• سه‌شنبه / ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۵۱
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 1403053020315
  • منبع : قوه قضاییه

بابایی:

دسترسی ۱۸۰ هزار مشاور املاک به سامانه کاتب فراهم شد

دسترسی ۱۸۰ هزار مشاور املاک به سامانه کاتب فراهم شد

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: امروز دسترسی ۱۸۰ هزار مشاور املاک رسمی از سراسر کشور به سامانه کاتب فراهم شده و بیش از ۷ هزار از این افراد در بستر این سامانه فعالیت می‌کنند.

به گزارش ایسنا، حسن بابایی  در همایش تبیین قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، اظهار کرد:  این قانون دارای ۱۵ ماده، ۱۴ تبصره، ۱۴ آیین‌نامه، ۲۹ تفسیر و ظرافت‌های بسیار زیاد است. اجرای این قانون نیازمند همکاری بین دستگاه‌ها است. قریب به ۱۵ دستگاه و وزارتخانه در اجرای این قانون باید کمک حال سازمان ثبت باشند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: کمتر از دوماه از لازم‌الاجرا شدن قانون الزام به ثبت رسمی معاملات می‌گذرد و امروز با وجود راهبری مسئولان قوه قضائیه شاهد اجرایی شدن این قانون هستیم.

وی عنوان کرد: در ابتدایی که صحبت از اجرای این قانون شد، عده‌ای بر این باور بودند تا زمانی‌که آئین‌نامه‌های مربوط به این قانون به تصویب نرسد، زمینه اجرای این قانون فراهم نمی‌شود؛ اما تدبیری که اتخاذ شد و راهبری که در معاونت اول قوه قضائیه صورت گرفت؛ قریب به ۱۰ جلسه هفتگی و مستمر در معاونت اول قوه قضائیه برگزار شد.

بابایی با تاکید بر اینکه این راهبری آثار بسیار خوبی داشت، گفت: امروز دسترسی ۱۸۰ هزار مشاور املاک رسمی از سراسر کشور به سامانه کاتب فراهم شده و بیش از ۷ هزار از این افراد در بستر این سامانه فعالیت می‌کنند. همچنین امکان تنظیم پیش نویس برای تمام دفاتر فراهم شده است که این امر اجرای ماده دو قانون الزام به ثبت رسمی معاملات است.

بابایی با بیان اینکه در کمتر از دو ماه قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول اجرایی شده است، اظهار کرد: برای اجرای این قانون در کمتر از دو ماه امیدوار نبودم که الحمدالله امکان‌پذیر شده است. امروز بیش از ۹ هزار سردفتر امکان تنظیم پیش نویس را دارند و امروز تعداد زیادی از این پیش نویس‌ها استفاده شده که منجر به صدور سند شده است.

وی در بیان خروجی جلسات مربوط به راهبری اجرای این قانون در معاونت اول قوه قضائیه ادامه داد: اولا هماهنگی بین دستگاه‌ها ایجاد شد. بیش از ۱۵ دستگاه در اجرای این قانون باید در اجرای این قانون به قوه قضائیه کمک کنند که با برگزاری جلسات در معاونت اول قوه قضائیه هماهنگی خوب بین دستگاه ها شکل گرفته است. همچنین مصوبات لازم‌الاجرایی به دستگاه ها ارسال شد. ثانیا تفاسیری که نمایندگان دستگاه‌ها داشتند، در یک بستر و چهارچوب خوب قرار گرفت.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه آیین‌نامه ماده سه قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول آماده و در انتظار تصویب از سوی ریاست قوه قضائیه است، گفت: سه آیین نامه دیگر نیز در مرحله نهایی شدن است. این قانون در یک بستر خوبی در حال اجرا است.

بابایی با اشاره به نگاه فلسفه حقوق در خصوص قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول گفت: تمامی ابعاد حقوقی در این قانون قابل مشاهده است. اراده نمایندگان و مجمع در این قانون وجود دارد.

وی گفت: مجموعه ای از این دیدگاه‌ها منجر شده که قانونی مترقی و پیشرو با رعایت موازین فقهی و پاسخگو به نیاز و مشکلات فعلی جامعه را داشته باشیم؛ کمتر قانونی با این چهارجوب به این شکل پس از انقلاب اسلامی شاهد بودیم که قطعا آثار خوبی خواهد داشت.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: انتظار همکاری کامل و به تمام معنای دستگاه های همکار در اجرای قانون را داریم. ۱۵ دستگاه و وزارتخانه در اجرای این قانون باید همکاری مستمر داشته باشند. دستگاه‌ها و وزارتخانه‌هایی که در اجرای این قانون همکاری لازم را نداشته باشند، از باب ترک فعل اقدامات حقوقی قضائی و اداری انجام خواهد شد.

بابایی گفت: در اجرای این قانون در بستر فناوری شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود. کمتر قانونی را شاهد هستیم که بر راه اندازی و استفاده‌ از سامانه‌ها تاکید کند. سامانه ثبت الکترونیک اسناد و سامانه ساماندهی اسناد عادی در این قانون پیش بینی شده است. سامانه ثبت الکترونیک اسناد فعال است و از سال گذشته طراحی سامانه ساماندهی اسناد عادی که در گذشته با عنوان سامانه ثبت ادعا مشغول به کار بود، را در دستور کار داشتیم.

وی در پایان گفت: اگر قرار است قانون به جدیت اجرا شود باید سامانه‌هایی که وزارتخانه‌ها مکلف هستند ایجاد کنند و یا زمینه اتصال به سامانه ثبت الکترونیک اسناد و سامانه کاتب را فراهم کنند.

انتهای  پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۵-۳۰ ۱۱:۵۹

دولت می‌تواند با راه اندازی یک سایت مطمئن و ایمن تمام بازار مسکن را دست بگیرد و علاوه بر کنترل بازار مسکن و اخذ مالیات متناسب با قیمت از هرج و مرج در بازار مسکن جلوگیری کند ملکی که من برای فروش گذاشتم 2 میلیارد املاک محترم به مشتری گفتن 2/5میلیارد چر

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۳۱ ۱۶:۰۲

آخه تو ایران همه عادت داریم به چونه زدن اگر ۲قیمت گذاشتی خریدار میاد میگه ۱۵۰۰میشه شما میدی این قیمت انصاف را در نظر بگیرم املاک ها زمانی که قیمت ها پایین بود خیلی راحت کار میکردن الا اکثر مسکن ها تعطیل شده بخاطر گرانی ملک این مشکل گریبان همه را گر

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۳۰ ۱۳:۵۰

چه دولت وچه مردم کمی انصاف داشته باشند دیوار از دیوار املاکیها کوتاه تر پیدا نکردن!!؟ یعنی واقعا هرچی گرانی و تورم کسادی بازار ملک و مشکلات خانه دار نشدن مردم جوانها همش دشمن و املاکیهان!واقعا که

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۳۰ ۲۲:۰۶

دولت محترم میتونه خیلی راحت قیمت اجاره و خرید ملک وآپارتمان رو کنترل کنه ،مصالح ساختمانی با قیمت مناسب در اختیار مردم بزاره مسکن به طور کلی کنترل خواهد شد دیگه همه چیز تو سر املاکی ها خورد نکنه

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۳۱ ۰۷:۰۲

توراخدا یه کم به فکرمااملاکیهاباشیدمن قبلا بنابود به خاطرمریضی که گرفتم به پیشنهاد پزشک تغییر شغل دادم الان بادرآمداملاکی خرجی خانواده ام رامیدم به خدابیشتراملاکیهاانسانهای شریفی هستندچراهمه فکرمی کنندهمه املاکیهاکلاهبردارندبه خدانه

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۳۱ ۱۳:۵۴

دولت چرا از سازنده ها سوال نمی کند علت گرانی واحدهای ساخته شده چیست چرا از شهرداری و نظام مهندسی نمی پرسد فقط به فکر سرگرم کردن مردم با املاک‌ می باشد

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۳۱ ۱۷:۲۶

همه این کارها برای بالا بردن هزینه مردم است

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۱ ۱۸:۱۴

بلی 34سال است املاکی ها اقتصاد کشور را نابود کردند .الآن درست می شود آنهای که در یک شب بدون زحمت صاحب 1میلیار تومان می شدند وکارگران وکارمندان وحتی پزشکان را مسخره می کردند بعد از می فهمند پول در آوردن یعنی چه .همه مشاغل را مسخره می کردند.

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۴ ۱۷:۰۷

کلا بازار دلالی باید برچیده شود خیلی‌هم دیر شده !!!