• سه‌شنبه / ۸ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1403030804999
  • خبرنگار : 71461

پژوهشگران دینی در کنفرانس آکادمی علوم جمهوری صربسکا گردهم آمدند

پژوهشگران دینی در کنفرانس آکادمی علوم جمهوری صربسکا گردهم آمدند

معمر خلیلویچ و سعید خلیلویچ، پژوهشگران مرکز علوم دینی «قم» (بلگراد) به میزبانی آکادمی علوم و هنرهای جمهوری صربسکا در کنفرانس بین‌المللی «دین و فرآیندهای اجتماعی در اروپای جنوب شرقی» گردهم آمدند.

به گزارش ایسنا، معمر خلیلویچ و سعید خلیلویچ، پژوهشگران مرکز علوم دینی «قم» (بلگراد) در سومین کنفرانس بین‌المللی «دین و فرآیندهای اجتماعی در اروپای جنوب شرقی» که در شهر بانیالوکا پایتخت جمهوری صربسکا در بوسنی و هرزگوین برگزار شد، سخنرانی کردند.

این کنفرانس علمی در آمفی تئاتر «آکادمی علوم و هنرهای جمهوری صربسکا»، عالی‌ترین نهاد علمی جمهوری صربسکا در بوسنی و هرزگوین برگزار شد.

مرکز پژوهش‌های اجتماعی و سیاسی دولت جمهوری صربسکا، انستیتوی اروپایی مطالعات راهبردی اسلوونی و دانشگاه دولتی شهر آراد در کشور رومانی برگزارکنندگان کنفرانس مزبور بودند.

پنل افتتاحیه کنفرانس با سخنرانی خلیلویچ‌‎ها و با حضور مسئولین ارشد سیاسی و دانشگاهی جمهوری صربسکا و نمایندگان جمعیت اسلامی و کلیساهای ارتدوکس و کاتولیک بوسنی و هرزگوین آغاز شد.

معمر خلیلویچ در سخنانی، بیان کرد که فلسفه و علم اجتماعی اسلامی با ظرفیت‌های تحلیلی خود در حوزه‌های عقلانیت نظری و عملی، توان ارزیابی انتقادی پدیده‌های اجتماعی معاصر و ارایه الگوی حیات جمعی مبتنی بر باورهای متافیزیکی و ارزشی مستدل را داراست.

سعید خلیلویچ هم در این مراسم، امکان همزیستی پیروان ادیان گوناگون در اروپای جنوب شرقی را مشروط به پذیرش پشتوانه‌های نظری و معرفت عقلانی اسلامی در جوامع معاصر دانست.

وی خاطرنشان کرد: اگر بر اساس مکاتب فلسفی معاصر حکم کنیم که توان دستیابی به حقیقت را نداریم، در این صورت زندگی مسالمت آمیز در غیاب حقیقت متعالی صرفاً دستور سیاسی و تصمیمی غیرصادقانه با هدف تحقق منافع سیاست غالب خواهد بود.

این پژوهشگر ادامه داد: در حالیکه تعالیم اسلام، حفظ آرامش و زندگی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان را وظیفه دینی مبتنی بر دستورات همیشگی الهی تلقی می‌کند و با تغییر منافع سیاسی، دستخوش تزلزل و دگرگونی قرار نمی‌گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha