• چهارشنبه / ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ / ۲۰:۳۸
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403032316085
  • خبرنگار : 50042

کلید حل مشکلات اقتصادی، تولید با مشارکت مردم است

کلید حل مشکلات اقتصادی، تولید با مشارکت مردم است

ایسنا/گیلان استاندار گیلان با تاکید بر اینکه کلید حل مشکلات اقتصادی، تولید با مشارکت مردم است، گفت: تولید با محوریت مردم محقق و با افزایش تولید مشکل اشتغال نیز برطرف می‌شود. تولید باید به مرحله‌ای برسد که میزان بهره وری و زنجیره ارزش در آن محسوس باشد.

اسدالله عباسی امروز در نشست هم اندیشی فعالان اقتصادی استان با وزیر صمت که در استانداری گیلان برگزار شد، ضمن خیر مقدم و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت، اظهار کرد: یاد و خاطره شهید جمهور را گرامی می‌داریم، قرار بود سفر دوم به استان داشته باشند و طرح‌های افتتاحی با حضور ایشان به بهره برداری برسد، در سفر اول در حوزه‌های مختلف تولید، صنعت، کشاورزی و غیره به بهره‌برداری رسید.

استاندار گیلان با بیان اینکه صمت گیلان با وجود ابریشم، چای و زیتون و غیره قدمت بسیار بالایی دارد، افزود: گیلان استان صنعتی نیست اما فعالین اقتصادی خیلی خوبی داریم، امروز ۲.۵ درصد ارزش افزوده را در کشور به خود اختصاص دادیم. با وجود موانعی اما تولیدات صنایع غذایی تعطیل نمی‌شود، در بخش مربوط به تهیه مواد اولیه و ثبت سفارش مشکلاتی هست که حل می‌شود.

عباسی با اشاره به سهمیه بندی انرژی صنایع، افزود: بخشی از مشکلات ارزی استان ملی است، در خصوص بخش زنجیره ارزش و تولید، صحبت کردیم اما قرار بود میزان مصرف برق و گاز را در اختیار استان‌ها بگذارند که پیشنهاد می‌کنیم که مسائل برق و گاز را به استان‌ها بسپارند تا چالش‌های این حوزه را حل کنیم.

استاندار گیلان گفت: در بحث تبصره ۱۶ و ۱۸ بیش از ۹۶ درصد تحقق یافته برای سال ۱۴۰۲ منتظر ابلاغ هستیم. به ۷۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های نیمه تمام نیاز داریم واحدهای نیمه فعال بخشی احیا شدند، بخشی هم در تملک بانک‌ها قرار دارند.

وی ادامه داد: در پی فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص نامگذاری شعار سال، مردم وارد عرصه تولید شدند، با راه اندازی خط آهن رشت - کاسپین و پل آستاراچای ظرفیت ریلی دو برابر کردیم، مقرر شده که با حضور دکتر مخبر فرآیند احداث راه آهن رشت به آستارا هم آغاز شود.

وی با تاکید بر اینکه کلید حل مشکلات اقتصادی، تولید با مشارکت مردم است، گفت: تولید با محوریت مردم محقق و با افزایش تولید مشکل اشتغال نیز برطرف می‌شود. تولید باید به مرحله‌ای برسد که میزان بهره وری و زنجیره ارزش در آن محسوس باشد. فرصت برای صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان فراهم است.

عباسی بیان کرد: اساتید دانشگاه حلقه صنعت و تولید را نزدیکتر کنند، خوشبختانه تعهد اشتغال در سال گذشته محقق شد و امسال هم ۲۹ هزار تعهد اشتغال داریم که باید مقرر کنیم.

محمدرضا احمدی سنگری، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست اظهار کرد: از همه فعالان اقتصادی که با وجود کم کاری‌ها و موانع همچنان در صنعت فعالیت می‌کنید، بسیار ممنون هستیم.

وی با بیان اینکه وضعیت شهرک‌های صنعتی گیلان اصلا خوب نیست، دومین شهرک صنعتی با بیش از ۴۰ هزار پرسنل را داریم، گفت: متاسفانه این شهرک زیرساخت‌های مواصلاتی مطلوب ندارد، انتطار مردم گیلان این است که چاره ای برای این مسیرهای مواصلاتی شهرصنعتی اندیشیده شود.

سنگری با اشاره به اینکه اراضی واگذار شده یا بلاتکلیف در شهرک‌های صنعتی احصا شود، بیان کرد: بسیاری از این صنایع و تولیدکنندگان علی رغم فعالیت‌هایشان آنطور که شایسته است حمایت نمی‌شوند، بانک‌ها تسهیلات نمی‌دهند، کمبود مواد اولیه دارند و طولانی بودن ثبت مواد اولیه از دیگر چالش‌های صنایع استان است.

جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه در حوزه صنعت گیلان نسبت به دیگر استان‌ها ضعیف هستیم، تصریح کرد: سرمایه گذار با قطع برق نابود می‌شود، این مشکلات همواره وجود دارد.

وی افزود: ما از صندوق توسعه ملی کمترین سهم را داریم، اینکه چقدر در گیلان سرمایه گذاری کردند، یا کارخانجات تعطیل هستند بیانگر مشکلات صنایع است ما گفتیم رفع موانع اما صنعتگران برای گرفتن ارز با چالش مواجه هستند. قوانین شفاف است اما موانعی ایجاد کردیم که باعث مشکلاتی شده است.

کوچکی‌نژاد بیان کرد: برق دار کردن ۵۰۰۰ تاکسی شهر رشت از دیگر مواردی است شهر رشت نیاز دارد و می طلبد در این راستا نگاه ویژه‌ای به این شهر شود.

مهرداد گودرزوند چگینی، نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی هم گفت: قطعا در هیات دولت باید یک انسجامی برای کمک به صنایع شکل گیرد، افزایش قیمت ارز به سرمایه نیاز دارد، امیدوارم حضور وزیر صمت بخشی از مشکلات استان را حل کند، در این فصل قطعی برق برای صنایع داریم که باید حل شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha