• سه‌شنبه / ۸ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۸
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403030805072
  • خبرنگار : 50204

خدمات دولت سیزدهم در بخش کشاورزی استان مرکزی چه بود؟

خدمات دولت سیزدهم در بخش کشاورزی استان مرکزی چه بود؟

ایسنا/مرکزی دولت سیزدهم که مردادماه ۱۴۰۰ آغاز به کار کرد و با گذشت ۳۴ ماه از فعالیت خود با شهادت رئیس جمهور به روزهای پایانی‌اش نزدیک می‌شود، طبق آمارهای ارائه شده و موجود، کارنامه قابل قبولی در بخش‌های کشاورزی از خود برجای گذاشته است.

وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت این دولت اقداماتی را در حوزه کشاورزی انجام داد که توانست تا حدودی وجهه این بخش را ترمیم کرده و تحول در این بخش ایجاد کند. استان مرکزی به عنوان یکی از استان های فعال در عرصه کشاورزی از برکات این تحولات بی بهره نبود.

علی صفری، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی، در خصوص اقدامات دولت سیزدهم در استان به ایسنا گفت: بخش کشاورزی در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفت و به دنبال جنگ اوکراین و روسیه این توجه افزایش بیشتری داشت به طوری که دولت بر خودکفایی گندم متمرکز شد.

وی افزود: سال گذشته در تهیه گندم خبازی‌ها خودکفا شدیم اما در بخش‌های دیگر از جمله صنف و صنعت هنوز نیازمندی وجود دارد، در این استان علیرغم مشکلات خشکسالی که وجود داشت، در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۲۰۰ هزار تن گندم خریداری شد که نسبت به ۷۰۸ هزار تن سال ماقبل آن افزایش خوبی داشت.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ نیز ۲۵۶ هزار تن گندم خریداری شد. البته تولید این محصول ۳۰۰ هزار تن و معادل دو برابر مصرف استان است.

صفری اضافه کرد: اصلاح الگوی کشت نیز از سنوات گذشته باقی مانده بود و اجرایی نمی شد اما در این دولت از آن رونمایی و اجرای آن در بخش زراعت آغاز شد.

رفع تداخل ۷۰ درصد اراضی استان مرکزی

وی در خصوص سنددار کردن اراضی و امتیازات این طرح بیان کرد: در آغاز دولت سیزدهم چهار درصد اراضی کشاورزی استان سنددار شده بود که در دو سال با تلاش دولت سیزدهم ۵۰ درصد این اراضی دارای سند و ۷۰ درصد اراضی رفع تداخل شده‌اند و به دنبال این مهم ۸۰ درصد اراضی به مردم بازگردانده شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی ادامه داد: دولت سیزدهم با شهامت خود هدفمندی یارانه‌ها را در بخش دام و طیور اجرایی کرد، پیش از این علیرغم نظارت‌هایی که صورت می‌گرفت تخلفاتی صورت می گرفت اما در این دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شد که این مهم افزایش بهره‌وری و کاهش ضریب تبدیل را به همراه داشت.

صفری افزود: از طرفی کشاورزی قراردادی نیز مغفول مانده بود که در این دولت رو به افزایش رفت و در استان مرکزی طی سال گذشته حدود ۴۰ هزار هکتار از اراضی گندم با کشاورزی قراردادی کشت شده است.

بیش از سه میلیون جوجه‌ریزی در اردیبهشت

وی تاکید کرد: قانون انتزاع تنظیم بازار محصولات کشاورزی نیز از سال ۹۱ اجرایی نشده بود که دولت سیزدهم علیرغم محدودیت‌ها و با نیروهای موجود این قانون را اجرایی و تنطیم بازار کالاهای اساسی را اجرا کرد که در این راستا تولیدات کالاهای اساسی در استان وضعیت مطلوبی داشت. در اردیبهشت امسال سه میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی در استان انجام شد که نسبت به سال گذشته افزایش خوبی داشته است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: آیت الله ریسی اهمیت خاصی به بخش کشاورزی داد و امنیت غذایی را موضوع درجه اول مطرح کرد، وی تاکیدات زیادی بر افزایش بهره وری، اجرای الگوی کشت و ...داشت و در سفر استانی نیز یکی از اولویت‌ها، بخش کشاورزی بود.

صفری ادامه داد: شهید رئیسی دستوراتی نیز در تامین ارز برای تهیه کود کشاورزان، بیمه محصولات کشاورزی و ... داشت و مسائل و مشکلات را شخصا پیگیری می کرد.

اعتبار ۲ هزار میلیارد تومانی سفر رییس جمهور به استان مرکزی

وی با اشاره به سفر ریاست جمهوری دولت سیزدهم به استان مرکزی افزود: در این سفر حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار برای استان و دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان معادل ۲۰ درصد اعتبار کلی، برای بخش کشاورزی تخصیص یافت که رقم چشمگیری بود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی گفت: در این سفر عمده پروژه‌ها در حوزه آب و خاک بود که بخشی اجرایی شده و باقی نیز در یکسال و نیم باقی مانده اجرایی خواهد شد، همچنین کمک به مجتمع‌های گلخانه‌ای و  آبرسانی به عشایر نیاز از مهمترین برنامه ها در این سفر بود.

صفری با اشاره به دانش‌بنیان شدن بخش کشاورزی ادامه داد: در ابتدای فعالیت دولت، شرکت دانش بنیان کشاورزی در استان وجود نداشت، اما اکنون حدود هفت شرکت در این حوزه به صورت دانش بنیان فعالیت دارند، از طرفی مراکز تحقیقاتی در افزایش ضریب رسوخ دانش در بخش کشاورزی موثر هستند.

وی تاکید کرد: در توسعه صنایع تبدیلی به عنوان یکی از حلقه‌های مهم زنجیره تولید در بخش کشاورزی، توسعه مجتمع‌های گلخانه‌ای و توسعه و ترویج و... نیز اقدامات خوبی در دولت سیزدهم شکل گرفته است.

ضریب ۴۴ درصدی آبیاری تحت فشار در استان مرکزی

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی اظهار کرد: در ابتدای دولت سیزدهم ضریب آبیاری تحت فشار در استان ۳۸ درصد بود که اکنون به ۴۴ درصد رسیده و به ازای هر یک درصد افزایش، اعتبار زیادی باید هزینه شود.

صفری تاکید کرد: معافیت بخش کشاورزی از مالیات، تزریق یارانه‌های هدفمند به بخش کشاورزی، مدیریت مصرف آب، تداوم مسیر دولت سیزدهم در بخش کشاورزی و توجه به اهداف پیش بینی شده در سند تحول، توجه به زیرساخت‌های بخش کشاورزی، افزایش اعتبارات آب و خاک، افزایش تسهیلات بانکی یارانه دار، دانش بنیان شدن کشاورزی، تداوم یارانه هدفمند، تقویت تشکل ها جهت مشارکت بیشتر مردم و ... از جمله انتظارات از دولت بعدی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha