• چهارشنبه / ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ / ۲۰:۵۲
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403032316090
  • خبرنگار : 50598

ضرورت تهیه اطلس سرمایه گذاری بر مبنای آمایش در کشور و استان مرکزی

ضرورت تهیه اطلس سرمایه گذاری بر مبنای آمایش در کشور و استان مرکزی

ایسنا/مرکزی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: تهیه اطلس سرمایه گذاری بر مبنای آمایش در کشور و استان مورد تاکید ماست و جزو مطالبات ما از وزارتخانه‌ها خواهد بود.

نادرقلی ابراهیمی، ۲۳ خرداد در آیین تجلیل از بهره برداران برتر بخش کشاورزی استان مرکزی اظهار کرد: امیدواریم با همدلی و هماهنگی بتوانیم جریان سازی جدیدی در بخش مقتدر و ریشه‌دار چند هزار ساله کشاورزی ایجاد کنیم و استقلال، خودکفایی و خود اتکایی در محصولات کشاورزی و نیازهای غذایی جامعه را به اثبات رسانیم.

وی افزود: اصول سه، ۲۹ و ۴۳ قانون اساسی تکلیف ما در رابطه با تامین نیازهای ضروری غذایی مردم را مشخص کرده است. به استناد قوانین بالادستی با توجه به فرصت‌های ارزشمندی که در ایران بزرگ وجود دارد این افتخار را داریم که به اتفاق بتوانیم کار بزرگی رقم بزنیم.

ابراهیمی تصریح کرد: تولید بالغ بر ۱۲۰ میلیون تن محصولات کشاورزی در شرایط بسیار سخت، نشان از اقتدار و صلابت لشکر بزرگ ۴ میلیون تولید کننده حوزه کشاورزی در سراسر کشور و ۱۰۰ هزار تولید کننده در استان مرکزی دارد.

وی با بیان اینکه دنیای امروز از مسیر کشاورزی پیشرفته، توسعه یافته است گفت: ما باید از مسیر کشاورزی پیشرفته، تعالی و توسعه خود را در سایر بخش‌ها به اثبات برسانیم.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر حفظ و توسعه آب، انرژی، غذا و محیط زیست تصریح کرد: با این مباحث می‌توانیم تکلیف و راهبرد خود را برای آینده مشخص کنیم. در یک برنامه سیستمی موقعی موفق خواهیم بود که همه عوامل موثر در تولید را مشخص کنیم.

وی با بیان اینکه ایران یک کشور خشک و نیمه خشک است افزود: ابرچالش آب، یکی از بحران‌های اصلی دنیا، ایران و استان مرکزی است.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه بدون زنجیره ارزش هر اقدامی انجام شود، راه به جایی نخواهیم برد، گفت: بیشترین درآمد و ارزآوری و اشتغال مربوط به پس از تولید در صنایع و فرآوری محصولات کشاورزی است.

وی اضافه کرد: تاکید می‌کنم بر اساس نقشه آمایشی بایستی اطلس سرمایه گذاری خود را در بخش کشاورزی و در سایر بخش‌ها مشخص کنیم.

ابراهیمی تصریح کرد: امروز وقتی نقشه ۱۲ شهرستان استان مرکزی را روی میز میگذاریم باید ببینیم با چه منابع و فرصت‌هایی می‌توانیم ارزش افزوده، تولید بیشتر و پایدار و اشتغال موثرتر داشته باشیم و سرمایه گذاری در چه نقاطی و با چه هدفی باید انجام شود.

وی افزود: در شرایط تحریم اگر هزینه‌های تولید به گونه‌ای افزایش پیدا کند که دچار ناپایداری شویم، نمی‌توانیم به اهداف سال ۱۴۰۴ و برنامه هفتم توسعه برسیم.

وی با بیان اینکه تامین اعتبارات مالی بخش کشاورزی از مهمترین مباحث مورد مطالبه ماست گفت: بخش کشاورزی که موثرترین و ‌مولدترین بخش اقتصادی کشور است با ۵ درصد اعتبار به جایی نمی‌رسد و سازمان برنامه و بودجه باید به این موضوع توجه کنند.

وی با تاکید بر اینکه تامین آب با توجه به شرایط موجود و تعییر الگوی کشت از مطالبات جدی ما از حوزه مدیریت بخش کشاورزی است گفت: در بحث تولید محصولات کشاورزی باید اولویت‌های استان به تفکیک شهرستان‌ها احصا شود.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه مطالبه جدی ما از دولت، توجه به حفظ کاربری اراضی به خصوص در استان مرکزی است، افزود: سیاست‌های قوای مقننه، اجراییه و قضاییه، باید سیاست‌های سرکوب واردات و توجه و حمایت از تولید و صادرات باشد.

ابراهیمی اضافه کرد: جو تضمینی از شنبه به ارزش ۱۰ هزار تومان خریداری می‌شود در صورتی که قیمت فوب خلیج فارس خیلی بیش از این مقدار است. این موضوع نشان می‌دهد ما تمرکز بر تولید داخلی نداریم. اگر گران‌تر از فوب خلیج فارس خریداری کردیم هنر مدیریت و قانون گذاری ما را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه ما حتما مسیر توسعه و پیشرفت را بیش از گذشته ادامه خواهیم داد گفت: برای اولین بار کمیسیون کشاورزی مجلس از یازده نفر متخصص حوزه آب و کشاورزی و محیط زیست تشکیل شده است و این فرصتی تاریخی است که بایستی حداکثر استفاده را در جهت تدوین قوانین و نظارت بر اجرای قوانین در این حوزه داشته باشیم. ابراهیمی اضافه کرد: ما مشکلی در منابع مالی و قانون و ابزار نظارتی نداریم بلکه مشکل اصلی ما در حوزه هماهنگی و عدم استفاده از فرصت‌ها برای پیشرفت است.

وی تصریح کرد: متاسفانه استان مرکزی حداقل نخبگان بخش کشاورزی را در سطح کشور دارد. ما از ۱۷۱ نخبه کشاورزی تنها ۵ نخبه ملی داریم که یعنی در پرورش نخبه کشاورزی کار نکرده‌ایم.

ابراهیمی گفت: تولیدات استان مرکزی در سطح کشور در کذشته پنج درصد بوده و الان به ۳.۵ تا ۴ درصد رسیده است و بایستی توسعه پیدا کنیم. تولید گندم رکورد ۴۷۰ هزار تن در کشور داشته ولی تا پیک تولید خیلی فاصله داریم.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی‌ با تاکید بر استفاده از همه ابزارها جهت کشاورزی دانش بنیان و بهره‌ور افزود: با فرصت‌های موجود و سرمایه گذاری صحیح، بزرگترین کارکردها را خواهیم داشت. در قوانین مشخص شده که بایستی ۳۰ درصد از افزایش رشد اقتصادی را از مسیر بهره وری داشته باشیم و باید در این مسیر حرکت کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha