• دوشنبه / ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۲۲:۳۹
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403061911922
  • خبرنگار : 50416

دوازدهمین جشنواره ملی خوشه برتر در ملایر برگزار شد

دوازدهمین جشنواره ملی خوشه برتر در ملایر برگزار شد

ایسنا/همدان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان برگزاری جشنواره‌هایی از جمله خوشه برتر را موثر در کمک به ترویج، آموزش و ترغیب باغداران برای حفظ این محصول دانست و گفت: به واسطه سطح زیرکشت و تولید انگور در ملایر، استان همدان رتبه نخست تولید انگور را در کشور دارد و ۳۶۰ هزار هکتار از این انگور به صورت طرح فراز اجرا شده که ۷۰ درصد آن در ملایر قرار دارد.

رضا بهراملو شامگاه دوشنبه، ۲۲ شهریور ماه در دوازدهمین جشنواره ملی خوشه برتر در دره جهانی جوزان ملایر با اشاره به برگزاری مطلوب این جشنواره، اظهار کرد: سطح زیر کشت باغات استان همدان ۸۰ هزار هکتار است که از این میزان ۲۴ هزار و ۵۰۰ هکتار آن انگور است و بیش از ۵۳ درصد از باغات انگور استان در ملایر است.

بهراملو ادامه داد: عملکرد انگور در کشور ۱۱ تن و در استان همدان ۱۸ تن و در ملایر ۲۲ تن در هکتار است که در طرح فراز باغ آقای بیات میزان برداشت دو برابر است و حداقل ۴۰ تن در هکتار برداشت می کند که در دنیا بی نظیر است.

وی با بیان اینکه ۱۰ درصد از انگور ملایر به صورت تازه خوری و ۷۰ درصد به صورت فرآوری به انواع کشمش تبدیل می شود، افزود: کشمش ملایر عمدتا صادراتی است و ارزآوری خوبی برای باغداران دارد و برای امنیت غذایی کشور مفید است.

ملایر؛ قطب صادرات کشمش کشور

بهراملو با بیان اینکه کشمش تولیدی در ملایر ارزآوری بسیار خوبی دارد و قطب صادرات کشمش کشور است، بیان کرد: هر کیلو کشمش ۲.۲ دلار صادرات انجام می شود و نقشه راه بلندمدت انگور را در ملایر طراحی کردیم و برای چهل سال از نظر کمیتی، کیفیت و اشتغالزایی تعریف شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان تاکید کرد: طرح فراز کیفیت محصول را ارتقا می‌دهد و باغ در برابر آفات و بیماری ها مقاوم می‌شود و انگور تولیدی دارای انرژی و قند بالاتر و صادرات محور است.

وی با بیان اینکه طرح فراز عملکرد انگور را دو برابر افزایش می‌دهد، افزود: مصرف آب در باغ‌های داربستی به صورت قطره ای است و بهره‌وری آن چهار برابر می شود و توسعه طرح فراز جزء برنامه های ما است تا در راستای کاهش مصرف آب و افزایش عملکرد باغ‌ها به صورت فراز اجرایی شود.

بهراملو با تاکید بر اینکه انگور ملایر آینده بسیار درخشان‌تری از امروز خواهد داشت، ادامه داد: برای اجرای هر هکتار طرح فراز سال گذشته ۱۵۰ میلیون تومان هزینه داشت که امسال به ۲۵۰ میلیون تومان رسیده و طرح ها را به بانک معرفی می کنیم و ۸۰ درصد تسهیلات می گیرند، اما جوابگو نیست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان تصریح کرد: هدف ما این است که باغداران به سمت حفظ این محصول تشویق شوند و به سمت تولید دانش بنیان حرکت کنند و با حفظ آب و خاک تولید بیشتری داشته باشند و برای نسل آینده از لحاظ اشتغال، ارزآوری و تولید بیشتر برای امنیت غذایی پایدار گام برداریم.

دوازدهمین جشنواره ملی خوشه برتر در ملایر برگزار شد

استان همدان؛ تنها استان کشور با دو محصول جهانی

بهراملو درباره مبارزه با آفت زنجره مو نیز گفت: تنها سازمانی هستیم که مرکز پژوهشی و مرکز تحقیقات و بخش باغبانی داریم و نسبت به سالهای قبل مقابله به این آفت بهتر شده و راهکارهای مبارزه، آخرین یافته ها و توصیه‌های لازم به باغداران انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه انگور ملایر کیفیت بسیار بالا و عملکردش بسیار خوبی دارد و آفت زنجره مو در باغات انگور جزئی است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه انگور ملایر به عنوان تنها شهر کشور ثبت جهانی شده، تنها استانی هستیم که دو محصول جهانی انگور و گردو داریم.

جشنواره خوشه برتر؛ یکی از موفق‌ترین جشنواره‌ها

مدیر جهاد کشاورزی ملایر نیز یکی از راهکارهای معرفی محصول در وزارت جهاد کشاورزی و به ‌ویژه در معاونت ترویج و آموزش کشاورزی را برگزاری جشنواره‌ها خواند و افزود: در سال‌های اخیر جشنواره‌های خوبی در بخش کشاورزی ملایر برگزار شده است.

علیرضا زنگنه برگزاری دوازدهمین دوره جشنواره خوشه برتر را یکی از موفق‌ترین جشنواره‌ها دانست که علاوه بر معرفی انگور و برند شهر جهانی، بازارهای بیشتری برای فروش محصولات ایجاد می‌شود .

زنگنه ادامه داد: از شهرهای همجوار و استان‌های انگورخیز در این جشنواره شرکت می‌کنند و خوشه ها بر اساس آیتم‌هایی همچون میزان قند، وزن خوشه، سالم بودن و عاری بودن از بیماری‌ها و آفات و شکل ظاهری ارزیابی و امتیازدهی شدند و ۳ نفر برتر معرفی شدند.

دوازدهمین جشنواره ملی خوشه برتر در ملایر برگزار شد

شرکت ۲۰۰ باغدار از سراسر کشور در دوزادهمین دوره جشنواره خوشه برتر

دبیر جشنواره خوشه برتر نیز معرفی ظرفیت های انگور شهرستان ملایر، ایجاد شور و نشاط شغلی در جامعه باغداران، افزایش بهره وری در واحد سطح و آموزش باغداران با روش های جدید را از جمله اهداف برگزاری این جشنواره برشمرد.

اکبر رحیمی از شرکت ۲۰۰ باغدار در این جشنواره خبر داد و افزود: این باغداران از استان های همدان، لرستان، مرکزی و قزوین در جشنواره شرکت کرده و خوشه های خود را به دبیرخانه جشنواره ارائه دادند.

رحیمی تصریح کرد: سلامت خوشه، شیرینی و درصد قند، وزن خوشه، رسیدگی و رنگ خوشه، درشتی و یکنواختی حبه‌ها از ملاک‌های داوری جشنواره بود.

وی به پنج داور این جشنواره اشاره و بیان کرد: داوران شامل نماینده سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، نماینده پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر، نماینده اداره جهاد کشاورزی ملایر، نماینده مرکز تحقیقات انگور و نماینده شرکت تعاونی پیمان گستر هستند.

رحیمی خاطرنشان کرد: بنا بر نظر هیئت داوران از نفرات اول تا سوم جشنواره تقدیر و یک خوشه بعنوان سنگین ترین خوشه انتخاب و تقدیر شد.

دوازدهمین جشنواره ملی خوشه برتر در ملایر برگزار شد

دهیار روستای جوزان نیز با اشاره به برگزاری دوازدهمین دوره جشنواره خوشه برتر در این روستا گفت: روستای جوزان مرکز دهستان جوزان و دارای ۲۶۵۰ نفر جمعیت و ۸۰۰ خانوار است که تا شهر ملایر ۲۵ کیلومتر فاصله دارد.

فائزه کشاورزیان به امکانات روستا از جمله درمانگاه، پاسگاه، پست بانک، خانه بهداشت، دهیاری و شرکت تعاونی اشاره و خاطرنشان کرد: این روستا دارای باغات انگور است و اهالی روستا به باغداری مشغول هستند و از این طریق امرار معاش می کنند.

به گزارش ایسنا «حسام بیات» از روستای ورچق، «علی صادقی» از روستای جوزان و «قربان رضایی» از روستای توتل به ترتیب به عنوان نفرات اول تا سوم این جشنواره معرفی و تقدیر شدند. همچنین خوشه انگور «مصطفی سامنی» از روستای داویجان عنوان سنگین ترین خوشه را کسب کرد.

دوازدهمین جشنواره ملی خوشه برتر در ملایر برگزار شد

دوازدهمین جشنواره ملی خوشه برتر در ملایر برگزار شد

دوازدهمین جشنواره ملی خوشه برتر در ملایر برگزار شد

دوازدهمین جشنواره ملی خوشه برتر در ملایر برگزار شد

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۰ ۱۲:۱۱

ما شا الله به خوشه های انگور ملایر ، باغ داران خدا قوت.

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۱ ۱۶:۰۱

ملایر انواع و اقسام انگورها رو دارند ای کاش نام آن را با کشت بیشتر زنده دارین

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۴ ۲۳:۳۵

پاینده باد دیار کریم خان... خدا قوت