فدای فامیل‌بازی شد

فدراسیون هیچ شکایتی برای ناداوری در المپیک نکرد

فخری در پاسخ به این پرسش که آیا بضاعت شمشیربازی ایران چهارمی المپیک بود، تصریح کرد: چهارمی المپیک قطعا بضاعت شمشیربازی ایران نبود. ما قدرتمان را به دنیا نشان دادیم. ما بارها بابت ناداوری‌ها هشدار داده بودیم. در المپیک توکیو توانستیم داور را محروم کنیم اما فدراسیون برای المپیک پاریس هیچ اقدامی تاکنون انجام نداده است. مسئولان کمیته ملی المپیک آمادگی ارسال شکایت به کمیته بین‌المللی المپیک را اعلام کردند و گفتند نامه شکایت را بدهید تا پیگیری کنند اما متاسفانه هیچ اقدامی از سوی فدراسیون صورت نگرفت. این ماجرا مشکوک است. فیلم مسابقه موجود است و پنج ضربه باید به ما داده می‌شد و حتی از فدراسیون درخواست کردیم که شکایت کند اما این کار را انجام نداد.

کمیته ملی المپیک هنوز منتظر شکایت رسمی فدراسیون است!

او افزود: تنها یک عکس از رییس فدراسیون روی سایت فدراسیون منتشر شد مبنی بر اعتراض شدیداللحن رییس فدراسیون ایران به نایب‌رییس فدراسیون جهانی! اما اینکه خوش‌وبش بود یا اعتراض، هیچکس متوجه نشد. در آن عکس رییس فدراسیون ایران به همراه نایب‌رییس فدراسیون جهانی روی صندلی نشسته بودند و صحبت می‌کردند و این را که کجای آن اعتراض شدیدالحن بود کسی متوجه نشد. دوستان در کمیته ملی المپیک هنوز هم منتظر اعتراض رسمی فدراسیون شمشیربازی ایران هستند. قطعا این مسئله باید پیگیری شود چون ممکن است در رویدادهای بعدی هم این اتفاق رخ دهد.

تیم در المپیک پاریس سلاخی شد

فخری با اشاره به بحث داوری در رقابت با مجارستان در المپیک پاریس گفت: نه‌تنها ناداوری بود بلکه معتقدم یک سلاخی را در المپیک پاریس شاهد بودیم. در المپیک توکیو تنها ضربه آخر را به ما ندادند اما در در المپیک پاریس پنج ضربه در حین بازی به ما داده نشد و اوضاع به نظر من بدتر شده است. از ابتدای بازی هر آنچه را از دستشان برمی‌آمد انجام دادند.

او ادامه داد: زمانی که در خارج از کشور متوجه می‌شوند که ما سرمایه‌های داخلی خود را تخریب می‌کنیم و مانع اعزام بین‌المللی آنها می‌شویم یا لایسنس آنها را تایید نمی‌کنیم، خارجی‌ها نیز به خودشان اجازه می‌دهند که چنین اتفاقاتی را در بحث داوری برای ما رقم بزنند. وقتی ما کرسی ریاست کمیته فنی آسیا را داریم اما او را خانه‌نشین و تخریب می‌کنیم نباید انتظار داشته باشیم که در سطح بین‌الملل هوای ما را داشته باشند. کشورهای دیگر از نقطه‌ضعف ما به نفع خودشان استفاده می‌کنند.

شوکه شدن فخری از حرف رییس کنفدراسیون آسیا

فخری در مورد صحبت‌های عجیب رییس کنفدراسیون آسیا گفت: رییس کنفدراسیون آسیا در پاریس ملاقاتی با من داشت و از من سوال کرد، مشکل ایران با رییس کمیته فنی آسیا که خودش هم ایرانی است، چه چیزی است و چرا درخواست دارند که او را تغییر بدهیم؟ فدراسیون ایران دائم به من فشار می‌آورد که او را تغییر دهیم. من  از این صحبت واقعا شوکه شدم.

افشاگری پیمان فخری درباره المپیک: ۴۸ ساعت درگیر حاشیه فتوحی بودیم/ منافع ملی فدای فامیل‌بازی شد

برای اتفاقات المپیک پاریس متاسفم و قلبم شکست

فخری در پایان تاکید کرد: برای اتفاقی که در المپیک پاریس افتاد متاسفم و قلب جامعه شمشیربازی و خود من شکست. شبانه‌روز برای این تیم زحمت کشیده بودم. این بازیکنان مانند فرزندان خود من بودند و حقشان بود که مدال المپیک بگیرند. بازیکنان گناهی ندارند و قطعا آنها هم می‌خواستند نتیجه بگیرند. آنها باید فرمانبردار فدراسیون می‌بودند و هر آنچه را به آنها گفته می‌شد دیکته می‌کردند.

بیشتر بخوانید:

حضور سوال‌برانگیز برادر شمشیرباز ایران در دهکده المپیک

خودزنی شمشیربازی قبل از المپیک/ نتیجه سفرهای پرشمار رییس فدراسیون چه بود؟

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۴ ۱۳:۲۰

متاسفم برای این بی برنامه گی ها وبی مسئولیتی برخی مسئولین ورزشی؟؟!!

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۴ ۱۳:۲۹

تمام شرایط وهمه چیز مثل روز برای همه روشن است،مدام از درماندگی مردم میشنویم،چه بگوییم که حلال مشکلی نیست

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۴ ۱۳:۳۱

آخرش نفهمیدیم چون زمان نبود کاری نتوانست بکنه یا شبانه روزی زحمت کشیده بود؟ البته که کارنامه خوبی دارن نسبتاً انشاءالله المپیک ۲۸

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۴ ۱۳:۵۱

در هر سطحی و هر رشته ای اگر خط بازی و فامیل بازی باشد جز خسارت و بازگشت به توحش هیچ دستاوردی ندارد.

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۴ ۱۵:۵۲

ما المپیک را به خودمان باختیم قصد توهین به کسی را ندارم اما داشته هایمان را نگاه کنیم

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۴ ۱۵:۵۵

که مشخصا اعتراض فدراسیون به کمیته داوران منجر به عدم دعوت از رئیس فدراسیون به عنوان داور در رویداد بعدی میشود سوء استفاده از خانواده متخصص شمشیربازی در همه ابعاد که مستندات آن موجود است

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۴ ۱۵:۵۹

امروز این موارد در خصوص تیم سابر ما مطرح است اما بعد بزرگتر از این موضوع وضعیت تیم اپه و فلوره است، بانوان شمشیرباز کجا هستند، وضعیت هیئت ها چگونه است، لیگ شمشیربازی چه شرایطی دارد؟ بهتر است فدراسیون به جای کلی گویی در پاسخ خود شفاف سازی کند

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۴ ۱۶:۱۴

همیشه پیدا میشوند افرادی که سنگ انداز بشوند.

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۴ ۱۶:۱۴

بنظرم همش جهت دهی یه مشت آدم بی عرضه هست وگرنه تدارکات خیلی هم خوب بوده این آقای فخری اگه می‌تونست تو سه المپیک اخیر کاری میکرد عدم توانایی خودشون رو سر فدراسیون خالی کردن

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۴ ۱۷:۳۶

به هر کجای آسمان کشور که نگاه کنی، آسمانش همان رنگیست که در فدراسیون شمشیربازیست!

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۵ ۱۴:۳۱

این ورود غیر قانونی با یک هدف میتونه باشه رزومه سازی آبروی کاروان ورزشی ایران در خطر بوده و هنوز هم ممکنه محرومیت یا جریمه به خاطر ورود غیر قانونی و سوء استفاده از کارت ورود به ما بدن چرا حراست وزارت ورزش ورود نمی کنه، چرا دادستان اعلام جرم نمی کنه؟