• چهارشنبه / ۶ تیر ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۹
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 1403040603521
  • خبرنگار : 71480

حاشیه جلسه دولت

توضیحات وزیر نفت درباره آخرین وضعیت تولید و فروش نفت در دولت سیزدهم

توضیحات وزیر نفت درباره آخرین وضعیت تولید و فروش نفت در دولت سیزدهم

وزیر نفت گزارشی از آخرین وضعیت تولید و فروش نفت در دولت سیزدهم ارایه کرد.

به گزارش ایسنا، جواد اوجی امروز چهارشنبه ۶ تیرماه ۱۴۰۳ در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت تولید و فروش نفت در دولت سیزدهم اظهار کرد: در سال ۹۸، میانگین تولید نفت ما ۲ میلیون و ۲۹۰ هزار بشکه بوده است، در سال ۹۹ این عدد به ۲ میلیون و ۱۰۶ هزار بشکه بوده است. خرداد ۱۴۰۰، به ۲ میلیون و ۱۰۷ هزار رسیده که دولت آقای رئیسی که می‌آید این عدد به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه و در سال ۱۴۰۱، ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه و در سال ۱۴۰۲، ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه و در ۱۴۰۳، ۳ میلیون و ۵۷۰ هزار بشکه رسید.

اوجی ادامه داد: مسئولان آمریکایی اعلام کردند که بیش از ۶۰۰ تحریم جدید برای کشورمان وضع کردند و با وجود اینکه تحریم‌ها تشدید شده است، تولید نفت خام کشورمان از دو میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه رسیده است و در بخش تولید نفت ۶۰ درصد رشد داشته‌ایم.

وی افزود: در صادرات نفت خام،  از ۱۸۲ میلیون بشکه سال ۱۳۹۸ به ۵۶۵ میلیون بشکه رسیده‌ایم که حدود دو و نیم برابر رشد را نشان می‌دهد. این آمار بدون فرآورده‌های نفتی است.

وزیر نفت گفت: ارزش صادرات میعانات و نفت خام از حدود ۹ یا ۱۰ میلیارد دلار در سال‌های ۸۹ و ۹۰ به ۳۶ میلیارد دلار رسیده‌ است. همچنین در صادرات گاز مایع از ۳.۲ میلیون تن در سال ۹۹به ۶.۵ میلیون تن رسیده است و همین موجب رشد اقتصادی گروه نفت و گاز در اقتصاد کشور شده است. این عدد در سال‌های ۹۷ و ۹۸ که منهای ۳۵ درصد بوده است که  در سال ۱۴۰۲ این عدد ۲۰ درصد رسید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۴-۰۶ ۱۵:۰۴

بسم الله الرحمن الرحیم نفت و منابع آن بزرگترین سرمایه ملی کشور و ملت ایران است معمولا کشورهای که دارای تکنولوژی برتر هستند نفت خام را خریداری می‌کنند تحت فرآیندهای مربوطه تبدیل به فرآورده می‌کنند و به فروش می‌رسانند و از این عملکرد سود می‌برند امروز کشور ما هم منابع دارد و هم تکنولوژی و هم نیروی انسانی نیازمند کار با استعدادهای برتر من بنوبه خودم با فروش نفت خام مخالف هستم و فروش نفت خام با هزینه های جانبی و مربوطه در فروش و انتقال و حمل ونقل دریایی و بیمه بین المللی و شرایط وصول پول از محل فروش آن این برنامه را از نظر اقتصادی از جمیع جهات مقرون به صرفه و درست نمی بینم و معتقدم که باید از این منبع و ثروت ملی فرآورده های نفتی که قابل مصرف عموم مردم کشورهای منطقه است وبه صد درصد تقاضا و مصرف آنی بعد صادرات یقین داریم تبدیل ودبه فروش برسد مانند بنزین سومر و گازوئیل که در این برنامه کل زحمت ما می‌شود تولید سپس تمهیدات لازم را برای فروش خرد وکلان احیاء و جاری نماییم و ابتدا مبلغ پول را بصورت نقدی دریافت بعد مجوز بارگیری را برای خریدا. صادر و در نتیجه کشور ما یک مرکز پایدار فروش شبانه روزی فرآورده های نفتی برای جهان می‌شود که البته با این سازوکار همین کشورهای همسایه ومجبور در کوتاه ترین زمان خریداری می‌کنند ووپول آنرا نیز نقد پرداخت می‌کنند اگر روزی هزار تانکر ۲۲ هزار لیتری از قرار هر لیتر ۲۸ هزار تومان با نرخ فوب خلیج فارس بفروشیم هر ماه معادل شش کشتی ۱۶۰ هزارتوی با قیمتی خیلی بیشتر و چند برابر صادرات نفت خام آن هم بصورت نقد درآمد خواهیم داشت اینک از مجموع پرداخت و دریافت نقدی تانکرهای حمل بنزین ما با یک نقدینگی پولی در شکل اسکناس دلار یا یورو مواجه می‌شویم که تبدیل آن به دیگر ابزار مالی توسط بانک مرکزی صورت میگیرد زمانی که این ساختار شکل بگیرد و نتیجه مطلوب و مفید و امن آن احراز گردد اثرات آن در ثبات اقتصاد کشور چشمگیر و دائم و ثابت خواهد شد .