• دوشنبه / ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۷
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1403061911609
  • منبع : بازار

بهترین آجیل برای کم خونی/ ۹ آجیل خون ساز برای کمک به فقر آهن

بهترین آجیل برای کم خونی/ ۹ آجیل خون ساز برای کمک به فقر آهن

مشکل کم‌خونی یکی از مشکلاتی است که افراد بسیاری از جمله خیلی از خانم‌ها با آن مواجه هستند. اگرچه مکمل‌های آهن و مصرف گوشت قرمز می‌تواند راه خوبی برای درمان کم‌خونی باشد اما در این مسیر نباید از خرید آجیل و مصرف آن در رژیم غذایی غافل شد.

به گزارش ایسنا به نقل از آجیل و خشکبار آجیل چی ، بله، آجیل‌ها و تخمه‌ها می‌توانند در درمان کم‌خونی بسیار موثر باشند و برخی از آجیل‌ها نیز خاصیت خون سازی بالایی دارند. اگر می‌خواهید یک رژیم غذایی خون ساز داشته باشید، بهتر است خرید آجیل و تخمه‌هایی مانند ماکادمیا، بادام درختی، بادام هندی، تخمه کدو، کنجد و غیره را حتما در برنامه خرید روزانه خود قرار دهید.

مواد مورد نیاز برای خون سازی بدن 

 کمبود گلبول‌های قرمز در بدن یکی از مهم ترین دلایل کم خونی است که می تواند ناشی از کمبود مواد غذایی مورد نیاز برای سلامتی باشد که منجر به کاهش تولید گلبول‌های قرمز می شود. بنابراین، شما باید در رژیم غذایی خود مواد و مغز هایی را بگنجانید که حاوی آهن باشد. آهن ماده اصلی تشکیل دهنده هموگلوبین است و هموگلوبین پروتئینی است در گلبول‌های قرمز که اکسیژن را به تمام اعضای بدنتان می‌رساند در نتیجه، کمبود آهن یکی از عوامل مستقیم تاثیرگذار بر روی کم خونی است. با این وجود، علاوه بر آهن، بدن به ویتامین‌هایی مثل فولات و ویتامین ب ۱۲ هم برای ساختن گلبول‌های قرمز نیاز دارد.

شما با خوردن مواد غذایی مختلف از جمله گوشت قرمز و غذاهای حاوی ویتامین ث مثل سبزیجات این مواد را به بدنتان برسانید. اما نباید از خوردن آجیل های خون ساز که در خودشان آهن دارند غافل شوید. یکی از نکات مهمی که در مصرف مواد غذایی و مغز ها برای کمک به تولید آهن باید درنظر بگیرید کیفیت و تازگی این مواد است. پس حتما مد نظر داشته باشید مغز ها و مواد غذایی خود را از فروشگاه های معتبر مواد غذایی و آجیل از جمله آجیل سرای آجیل چی تهیه نمایید.

بهترین آجیل برای کم خونی/ ۹ آجیل خون ساز برای کمک به فقر آهن

معرفی بهترین آجیل های خون ساز 

همه آجیل‌ها در خودشان مقداری آهن دارند و خوردن آنها می‌تواند به خون سازی شما کمک کند. با این حال، میزان آهن در برخی از آنها نسبت به باقی ایشان بیشتر است.

۱. پسته یکی از بهترین آجیل های خون ساز

 پسته یکی از اجزای مخلوط آجیلی است که هر ۱۰۰ گرم از آن حاوی  ۱.۷ میلی‌گرم ویتامین ب۶ است که برای خونسازی بسیار مفید است. پسته از این نظر در لیست بهترین آجیل های خون ساز قرار می گیرد که در هر ۱۰۰ گرم از آن ۴.۸ میلی‌گرم آهن وجود دارد.

۲. بادام درختی بهترین آجیل برای کم خونی

بادام درختی با داشتن ۵.۳ میلی گرم آهن در هر ۱۰۰ گرم یکی از غنی‌ترین منابع آهن است که می تواند حدوداً ۶۶ درصد از میزان آهن مورد نیاز برای بدنتان را تامین کنید. علاوه بر این، در بادام درختی مقداری ب ۱۲ و فولات هم وجود دارد که برای خونسازی شما مفید هستند. بنابراین بادام درختی یکی از بهترین آجیل های خون ساز است.

 ۳. بادام هندی بهترین مغز برای خون سازی

بادام هندی نیز یکی از انتخاب‌های محبوب در بین طرفداران آجیل است که با دارا بودن مس به تولید گلبول های قرمز کمک می کند. در هر ۱۰۰ گرم از بادام هندی به میزان ۷.۸ میلی‌گرم آهن وجود دارد که می تواند ۹۷ درصد از میزان آهن روزانه را به بدنتان برسانید.

۴.  گردو و تاثیر بی نظیرش بر کم خونی

گردو هم از دیگر آجیل های مناسب برای کم خونی است که سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و آنتی‌اکسیدان‌های گیاهی است. گردو نیز یکی از آجیل‌های خون‌ساز است و در صورت کمبود هموگلوبین، می‌توانید از فواید مصرف روزانه‌ی گردو بهره‌مند شوید. با مصرف یک مشت گردو، حدود ۰.۸۲ میلی‌گرم آهن دریافت خواهید کرد.

بهترین آجیل برای کم خونی/ ۹ آجیل خون ساز برای کمک به فقر آهن

۵. دانه کنجد یکی از بهترین آجیل های خون ساز

اگر شما دانه کنجد خشک شده را مصرف کنید، می‌توانیدبا خوردن ۱۰۰ گرم آن ۲۱ میلی‌گرم آهن را به بدنتان برسانید. علاوه بر این، دانه‌های کنجد سیاه دارای ویتامین ب۶ و مس هم هستند که به جذب آهن خون بدن کمک و فرایند تولید هموگلوبین خون را افزایش می‌دهند. از این رو، دانه کنجد هم یکی از بهترین آجیل ها برای کم خونی است.

۶. دانه کاج بهنرین مغز برای کمک به خون سازی بدن

شاید دانه کاج یکی از گزینه‌های کمتر شناخته شده در بین آجیل دوستان باشد. با این حال، به خاطر میزان آهنی که در خود دارد، گفتیم که بد نیست که آن را در این فهرست قرار دهیم. در هر ۳۰ گرم دانه کاج ۷.۵ میلی‌گرم آهن وجود دارد که خوردن ۱۰۰ ‘گرم آن می‌تواند حدود ۹۳ درصد از میزان آهن روزانه شما را تامین کند. از این رو دانه کاج می‌تواند یکی از بهترین آجیل های خون ساز باشد.

۷. دانه‌های تخمه کدو عالی بای خون سازی

هر ۱۰۰ گرم از دانه های تخمه کدو حاوی ۱۱.۴ میلی گرم آهن است. این مقدار بسیار قابل توجه است و می تواند از مقدار مصرف روزانه آهن مورد نیازتان هم بیشتر باشد. دانه‌های تخمه کدو علاوه بر این میزان از  آهن یا دارا بودن مس یکی از بهترین آجیل ها برای کم خونی بوده محسوب مس شود.

۸. تخم کتان بهترین آجیل خون ساز

تخم کتان هم یکی از بذرها و جزو بهترین آجیل ها برای کم خونی است که در خود مقدار زیادی آهن دارد. برای مثال، در ۱۰۰ ‘گرم از تخم کتان حدود ۹.۶ میلی‌گرم آهن وجود دارد که میزان نسبتاً زیادی است. با این وجود، مقدار ویتامین ب۶ و ب ۱۲ در تخم کتان به اندازه آهن نیست و شما باید این دو ماده غذایی را با خوردن غذاهای دیگر به دست بیاورید. در هر صورت، تخم کتان هم آهن زیادی در خود دارد. بنابراین، قرار دادن آن در برنامه غذایی‌تان خالی از لطف نیست.

 ۹. تخمه آفتابگردان و تاثیر بی نظیرش بر خون سازی

اگر تخمه آفتابگردان را دوست دارید، پس خبر خوبی برایتان داریم! تخمه آفتابگردان میزان خوبی از آهن را دارد. در ۱۰۰ گرم از تخمه آفتابگردان ۵.۳ میلی‌گرم آهن وجود دارد که آن را جزو بهترین آجیل‌های خون‌سازی می‌کند. بنابراین، خوردن روزانه تخمه افتابگردان به کاهش ریسک بروز کم خونی‌تان کمک خواهد کرد و یکی از بهترین آجیل ها برای کم خونی است.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۰ ۰۸:۱۹

عالی از لطفتون ممنون خیلی مفید بود

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۰ ۱۲:۴۶

کی داره بخره🤕🤕🤕

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۰ ۱۷:۱۹

عالی بود ممنون

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۱ ۱۶:۵۴

بسیارعالی