• یکشنبه / ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۷
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1403052114019
  • خبرنگار : 71454

تئاتری‌ها علیه اسپانسر حامی جنگ و سوخت فسیلی

تئاتری‌ها علیه اسپانسر حامی جنگ و سوخت فسیلی

جمعی از بازیگران سرشناس انگلیسی در نامه‌ای سرگشاده از تئاتر «اولد ویک» لندن خواسته‌اند تا روابط خود را با یک حامی اصلی به دلیل ارتباطش با سوخت‌های فسیلی و رژیم صهیونیستی قطع کند.

به گزارش ایسنا، بازیگرانی از جمله مارک رایلنس، پاپا اسیدو و استفان دیلان نامه‌ای سرگشاده امضا کرده‌اند که در آن از تئاتر «Old Vic» (اولد ویک) خواسته‌اند تا روابط خود را با یک از حامیان اصلی‌اش قطع کند.

این نامه که توسط ده‌ها بازیگر، نمایشنامه‌نویس، کارگردان و دیگر خلاقان عرصه نمایش امضا شده است، از تئاتر تاریخی لندن می‌خواهد تا به ارتباط با شریک مالی اصلی خود یعنی رویال بانک کانادا (RBC) پایان دهد که طبق شنیده‌ها قرار است امسال تمدید شود.

این گروه از فعالان تئاتری نگران صدها میلیارد دلاری هستند که این بانک در سال های اخیر در پروژه‌های سوخت فسیلی سرمایه گذاری کرده است و به گزارش جدید بانکداری در هرج و مرج اقلیمی استناد می‌کنند که نشان می‌دهد رویال بانک کانادا در بین ۱۲ بانکی است که در هشت سال گذشته بیشترین سرمایه گذاری را در پروژه های سوخت فسیلی داشته است. این گزارش نشان داده که در سال ۲۰۲۳، این بانک در مجموع ۲۸.۲ میلیارد دلار در سوخت های فسیلی سرمایه‌گذاری کرده و مجموع این سرمایه گذاری از زمان توافق آب و هوایی پاریس در سال ۲۰۱۶ به ۲۵۶ میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش گاردین، در این نامه همچنین ابراز نگرانی شده است که رویال بانک کانادا، میلیاردها دلار سهام در شرکت‌های تولیدکننده سلاح دارد که در طول جنگ غزه به ارتش اسرائیل کمک کرده‌اند.

در این نامه آمده است : «تئاتر اولد ویک به عنوان مؤسسه‌ای با نقش برجسته و تأثیرگذار در دنیای هنر، به ارتقای شهرت و پیشبرد تجارت یکی از بزرگترین تأمین کنندگان مالی جهان در زمینه توسعه سوخت های فسیلی و سرمایه گذاران در جنگ کمک می‌کند. ما به عنوان کسانی که در تئاتر و هنر کار می کنیم، می‌دانیم که فشارهای مالی در سراسر این بخش شدید است و به ویژه تئاتر اولد ویک بیشتر به منابع تجاری و درآمد خصوصی وابسته است. با این حال، اکنون شاهد بوده‌ایم که سازمان های هنری و فرهنگی متعددی خطوط قرمز اخلاقی واضحی را ترسیم کرده و از حامیان مالی و اهداکنندگان غیراخلاقی دور شده‌اند».

اما سخنگوی روال بانک کانادا، محتوای این نامه سرگشاده را مورد اعتراض قرار داد و گفت که این بانک در حال حاضر میلیاردها دلار در اختیار بخش انرژی های تجدیدپذیر قرار می‌دهد و قصد دارد آن را فراهم کند و قصد دارد وام خود را برای انرژی های تجدیدپذیر در بازارهای سرمایه و بانکداری تجاری از ۵ میلیارد دلار به ۱۵ میلیارد دلار افزایش دهد و از یک چارچوب شناخته شده جهانی برای تعیین، ارزیابی و مدیریت ریسک‌های زیست محیطی و اجتماعی برای تأمین مالی پروژه پیروی می کند که تأثیرات آب و هوا و تأثیرات حقوق بشر را در نظر می‌گیرد».

این نامه جبهه جدیدی را در بحث تامین مالی نهادهای فرهنگی کشور نشان می دهد، چرا که پیش از این یک کمپین در ماه می موجب شد جشنواره ادبی هِی (The Hay Festival of Literature & Arts) با حامی اصلی خود - شرکت مدیریت سرمایه گذاری بیلی جیفورد- به دلیل ارتباط مالی با اسرائیل و شرکت‌های سوخت فسیلی قطع همکاری کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha