• جمعه / ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۳
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403031107280
  • خبرنگار : 71381

سرپرست وزارت امور خارجه:

رویکرد آیت‌الله رئیسی به ما قدرت داد تا در میدان‌داری کشورهای منطقه نقش اصلی خود را ایفا کنیم

رویکرد آیت‌الله رئیسی به ما قدرت داد تا در میدان‌داری کشورهای منطقه نقش اصلی خود را ایفا کنیم

سرپرست وزارت امور خارجه گفت: رویکرد هوشمندانه آیت الله رئیسی با میدان‌داری شهید امیرعبداللهیان به ما قدرت داد بتوانیم در میدان‌داری کشورهای منطقه و همسایگان نقش اصلی خودمان را ایفا کنیم.

به گزارش ایسنا، علی باقری کنی در پیش خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با تاکید بر اینکه استفاده از مولفه‌های قدرت برای ما اقتدار آورد، افزود: عقب نشینی در میدان دیپلماسی برای ما قدرت نمی‌آورد. میدان‌داری و راهبری برای حرکت به سمت جلو است که می‌تواند برای ما تولید قدرت کند و این موضوع در عمل در دولت آیت الله رئیسی به عینه مشاهده شد.

وی با بیان اینکه سیاست همسایگی دولت آیت الله رئیسی بسترساز میدان‌داری مولفه‌های قدرت جمهوری اسلامی علیه رژیم صهیونیستی بود، افزود: این اراده و دوراندیشی و نگاه رو به جلو در جمهوری اسلامی توسط سیاستمدار صادقی چون آیت الله رئیسی توانست چنین دستاورد عظیمی را برای جمهوری اسلامی به بار آورد.

باقری کنی با اشاره به اینکه آیت الله رئیسی وقتی مسئولیت را بر عهده گرفتند در عرصه سیاست خارجی ابداعات موثری داشتند که یکی از آنها تعامل با همسایگان بود، افزود: از روز مراسم تحلیف نمایندگان کشورهای خارجی به ایران آمدند و بعد از آنکه موضع ایران در مورد مسائل سیاسی در منطقه را شنیدند نظرشان نسبت به روابط با جمهوری اسلامی مثبت و رو به جلو بود.

وی با بیان اینکه بسط سیاست همسایگی توانست جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک محور تضمین کننده ثبات در منطقه نشان دهد، تصریح کرد: رویکرد هوشمندانه آیت الله رئیسی با میدانداری شهید امیرعبداللهیان به ما قدرت داد بتوانیم در میدانداری کشورهای منطقه و همسایگان نقش اصلی خودمان را ایفا کنیم.

سرپرست وزارت امور خارجه با یادآوری اینکه وقتی رژیم صهیونیستی به سفارت ما در دمشق حمله کرد، اولین کشورهایی که این حمله را محکوم کردند همسایگانمان بودند که قبل از دولت آقای رئیسی رابطه سیاسی با ایران نداشتند اما جزو اولین کشورهایی بودند که این اقدام تجاوزکارانه را محکوم و از ایران در این زمینه حمایت کردند.

وی ادامه داد: وقتی جمهوری اسلامی ایران و نظام اسلامی با نقش آفرینی موثر رئیس جمهور و تحت رهبری رهبر معظم انقلاب تصمیم گرفتند رژیم صهیونیستی را تنبیه کند کشورهای منطقه این حرکت را به عنوان اقدامی ثبات زا تلقی نکردند، بلکه از این حرکت به عنوان اینکه ایران حاضر است از توانمندی‌های خود برای ثبات منطقه بهره بگیرد، یاد کردند که نشان از موفقیت‌های ما در عرصه دوجانبه میدان و دیپلماسی بود.

باقری کنی خاطرنشان کرد: درایت دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و دولت آقای رئیسی بود که صهیونیست‌ها بعد از عملیات وعده صادق نتوانستند یک بیانیه از مراجع بین المللی علیه ایران دریافت کنند و این نشان دهنده اقتدار میدانی و هم هوشمندی و تدبیر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران بود.

باقری کنی اظهار کرد: پس اگر میدان و دیپلماسی هم افزا حرکت کنند یکی بسترساز و دیگری پشتیبان و هر دو در یک هویت و موجودیت واحد، می‌توانند چنین قدرتی را برای کشور ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه در طول دوره دولت آقای رئیسی هیچ حرکتی برای ایجاد و تقویت مولفه‌های قدرت جمهوری اسلامی ایران نه تنها متوقف نشد بلکه تقویت شد و ارتقا پیدا کرد، افزود: این مطلب نشان دهنده هوشمندی دیپلماتیک در دولت آقای رئیسی و عملکرد وزیر امور خارجه کشورمان بود.

وی یاد و خاطره امام راحل و همچنین شهدای خدمت  را گرامی داشت و افزود: این روزها در ادامه هفت ماه گذشته عزادار شهدای مردم مظلوم در غزه هستیم و هیچکس از زمانی که عملیات طوفان الاقصی آغاز شد تصور نمی‌کرد جنگی میان یک ملت با آرمان و باور از یک طرف و یک ارتش بی‌رحم ضد انسانی تا بن دندان مسلح از طرف دیگر بیش از ۷ ماه به طول انجامد و آن ارتش مسلح درمانده باشد.

باقری کنی با بیان اینکه ادامه این جنگ نشان دهنده پیروزی مردم فلسطین است، افزود: در طول این مدت رژیم صهیونیستی نتوانست هیچ هدف نظامی را منهدم کند چون هیچ هدف نظامی در غزه وجود ندارد و تنها مردم بی‌پناه و بی‌ سلاح ولی مقتدر و هوشمند در غزه حضور دارند و این پیروزی مرهون تفکری است که امام راحل ۴۵ سال پیش در بستر انقلاب اسلامی آن را بروز دادند.

سرپرست وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه در طول ۷ ماهی که جنگ ادامه داشته هرچه جلوتر آمده‌ایم شکست و ناکامی صهیونیست‌ها افزون‌تر شده است، اظهار کرد: وقتی عملیات طوفان الاقصی آغاز شد رژیم صهیونیستی در دادگاه‌های بین‌المللی محکوم نشده بود و برای هیچ کدام از سران آن در دیوان بین‌المللی حکم کیفری صادر نشده بود، در حالی که امروز حکم دستگیری نخست وزیر جنایتکار و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی صادر شده است.

وی ادامه داد: وقتی طوفان اقصی آغاز شد کشورها رابطه خود را با اسرائیل قطع نکرده بودند حتی زمینه‌سازی برای عادی‌سازی روابط را آغاز کرده بودند اما امروز بسیاری از کشورها روابط سیاسی و اقتصادی خود را با رژیم صهیونیستی قطع کردند که نشان از انزوای سیاسی صهیونیست‌ها دارد.

باقری کنی با اشاره به اینکه امروز در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا حرکاتی از سوی تشکل‌ها علیه رژیم صهیونیستی شکل گرفته است، افزود: تظاهرات چند هزار نفری در اروپا علیه رژیم صهیونیستی و در حمایت از مردم مظلوم غزه در پی مقاومت ملت و مردم فلسطین و غزه بوده است که نشان از اضمحلال صهیونیست‌ها و بالندگی مردم فلسطین است.

وی همچنین با اشاره به اینکه صهیونیست‌ها امروز در عرصه مناسبات بین‌المللی جایگاهی ندارند، گفت: در قطعنامه‌ای که در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح می‌شود ۱۵۰ کشور به نفع فلسطین و کمتر از ۱۰ کشور به نفع اسرائیل رای می‌دهند. پس امروز رژیم صهیونیستی حتی جایگاه تصنعی خود را هم در عرصه بین المللی از دست داده است.

سرپرست وزارت امور خارجه با بیان اینکه امروز با فاجعه بسیار دردناک در رفح مواجه هستیم، تاکید کرد: صهیونیست‌ها بدانند ادامه جنایت‌های آنها علیه مردم غزه بدون واکنش و هزینه نخواهد بود و مقاومت مردم فلسطین نشان داده است هر وقت تحت فشار قرار می‌گیرد از خود ابتکار و بالندگی نشان می دهند.

باقری کنی تاکید کرد: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته و بیش از گذشته تلاش خواهیم کرد در عرصه‌های سیاسی، حقوقی، دیپلماسی عمومی و بین‌المللی حامی و پشتیبان واقعی مقاومت باشیم.

وی با اشاره به اینکه از دیروز تماس‌های خود با وزرای خارجه کشورهای منطقه و مسلمان را آغاز کرده‌ام، افزود: امروز بعد از نماز هم ادامه خواهیم داد تا بتوانیم از ظرفیت‌های کشورهای اسلامی و منطقه استفاده کنیم و اجازه ندهیم صهیونیست‌ها همچنان به جنایات خود علیه مردم مظلوم غزه ادامه دهند.

وی اظهار کرد: اگر مردم مظلوم غزه و کشورهای اسلامی با هم یک صدا شوند قطعاً در این هماورد همانطور که مردم غزه پیروز شدند ما کشورهای منطقه و اسلامی هم اجازه نخواهیم داد صهیونیست‌ها با حمایت آمریکایی‌ها و کشورهای غربی به جنایت‌هایشان ادامه دهند.

سرپرست وزارت خارجه خاطرنشان کرد: این وظیفه دینی و اسلامی ماست که اجازه ندهیم پرونده جنایات صهیونیست‌ها در غزه قطورتر شود. البته هرچه جنگ بیشتر طول بکشد نشان دهنده درماندگی صهیونیست‌هاست. چون یک طرف همه توانمندی‌های پیشرفته نظامی را دارد و طرف دیگر چیزی جز باور و ایمان و مقاومت ندارد که برخاسته از تفکر شخصیت بزرگی چون امام خمینی است و امروز رهبری انقلاب نهالی را که توسط امام کاشته شده است تبدیل به درخت تنومند در سطح منطقه کرده‌اند.

وی با بیان اینکه جریان مقاومت امروز یک هویت واقعی و موجودیت عینی غیرقابل انکار است، تصریح کرد: جریان مقاومت در مقابل ثبات زدایی رژیم صهیونیستی ایستاده است و دنبال ایجاد آرامش در سایه عدالت است که در آن رنگی از اشغالگری و تجاوزگری صهیونیست‌ها نباشد.

باقری کنی تصریح کرد: قطعاً قطعاً جریان مقاومت در این مسیر پیروز خواهد شد و جمهوری اسلامی ایران در این مسیر تا انتها پای کار و با ثبات و قوی‌تر از گذشته حرکت خواهد کرد و امیدواریم هم‌افزایی و همراهی میان کشورهای منطقه در کنار میدان‌داری، نفوذ و قدرت جریان مقاومت بتواند صهیونیست‌ها را سر جای خود بنشاند.

وی در پایان خطاب به ملت ایران گفت: با همه وجود قول می‌دهم فرزندان شما در دستگاه دیپلماسی چه در تهران و چه در جای جای جهان به عنوان سربازان جان بر کف میدان دیپلماسی از همه توان خود برای تامین منافع ملی و پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی پوینده‌تر و با نشاط‌تر از گذشته حرکت خواهند کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha