• چهارشنبه / ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۸:۳۴
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1403051711768
  • منبع : بازار

۶ توصیه‌ برای کاهش مصرف برق پاساژها و مراکز خرید

۶ توصیه‌ برای کاهش مصرف برق پاساژها و مراکز خرید

طبق آمار سال گذشته توانیر، ۱۰ درصد از کل مصرف برق کشور مربوط به پاساژها و مراکز خرید است. در این مراکز، استفاده بسیار زیاد و بیش از حد از سیستم‌های روشنایی، به‌صورت قراردادی به لازمه فروش تبدیل شده است و نورپردازی سنگین جزئی لاینفک از دکور مغازه‌ها را تشکیل می‌دهد.

به گزارش ایسنا به نقل ازسخنگوی سازمان توانیر، در سال ۱۴۰۲ اعلام کرد که در تهران ۶۰۰ مرکز تجاری بزرگ داریم که با مدیریت مصرف برق در آن‌ها می‌توان تا حد زیادی در مصرف برق صرفه‌جویی داشت.

ناترازی شبکه برق کشور به بحرانی جدی بدل شده و در روزهای گذشته شاهد جابه‌جا شدن چندباره رکورد تقاضای برق در کشور بوده‌ایم. ماهیت انرژی برق نیز به‌گونه‌ای است که نمی‌توان آن را ذخیره و در مواقع نیاز وارد شبکه کرد. به همین خاطر هنگام بروز ناترازی خاموشی‌های گسترده در بخش خانگی و صنعتی بروز می‌کند که گاه ضرر آن جبران‌ناپذیر است.

مراکز خرید بزرگ یکی از مهم‌ترین مراکز هدررفت برق هستند که طبق آمار سال گذشته رجبی مشهدی با مدیریت مصرف در مراکز موجود در تهران می‌توان عددی برابر با مصرف برق استان خراسان جنوبی را صرفه‌جویی کرد.

۱- استفاده از لامپ‌های LED

بخش زیادی از مصرف برق پاساژها مربوط به بخش نورپردازی است. استفاده از لامپ‌های ال‌ای‌دی این مصرف برق را به مقدار زیادی کاهش می‌دهد. برای مثال یک ریسه نئونی معمولی با طولی بین ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متر، تا ۲۰ وات در ساعت برق مصرف می‌کند؛ اما یک ریسه نئونی ال‌ای‌دی با ضخامت و طول یکسان، تنها ۱.۲ وات در ساعت (یعنی یک پانزدهم ریسه معمولی) مصرف برق دارد.

۲- نصب سنسور سقفی در اتاق‌های پرو

سنسورهای سقفی راه‌حلی مناسب برای مشکل روشن ماندن لامپ در فضاهای خالی هستند. مراکز خرید معمولاً مملو از جمعیت هستند و فضای خالی چندانی در آن‌ها به چشم نمی‌خورد اما اتاق‌های پرو استثنایی برای این قاعده به شمار می‌آیند. با نصب سنسور سقفی می‌توان مانع روشن ماندن بی‌دلیل چراغ اتاق پرو شد. البته از این سنسورها در اغلب مناطق پاساژ مثل مشاعات، راهروها و غیره نیز می‌توان بهره برد.

 ۳- تنظیم سیستم سرمایشی پاساژها روی عدد ۲۴ و بالاتر

طبق آمار توانیر، بیش از ۴۰ درصد تقاضای مصرف برق در زمان اوج بار را سیستم‌های سرمایشی به خود اختصاص می‌دهند. این سیستم‌ها مسئول بخش بزرگی از مصرف برق مراکز خرید نیز هستند. برعکس سیستم‌های روشنایی که می‌توان آن‌ها را از نوع کم‌مصرف ال‌ای‌دی انتخاب کرد، سیستم‌های سرمایشی مراکز خرید معمولاً از نوع کولرهای گازی پرمصرف هستند. بهترین راه برای کاهش مصرف برق سرمایشی در مراکز خرید تنظیم دمای کولر روی عدد ۲۴ و بالاتر است. به‌ازای هر درجه افزایش در دمای کولر گازی مصرف برق بین ۳ تا ۵ درصد کاهش می‌یابد که این عدد در مقایس یک مرکز خرید عددی بزرگی محسوب می‌شود.

۷ توصیه‌ برای کاهش مصرف برق پاساژها و مراکز خرید

۴- تغییر فرهنگ ارائه کالا

هزینه برق برای مشترکان بخش خانگی یک عامل محدودکننده مصرف به شمار می‌آید اما مالکان مراکز تجاری بزرگ هزینه‌های کلان برق را می‌پردازند و بعضا تغییری در میزان مصرف خود نمی‌دهند، زیرا تصور می‌کنند نورپردازی‌های گسترده و دمای پایین پاساژ در فصل تابستان برای فروش کالا ضروری است و این هزینه از سود فروس اجناس جبران می‌شود. در نتیجه این تصور چراغ‌های برق در ساعات خلوت بودن پاساژها نیز روشن می‌ماند و یا دمای برخی پاساژها معمولاً تا حد آزاردهنده‌ای سرد است.

تغییر این نگرش، نیاز به فرهنگ‌سازی و همکاری مردم دارد. می‌توان کاهش مصرف برق را با رعایت بعضی دیگر از مسائل زیست‌محیطی و یا استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر همراه کرد تا برای فروشگاه و برند، اعتباری مبنی بر دوستی با طبیعت ساخت و این‌گونه در کنار کاهش مصرف برق از کاسته نشدن تعداد مشتری‌ها نیز آسوده‌خاطر ماند.

۵- هوشمند سازی پاساژها

با بکارگیری سیستم‌های هوشمند روشنایی و سرمایشی تا حد زیادی می‌توان مصرف برق در پاساژها و مراکز تجاری بزرگ را بهینه و مدیریت کرد.

۶- به‌کارگیری پنل‌های خورشیدی

انرژی خورشیدی منبعی پایدار و تجدیدپذیر است که به راحتی در دسترس قرار دارد. راه‌اندازی پنل‌های خورشیدی در مراکز تجاری و پاساژها به خصوص در مناطق مستعد، می‌تواند به طور قابل توجهی هزینه‌های برق را کاهش دهند. از این طریق علاوه بر مزایای زیست محیطی، مشترکان می‌توانند از پرداخت قبوض سنگین برق نیز جلوگیری کنند.

پویش باانرژی راهکاری جهت مدیریت بهینه مصرف برق در کشور

در همین راستا وزارت نیرو امسال پویشی تحت عنوان باانرژی طراحی کرده که اجرای آن از اواسط اردیبهشت آغاز شده و تا پایان شهریور ادامه دارد. مشترکان با مراجعه به سایت باانرژی به نشانی https://ba-energy.ir/ می‌توانند ضمن آگاهی از راهکارهای کاربردی مصرف بهینه انرژی برق، میزان قبض برق و مصرف دستگاه‌های مختلف خود را پیش بینی کرده و پیش از صدور نسبت به کنترل و مدیریت آن اقدام کنند.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha