• شنبه / ۹ تیر ۱۴۰۳ / ۰۸:۱۶
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403040905605
  • خبرنگار : 50212

گام‌های کشاورزی پایدار برای کمک به سلامت زمین و انسان

گام‌های کشاورزی پایدار برای کمک به سلامت زمین و انسان

ایسنا/مرکزی دانشیار گروه کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه گفت: تولید محصول سالم و ارگانیک شناسنامه کشاورزی ایران است.

پژمان مرادی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه آب نقش موثری در تولید محصول سالم و کیفی دارد، اظهار کرد: ما در عصری زندگی می‌کنیم که آب، این منبع طبیعی گران قیمت و ارزشمند در حال اتمام است، لذا بایستی از آب در صنعت کشاورزی با حداکثر بهره‌وری در راستای تولید محصول سالم و با کیفیت استفاده شود.

وی به ایمنی مواد غذایی در صورت تولید محصول سالم اشاره کرد و افزود: در سال‌های اخیر، استفاده از سموم و کودهای شیمیایی در کشاورزی یا استفاده از انواع داروها در دامپروری زیاد شده است. یکی از دلایل اصلی این موضوع، افزایش جمعیت و افزایش تقاضا برای محصولات غذایی است و تولید انبوه مواد غذایی در کشاورزی و دامپروری به روش سنتی دیگر پاسخگو نیست.

وی ادامه داد: از آنجاکه به کار بردن این مواد در تولید محصولات غذایی می‌تواند برای انسان و محیط زیست در طولانی مدت ضرر داشته باشد. لذا بایستی غذای سالم به دست مصرف کننده برسد و با توجه به شعار سازمان جهانی غذا که «غذای ایمن‌تر، سلامتی بهتر» است، این موضوع بیش از پیش مورد توجه مردم و دولتمردان قرار گرفته است.

معاون آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد ساوه در ادامه گفت: هرچند که تولید محصول سالم گرانتر به نظر می‌رسد اما اگر مردم، مصرف کننده بالاترین کیفیت مواد غذایی باشند و آن را مطالبه کنند قطعا تولیدکنندگان نیز تلاش خود را در ارائه تحقق خواسته مردم انجام می‌دهند.

شرط ارگانیک بودن

وی افزود: با توجه به افزایش دانش مصرف کنندگان به غذای سالم در چند سال گذشته، افراد بیشتر تمایل دارند که به جای محصولات صنعتی از محصولات ارگانیک، طبیعی یا محلی استفاده کنند. محصول ارگانیک به محصولی گفته می‌شود که در درجه اول منشا آن کاملا طبیعی باشد و هم‌چنین در کل فرآیند تولید آن، از هیچ‌گونه ماده شیمیایی، افزودنی یا فرآیندی که باعث تغییر در ماهیت طبیعی مواد تشکیل دهنده آن می‌شود، استفاده نشده باشد.  میوه‌ها، سبزیجات و سایر محصولات کشاورزی، در صورتی ارگانیک محسوب می‌شوند که از سه سال قبل، برای برداشت محصولات در آن زمین، از هیچ‌گونه کود و یا آفت‌کش شیمیایی استفاده نشده باشد.

مرادی در ادامه با اشاره به اینکه با توجه به افزایش جمعیت در کره زمین و نیاز بیشتر به محصولات کشاورزی و همچنین تقاضای محصول سالم؛ کشاورزی پایدار اهمیت یافته است، به تعریف کشاورزی پایدار پرداخت و گفت: منظور از کشاورزی پایدار روش‌های پایداری است که برای تامین نیازهای نساجی و غذایی جامعه به کار می‌روند.

کمک کشاورزی پایدار به سلامت زمین و انسان

وی افزود: همچنین این روش‌ها توانایی نسل‌های آینده برای تامین نیازهایشان را به خطر نخواهند انداخت. کشاورزی پایدار علاوه بر تولید محصول سالم تأثیر زیادی بر روی کم‌آبی، جنگل‌زدایی، تخریب زمین و تغییرات اقلیمی خواهد داشت. کشاورزی پایدار کمک می‌کند تا از حداقل مواد مصنوعی و شیمیایی استفاده شده و کمترین تأثیر نامناسب را بر روی محیط‌ زیست داشته باشد. فرسایش و آلودگی خاک، آلودگی آب، کاهش تنوع زیستی، به خطر افتادن حیات‌وحش، به خطر افتادن سلامت انسان‌ها، افزایش امراض گیاهی و … از مهم‌ترین دلایلی هستند که باعث شده‌اند توجه اکثر افراد به کشاورزی پایدار جلب شود.

مصرف سموم کشاورزی در ایران یک‌چهارم میانگین جهانی است

وی در خصوص مصرف سموم کشاورزی گفت: در ایران میانگین مصرف سم در هر هکتار ۴۰۰ گرم است در حالی که میانگین مصرف سم در جهان ۱.۷ کیلوگرم است، به عبارت دیگر مصرف سموم در محصولات کشاورزی ایران یک‌چهارم میانگین جهانی است. در این میان صنعت کشاورزی جهان به سمت و سویی پیش می‌رود که از آفت‌کش‌ها و سموم کم‌خطر و حتی ارگانیک و گیاهی بیشترین استفاده را داشته باشد تا به این ترتیب ضمن از بین نبردن ثمردهی خاک، سالم‌ترین محصولات را در بازار عرضه کنند. کشاورزان ایرانی نیز کم‌کم به این سمت پیش می‌روند و خواهان محصولات جدیدتری در این حوزه هستند.

راهکارهای تولید محصول سالم

وی در ادامه با بیان اینکه به منظور تولید محصول سالم چند راهکار پیش روی کشاورزان و باغداران است، گفت: قدم اول مدیریت تلفیقی آفات و مبارزه بیولوژیک است. با توجه به صدمات جبران ناپذیری که در صورت عدم مصرف صحیح سموم در بخش کشاورزی ایجاد می‌شود و همچنین به منظور سالم بودن محصولات کشاوری، باید حذف آفت‌کش‌های شیمیایی پرخطر و جایگزینی با آفت‌کش‌های شیمیایی کم خطر، گسترش روش‌های غیرشیمیایی و بیولوژیک کنترل آفات در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد. این روش می‌تواند به میزان زیادی اثرات سوء ناشی از مصرف آفت کش‌های شیمیایی را کاهش داده و در بلند مدت با ایجاد تعادلی مناسب بین عوامل زیان آور کشاورزی و دشمنان طبیعی آنها، هزینه مبارزه را پائین آورد.

یک سوم محصولات کشاورزی جهان توسط آفات از بین می روند

مرادی بیان کرد: در مرحله دوم کاهش و بهینه کردن مصرف سموم دفع آفات در کشاورزی پایدار مد نظر است. به طور تقریبی حدود یک سوم از محصولات کشاورزی جهان در مراحل داشت تا برداشت توسط آفات از بین می روند. میزان خسارت آفات در کشورهای توسعه نیافته از این هم بیشتر است.

وی با بیان اینکه سم‌پاشی راهکار دفع آفات است، گفت: علاوه بر اثرات زیست محیطی سموم، مسئله باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی از مواردی است که  به ویژه در مورد محصولات صادراتی اهمیت دارد و  به خصوص کشورهای اروپایی، آمریکا و ژاپن اجازه ورود محصولاتی که با سموم غیر مجاز سمپاشی شده باشند و یا اینکه باقیمانده سموم در آنها بالاتر از حد مجاز باشد به کشورشان نمی‌دهند.

وی گفت: سومین راهکار، آموزش و شناساندن خطرات ناشی از مصرف سموم شیمیایی و آفت کش به کشاورزان است تا بتوان از مصرف بی رویه آنها جلوگیری کرد. برنامه ریزی جهت کاهش مصرف سموم شیمیایی بایستی صورت گیرد.  سم فقط زمانی به کار می رود که در مدیریت انبوهی آفات و در چهارچوب یک مبارزه تلفیقی به آن نیاز باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha