• دوشنبه / ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۸:۰۰
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1402112921067
  • خبرنگار : 71567

در میزگرد «تبیین سیاست‌های انتخاباتی دانشگاه‌ها» مطرح شد

استقبال دانشگاه‌ها برای برگزاری برنامه‌های انتخاباتی/ ابلاغ سه دستورالعمل مشترک انتخاباتی

استقبال دانشگاه‌ها برای برگزاری برنامه‌های انتخاباتی/ ابلاغ سه دستورالعمل مشترک انتخاباتی

در حالی که کمتر از دو هفته به برگزاری دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین انتخابات مجلس خبرگان رهبری باقی مانده است، مسئولان و سیاستگذاران فرهنگی دانشگاه‌ها اعم از معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و مدیر کل فرهنگی وزارت علوم در میزگردی با عنوان «تبیین سیاست‌های انتخاباتی دانشگاه‌ها» در خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) حضور پیدا کردند تا میزان آمادگی دانشگاه‌ها برای استقبال از برنامه‌های انتخاباتی را تشریح کنند.

به گزارش ایسنا، ​بدون شک یکی از اصلی‌ترین میدان‌های حضور مردم برای نقش‌آفرینی طی سال‌های پس از انقلاب انتخابات بوده که مردم با حضور قدرتمند و باشکوه در آن اثبات کرده‌اند که این نظام مبتنی بر مردم‌سالاری دینی است. شکل‌گیری بیش از ۴۰ انتخابات در تنها ۴۴ سال از عمر انقلاب اسلامی نشان می‌دهد آرمان این انقلاب مبتنی بر حضور مردم در جایگاه تعیین سرنوشت خود است و روند حرکت انقلاب اسلامی نیز این مهم را محقق کرده است.

حال کشور در شرایطی در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار گرفته که دشمن در سال‌های اخیر تمام تلاش خود را در یک جنگ روانی برای دلسرد کردن مردم در عرصه انتخابات انجام داده است؛ اما جرقه‌های ابتدایی نشان می‌دهد، این بار نیز این حربه‌ها با شکست روبرو شده و مردم دوباره نقشی مهم در اداره امور کشور ایفا خواهند کرد.

در این بین جامعه دانشگاهی اعم از اساتید و دانشجویان و مراکز علمی به عنوان مرکز اندیشه و نماد تفکر و ایده‌پردازی در طول تاریخ همواره در عرصه‌های سیاسی از جمله انتخابات و تأثیر در حضور حداکثری مردم در انتخابات نقش‌آفرین‌ترین گروه بوده‌اند و این نقش در نظام اسلامی به مراتب بسیار وسیع‌تر و فراتر است. بدون تردید چنانچه دانشگاه‌ها نسبت به آگاه‌سازی و تبیین اهمیت انتخابات به قشر آگاه و فرهیخته دانشجویان اقدام کنند، نه تنها نسبت به برگزاری پرشور انتخابات اثرگذار خواهد بود؛ بلکه زمینه‌های لازم و کافی برای انتخاب اصلح نیز برای اقشار مختلف جامعه فراهم می‌شود.

حال کمتر از دو هفته به برگزاری دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین انتخابات مجلس خبرگان رهبری باقی مانده است، مسئولان و سیاستگذاران فرهنگی دانشگاه ها اعم از معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و مدیر کل فرهنگی وزارت علوم در میزگردی با عنوان «تبیین سیاست های انتخاباتی دانشگاه ها» در خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) حضور پیدا کردند تا میزان آمادگی دانشگاه ها برای استقبال از برنامه های انتخاباتی را تشریح کنند.

در این میزگرد حجت الاسلام مهدی فاطمی پور، معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها به تبیین برنامه‌های انتخاباتی دانشگاه‌ها و دانشجویان و نقش دانشجویان در افزایش مشارکت مردمی در انتخابات اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلاب فرهنگی و سیاسی که زمینه‌های دینی و تمدنی در درون خود داشت، گفتمان جدیدی را دنبال می‌کرد و این گفتمان را ابتدا در کشور خود پیاده و بعد به دنبال ترویج آن و صادر کردن آن به سایر مردم دنیا به ویژه مردمانی که مظلوم واقع شده، کشورهایی که مورد استثمار قرار گرفته بودند و همچنین کشورهای اسلامی شد.

وی در ادامه تصریح کرد: گفتمان و انقلاب یک سری اصول و مبانی داشت که مهمترین اصول آن مردم سالاری بر پایه دین بود. اگر از این منظر به بحث انتخابات نگاه کنیم، اهمیت آن را خواهیم دید و اینکه کجا می‌توانیم مردم سالاری دینی را محقق و نقش مردم را در حکمرانی و حاکمیت تعریف کنیم و مردم را بیشتر به میدان بیاوریم، همان امری است که قرار است حاکمان، سیاستگذاران، مدیران و مجریان انتخابات شوند. از این منظر موضوع انتخابات امر بسیار مهم است. اینکه ما هر سال یک انتخابات مهمی را برگزار می‌کنیم که در آن انتخابات نمایندگان مردم در مجلس، شوراها یا ریاست جمهوری و ... انتخاب می‌شوند و مسیر خدمت رسانی به مردم و پیشرفت کشور را دنبال می‌کنند. بر این اساس قصه انتخابات از این زاویه بسیار مهم است و مردم در این حوزه می‌توانند برای آینده خود و کشورشان نقش آفرینی کنند؛ البته این موضوع حواشی دیگری نیز خواهد داشت. نقشی که انتخابات می‌تواند در ایجاد امنیت کشور، همچنین قوت و قدرتی که در ایجاد یک مجلس و دولت جز مواردی است که زمینه‌ای حضور گسترده مردم در انتخابات محسوب می‌شود.

*کمرنگ شدن امر سیاسی دانشجویان را قبول ندارم

فاطمی پور همچنین تاکید کرد: اینکه شرایط فعالیت‌های دانشجویی و دانشگاه‌ها در آموزش عالی تغییر کرده، قطعا درست است اما اینکه آیا امر سیاسی در بین دانشجویان و دانشگاهیان کمرنگ شده است را قبول ندارم؛ چرا که شکل اتفاقات به دلایلی امروزه تغییر کرده است. یعنی حوزه رسانه وضعیت متفاوت‌تری از سال‌های قبل پیدا کرده است و ما ۲۰ سال پیش چیزی تحت عنوان فضای مجازی و یا شبکه‌های مجازی به شکل امروز نداشتیم و نقش رسانه‌ها، جلسات حضوری، میتینگ‌ها، نشست‌ها، مناظره‌ها در گذشته قابل مقایسه با امروز نیست. امروز هر دقیقه افراد گفت‌وگوهای خود را با گوشی‌های موبایل خود انجام می‌دهند و آدم‌های مختلف حرف و دیدگاه‌های خود را مطرح می‌کنند و مسئله آنها در فضای مجازی عنوان می‌شود همچنین پاسخ به این سوال که افراد تا چه اندازه در جریان مسائل و امورات سیاسی هستند، خود پاسخی بر میزان فعال بودن حوزه سیاسی دانشگاه‌ها است. فقط شکل کنش‌ها تغییر کرده است.

استقبال دانشگاه‌ها برای برگزاری برنامه‌های انتخاباتی/ ابلاغ سه دستورالعمل مشترک انتخاباتی

این مقام مسئول ادامه داد: ما در آغاز انقلاب اسلامی فضای دانشگاه‌های متفاوتی داشتیم؛ به طوریکه جریان‌های دانشجویی در جلوی سردر یا فضای فیزیکی دانشگاه بیانیه‌ها و خواسته‌های خود را می کردند که به مراتب نشریات دانشجویی ضریب پیدا کرده و تاثیرگذار شد؛ اما تغییر محیط به دلیل وجود تکنولوژی‌های متفاوت شرایط متفاوت‌تری در حوزه فعالیت‌ها و کنشگری‌های دانشجویی رقم زد؛ به گونه ای که امروزه کاملا امر سیاسی در دانشگاه‌ها جریان دارد و افراد موضع، مسئله و وابستگی به جریان‌های مختلف دارد و تعداد این کنشگری‌ها بسیار بالاتر از گذشته است.

*آیا از وضعیت فعالیت های سیاسی دانشجویان راضی هستید؟

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها تاکید کرد: البته گستره فعالیت‌های سیاسی دانشجویان در دانشگاه‌ها افزایش پیدا کرده است و افراد بیشتری موضع‌های سیاسی دارند و مواضع خود را به شیوه‌های مختلف در فضای مجازی و ... تبلیغ کنند؛ بنابراین اگر بگوییم آیا ما از وضعیت فعالیت‌های سیاسی در دانشگاه‌ها راضی هستیم، باید بگوییم که راضی بودن از وضعیت به نوعی رفتن به سمت رکود و مرگ است و ما حتما از این وضعیت راضی نیستیم، ما در  هر وضعیتی که امروز در دانشگاه‌ها داشته باشیم، باید بهتر از آن شویم و برای این کار ما با کمک مجموعه‌های تصمیم‌گیری و تاثیرگذار در حوزه فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها برنامه‌هایی را تدوین و نوآوری‌هایی را در این زمینه پیاده سازی کردیم؛ بطوری که سال گذشته ۱۵ مدل برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها ارائه کردیم تا در دانشگاه‌ها اجرایی شود.

* ابلاغ دستورالعمل های انتخاباتی در دانشگاه ها

فاطمی پور ادامه داد: برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها باید متناسب با شرایط روز برگزار شود؛ در غیر این صورت جذابیتی برای دانشجویان نخواهد داشت، ما تلاش می‌کنیم این تنوع را در برنامه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها در نظر بگیریم و با تصمیم‌گیران این حوزه تلاش کردیم شرایط برگزاری برنامه‌های دانشجویی تسهیل شود؛ به طوریکه حداقل چند دستورالعمل را به صورت مستقل در این زمینه ارسال کردیم و معاونت‌های فرهنگی اجتماعی وزارت علوم و بهداشت نیز هر کدام دستورالعمل‌هایی جداگانه ابلاغ کردند.

*رویکرد دستورالعمل های انتخاباتی

وی تاکید کرد: البته دستورالعمل‌هایی را نیز به صورت مشترک بین وزارت علوم، بهداشت و نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها در حوزه انتخابات تدوین و ابلاغ شد؛ بطوری که در خصوص انتخابات امسال دستورالعمل‌های مشترکی را با ۵ امضاء یعنی معاون سیاسی وزیر کشور، معاون فرهنگی وزارت علوم، وزارت بهداشت، نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها و دانشگاه آزاد  ارسال کردیم. رویکرد ما در این دستورالعمل تسهیل‌گری برگزاری برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی، در اختیار قرار دادن امکانات دانشگاه‌ها برای جریان‌های مختلف و استفاده حداکثری در تبلیغات و ترویج و تشویق افراد برای شرکت و کنشگری در حوزه انتخابات بود.

*برخی دانشگاه های استانی احساس می کنند نباید فرد یا جریان سیاسی را به دانشگاه دعوت کنند

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها خاطرنشان کرد: اینکه دستورالعمل های فوق به صورت مشترک امضاء و ارسال شد به این دلیل بود که هم افزایی مشترک در این زمینه شکل بگیرد؛ چرا که امکان دارد نگاه‌هایی در برخی دانشگاه‌های استانی وجود داشته باشد که بعضا نگرانی‌هایی امنیتی هم شکل بگیرد که امضاء وزارت کشور این نگرانی را از بین می‌برد. حتی ما در خصوص انتخابات یک سری مسائل موردی را نیز پیگیری کردیم؛ چرا که برخی اعمال سلیقه‌ها در برخی دانشگاه‌های استانی اتفاق می افتد؛ مثلا احساس کنند فرد جریان یا گروه خاصی نباید در دانشگاه حضور داشته باشند یا مجوز برگزاری آن برنامه را ندهند. همه تلاش ما این است که این مسائل را حل، تسهیل و موانع را برطرف کنیم؛ به جهت اینکه جریان‌های مختلف احساس کنند گفتمان‌شان بیان می‌شود و نماینده آنها می‌تواند در دانشگاه‌ها حضور خواهد داشت.

*نقش کلیدی دانشگاه ها در آینده سیاسی کشور

وی مسئله رقابت در انتخابات را امر بسیار مهمی توصیف کرد و گفت: چرا که اگر رقابت نداشته باشیم، مشارکت بی معناست و اقتضاء رقابت نیز این است که همه جریان‌هایی که در چارچوب نظام هستند و فعالیت می‌کنند به میدان بیایند و فرصت و تریبون‌های اعمال نظر به آنها داده شود؛ ضمن اینکه دانشگاه یکی از مهمترین تریبون‌ها محسوب می‌شود؛ چرا که دانشگاه جریان ساز است و حرکت‌های اولیه را آغاز می‌کند، می‌تواند گفتمان ایجاد کند و حتی آن مسئله ایجاد شده را پیش ببرد. البته پیمایش‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که دانشگاهیان در فکر، نگرش و انتخاب مردم بسیار موثر هستند. بنابراین فضای دانشگاه‌ها در آینده سیاسی کشور بسیار موثر است و اگر این فضا پر نشاط و پر فروغ باشد، جامعه نیز فضای انتخاباتی گرمتری خواهد داشت.

استقبال دانشگاه‌ها برای برگزاری برنامه‌های انتخاباتی/ ابلاغ سه دستورالعمل مشترک انتخاباتی

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها همچنین خاطرنشان کرد: یکی از برنامه هایی که این هفته ما در نهاد رهبری برگزار می کنیم، برنامه ای تحت عنوان «حامیم» است. در واقع بعد از شرایط کرونا چیزی ذهن ما را درگیر کرده بود و آن این است که ما همیشه در دانشگاه گروه ها و جریان های فعالی داشتیم که این گروه ها کار دانشگاه را پیش می برد. امر سیاسی و فرهنگی و اجتماعی را پیگیری می کردند در نتیجه آن تشکل های دانشجویی فعال می شد و سایر دانشجویان نیز از آن استفاده می کردند؛ اما یکی از آسیب هایی که کرونا در حوزه آموزشی وارد کرد، تضعیف این نوع مجموعه ها بود. لذا ما در نهاد رهبری طی دو سال اخیر دوره هایی تحت عنوان «حامیم» را طراحی کردیم و حدود ۷۰۰ نفر از فعالان این دوره ها را در سطح کشور در اختیار داریم و یکی از موضوعاتی که مورد بحث بود همان انتخابات است.

*گرو گرفتن انتخابات برای دریافت خدمات اقتصادی بهتر بی نتیجه است

فاطمی پور تاکید کرد: بنابراین اگر ما نتوانیم انتخابات درست و پرشور برگزار کنیم، این نشان دهنده این است که مردم ما در میدان نیستند و یا مسئولان انگیزه کافی برای مشارکت در انتخابات را ندارند که هردو مورد ضعف است و ما برای اینکه این ضعف را برطرف کنیم، هم مسئولان، دستگاه ها و تأثیرگذاران باید تلاش کنند تا همین طور مردم به میدان بیایند و نقش خود را ایفا کنند. وظیفه مسئولان فراهم کردن شرایط رقابت، امنیت و سلامت انتخابات و وظیفه مردم نیز رقابت و مشارکت است و جریان های مختلف فکری و سیاسی باید با یکدیگر رقابت کنند تا در آینده خود مشارکتی داشته باشند؛ چرا که به هر میزانی که انتخابات ما ضعیف برگزار شود، طمع دشمن برای حضور در میدان بیشتر می شود. به طور کلی اینکه عده ای احساس کنند انتخابات را گرو بگیرد تا یک خدمات اقتصادی یا اجتماعی را در دست بگیرند، صحیح نیست؛ چرا که دولت و مجلسی می تواند خدمات اقتصادی بهتری بدهد که قوی باشند و رابطه مستقیمی بین مجلس قوی و خدمت رسانی به مردم وجود دارد؛ به گونه ای که اگر مجلس پشتوانه مردمی نداشته باشد، در نتیجه نقشی جدی را نمی تواند ایفا کند.

*ارسال سه ابلاغیه انتخاباتی به دانشگاه ها/ تاکید بر تسهیل صدور مجوز فعالیت های انتخاباتی

در ادامه این میزگرد مهدی بادپا، مدیرکل فرهنگی وزارت علوم ضمن اشاره به برگزاری این انتخابات و اهمیت مشارکت گسترده مردم در آن اظهار کرد: با توجه به شرایط کشور و منطقه حضور در انتخابات و صندوق‌های رای روحیه خاص و حساسی را در کشور ایجاد کرده است. در واقع دشمن طی سال های اخیر در یک جنگ شناختی به دنبال این است که اینگونه جا بیندازد که تغییری در صندوق‌های رای کشور ما شکل نمی‌گیرد. در حالی که ما اگر به تاریخ برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان و حتی شوراها در کشور نگاه کنیم، خواهیم دید که در هر دوره‌ای تفکرات مختلف با سلایق متفاوت در انتخابات مختلف شرکت و برنده شدند و این خلاف تصور دشمن در جنگ شناختی علیه کشور ما است.

وی در ادامه تصریح کرد: در واقع همه دولت‌ها با همه تفکرات برآمده از صندوق رای انتخابات بوده است. این انتخابات نیز همانند انتخابات گذشته قطعا همین طور خواهد بود. در واقع جمهوری اسلامی ایران نماد مردم سالاری دینی و مشارکت مردمی، هم در شکل گیری و هم در تداوم انقلاب خود از حمایت‌ها و مشارکت‌های مردمی برخوردار بوده است و مجاهدت امام خمینی (ره)، شهدا و مردم کشور موجب شد که انقلاب ما به ثمر برسد و همچنین تداوم پیدا کند.

بادپا ادامه داد: ما اگر به بیانات امام و رهبری نگاه کنیم، شاهد نقش مردم در پیروزی و تداوم انقلاب خواهیم بود و در هیچ کشوری در منطقه و حتی دنیا این نوع مشارکت و همراهی مردم با دولتمردان را مشاهده نخواهیم کرد. این امری برای ما و دشمنان ما نیز ثابت شده است؛ ضمن اینکه مشارکت گسترده در انتخابات حق مردم به رهبری است. به خصوص اینکه مشارکت ما در انتخابات پیش رو بسیار معنادار خواهد بود.

مدیرکل فرهنگی وزارت علوم همچنین با بیان اینکه تعداد تشکل های دانشجویی ما در دانشگاه ها کاهش پیدا نکرده است، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۸ هزار تشکل دانشجویی ثبت شده و شناسنامه دار در دانشگاه‌های وزارت علوم هستند؛ به طوریکه تقریبا ۶۹۲۵ انجمن علمی، ۶۸۶۲ کانون فرهنگی، ۷۳۲ تشکل اسلامی، ۱۲۴۵ دفتر بسیج دانشجویی و حدودا ۵۰۰۰ نشریه دانشجویی در دانشگاه‌های وزارت علوم فعالیت دارند.

* آسیب های فعالیت تشکل های دانشجویی 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر عضو شورای مرکزی هر یک از این تشکل‌های فوق هفت نفر باشد ما ۱۵۰ هزار دانشجوی فعال در حوزه تشکل‌ها داریم و این آمار تعداد معقول است. بر این اساس طی این سال‌ها آمار فعالان دانشجوی ما کمتر نیز نشده؛ بلکه در دسترس بودن فضای مجازی، نوع کنشگری دانشجویان را طی سال‌های اخیر متفاوت کرده و  آگاهی سیاسی، شنیدن تحلیل‌ها و افکار به روز قطعا بین دانشجویان افزایش یافته است و دانشجویان امروز به نسبت گذشته بلوغ و پختگی بیشتری دارند. البته آسیب‌هایی نیز به تشکل‌های دانشجویی وارد شده است؛ چرا که در دوره کرونا ویروس فعالیت این تشکل‌ها مجازی شده بود و آنها به سختی فعالیت‌های خود را ادامه می‌دادند و طی این دو سال پس از کرونا ما شعار حمایت از فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی را به عنوان اولویت اول خود در معاونت فرهنگی و وزارت علوم قرار دادیم و تلاش کردیم در راستای تقویت مسئولیت ‌های اجتماعی بر بازیابی فعالیت‌های این تشکل‌ها تلاش کردیم.

*اهتمام جدید مسئولان فرهنگی کشور برای فعالیت های انتخاباتی دانشگاه ها

بادپا همچنین در خصوص اقدامات این وزارتخانه در دانشگاه ها در آستانه انتخابات نیز گفت: ما طی هفته‌های گذشته اجلاس معاونین فرهنگی دانشگاهی کشور در حوزه هم افزایی بیشتر برای انتخابات را برگزار کردیم و هفته جاری نشست نمایندگان وزیر در هیات تشکل‌های دانشجویی را داریم، جهت تسهیل صدور مجوز بر فعالیت تشکل‌های دانشجویی در فعالیت‌های انتخاباتی تلاش های زیادی کردیم و شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی آموزش عالی متشکل از معاونت فرهنگی وزارت علوم، بهداشت، نهاد نمایندگی رهبری و جهاد دانشگاهی و دانشگاه‌های ستادی را برگزار کردیم و چندین جلسه در این شورا در حوزه انتخابات صحبت شد تا راهکاری بیندیشند. درهای دانشگاه‌ها برای افزایش مشارکت دانشگاهیان افزایش یابد و ما حتی جلسه‌ای با حضور این شورا در وزارت کشور برگزار کردیم. در این نشست معاونین سیاسی استانداری‌های کشور و دانشگاه ها نیز حضور داشتند. این امر نشان دهنده این است که تمامی مسئولان فرهنگی در عالی‌ترین سطوح خود اهتمام جدی برای افزایش مشارکت در انتخابات دارند.

*ارسال سه ابلاغیه انتخاباتی به دانشگاه ها

مدیرکل فرهنگی وزارت علوم از ارسال سه ابلاغیه انتخاباتی به دانشکاه ها خبر داد و گفت: در این راستا ما سه ابلاغیه برای انتخابات پیش رو به دانشگاه‌ها ارسال کردیم که اولین آن از اول آذر و دومین ۲۹ این ماه و در نهایت ابلاغیه سوم نیز در بهمن ماه به صورت مشترک به دانشگاه‌ها ارسال کردیم. روح این ابلاغیه‌ها و فعالیت‌های ما این بود که تشکل‌های دانشجویی به صورت ویژه دیده شوند و برگزاری برنامه‌های سیاسی و همچنین دعوت از کاندیداها جهت نقد، مناظره، کرسی‌های آزاداندیشی و ... مورد توجه قرار بگیرد. ضمن اینکه در صدور مجوزها نیز باید با تسهیل گری اتفاق بیفتد به طور کلی عدم تصدی‌گیری معاونین فرهنگی دانشگاه‌ها به همراه اولویت و نقش دادن به تشکل‌های دانشجویی با هدف حمایت از فعالیت‌های آنها و همچنین دعوت از چهره‌های سیاسی و کاندیدها به منظور ارائه برنامه‌های خود در جلسات نقد و بررسی و برگزاری کافه انتخابات است که از مهمترین برنامه‌های انتخاباتی ما در حوزه انتخابات خواهد بود.

*پیشنهاد تغییر تقویم آموزشی دانشجویان به توسط مسئولان آموزش عالی

در ادامه کلانتر مهرجردی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی نیز به ماهیت سند بنیادین در جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: این سند بنیادین را بنیانگذار انقلاب برای مردم از خود به یادگار گذاشته‌ است. در توصیه نامه امام نیز تاکید شده که انقلاب اسلامی ایران به عنوان یک انقلاب الهی  خط و صراط جدیدی پیش روی بشر قرار داده است. امام و همچنین رهبری نیز در تعاملات خود بر این نکته تاکید کرده‌اند که در این انقلاب نقش و جایگاه مردم، نقش و جایگاهی بی بدیل است و نبود مردم در وقوع تحولات انقلاب اسلامی در واقع جفایی به این پیروزی است.

وی در ادامه تصریح کرد: تفسیری که امام خمینی در وصف اهمیت جایگاه مردم دارند، این است که می‌فرمایند این انقلاب متعلق به هیچ صنف، گروه، دسته و یا حزب خاصی نیست. به عبارتی انقلاب اسلامی یک انقلاب الهی و مردمی است و مالک اصلی آن نیز تمام مردم هستند؛ به همین جهت بعد از وقوع انقلاب اسلامی ما شاهد شکل گیری جمهوری اسلامی بودیم. جمهوری اسلامی نه به این معنا که انقلابیون بر اساس الگوهای رایج، یک نظام سیاسی بدیعی را تعریف و یک الگوی دموکراسی را در این نظام پیاده کنند. در واقع امام و بزرگان انقلاب اسلامی شکل نظام سیاسی خود را برگفته از مبادی و مبانی دینی وصف می‌کنند؛ یعنی چیزی متفاوت از آنچه که در جامعه معاصر جاری است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: بنابراین نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نظام دینی و مکتبی نقش و جایگاه بی بدیلی را برای عنصر مردم قائل است و امروز بعد از گذشت ۴۵ سال از عمر این نظام، یکی از پافشاری‌های نظام سیاسی این بوده است که انتخابات به موقع و با کیفیت مناسب برگزار شود؛ به طوریکه در بیانات اخیر رهبری نیز چهار عنصر سلامت، امنیت و مشارکت و رقابت مورد توجه قرار گرفته است.

کلانتر ادامه داد: بر این اساس ما اگر در طول این چهار دهه توجه لازم را داشته باشیم، خواهیم دید که جمهوری اسلامی ایران همواره در برگزاری به موقع انتخابات اصرار داشته و در بحبوحه درگیری‌ها و جنگ نیز انتخابات تعطیل نشد و از آن به خوبی محافظت کرده است.

استقبال دانشگاه‌ها برای برگزاری برنامه‌های انتخاباتی/ ابلاغ سه دستورالعمل مشترک انتخاباتی

وی یادآور شد: در واقع سند بنیادین دیگر انقلاب که از آن به عنوان چله دوم انقلاب یاد می‌شود. سند گام دوم انقلاب است که رهبری در آن  به یک سری از قطعیت‌ها اشاره دارد که قطعیت انقلاب یکی از آن قطعیت‌ها است که باید حتما اتفاق می افتاد. اما یکی از شگفتی‌سازها که ما در دوران ۴۰ ساله انقلاب می‌توانیم به آن توجه کنیم برگزاری انتخابات در صحت و سلامت و با همراهی مردم بوده است. بر این اساس در چارچوب گفتمانی رهبران انقلاب ما برگزاری انتخابات را یک مرحله تکاملی می‌بینیم؛ یعنی مردم با انجام انتخابات و اجرای مجدد آن دائم در حال حرکت در مسیر انقلاب هستند. یعنی قرار است این انتخابات شکل بگیرد تا ما به آن نقطه ایده آلی که باید برسیم. به همین جهت بحث شکل گیری دولت اسلامی به عنوان یک حلقه مهم همواره مورد توجه قرار گرفته است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تاکید کرد: طبیعتا آنچه را که دولت اسلامی را شکل خواهد داد انتخابات است. البته در نظام ما پختگی و کمال مردم مورد تاکید قرار گرفته که یکی از آزمایشگاه‌های وقوع این رخداد انتخابات است که صحنه پختگی و کمال یک ملت را نشان می‌دهد و طبیعتا این صحنه پیش رونده و تکاملی است.

به گفته وی، بر خلاف تبلیغات دشمنان که اعلام می دارند انقلاب اسلامی در مسیر پیشرفت کشور مانع ایجاد کرده است، توانست به پیشرفت، خلاقیت و نوآوری مردم کمک بزرگی کند؛ اما در پاسخ به این سوال که عنوان می‌شود کنشگری در فضای دانشگاه‌ها کاهش پیدا کرده است، باید گفت در تحلیل برنامه های دانشجویی باید عصر، نسل و زبان را مورد توجه قرار بدهیم تا بتوانیم در حوزه فعالیت های فرهنگی برنامه ریزی داشته باشیم.

*تغییر نوع کنش گری دانشجویان در دانشگاه ها

کلانتر ادامه داد: در دهه ۶۰ نوع کنشگری سیاسی با نوع کنشگری هایی که در دهه ۹۰ اتفاق افتاد، فرق کرده است و ما با زمان ها و نسل های مختلفی مواجه می شویم و تغییرات و تحولاتی که در جامعه رخ می‌دهد امری طبیعی قلمداد می شود؛ اما نکته مهم این است که ما در مسیر پیشرفت نقش و جایگاه دانشگاه و کنش گری دانشگاه را باید به خوبی ملاحظه کنیم. رهبری کنش گری سیاسی دانشگاه و دانشجو را یک امر مطلوب می داند و دانشجو و دانشگاه سیاسی نیز با این مفهوم که نسبت به سرنوشت سیاسی جامعه حساس می شوند، معنا پیدا می کند و نسبت به آنچه که در پیرامون خود اتفاق می افتد، بی تفاوت نیست.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی یادآور شد: من معتقدم که انقلاب اسلامی در مسیر پیشرفت خود یک سیر تکاملی دارد و این سیر تکاملی در دانشگاه و جامعه دیده می شود. اگر فرض را بر این قرار بدهیم که کنش گری سیاسی که در شرایط فعلی همانی باشد که در دهه ۶۰ وجود داشت، طبیعتا معنای پیشرفت شکل نمی گیرد و امروز ظرفیت های متفاوتی مبتنی بر پیشرفت و زبان نسل جدید تعریف شده و مناظرات دانشجویی که دنبال می شوند بر همان پیشرفت نسل مبتنی شده است.

به گفته کلانتر، به طور مثال در گذشته کنش گری های توده ای در دانشگاه ها زیاد بود؛ اما امروزه کنش گری های هوشمندانه و مبتنی بر عقل و پیشرفت تداعی می کند و در همین نهادهای دانشجویی شاهدیم که در فضای دانشجویی ظرفیت های خوبی تعریف شده که دانشجویان بر اساس آن می توانند کنشگری کنند و به همان میزان که کنشگری در فضای مجازی افزایش می یابد، کنشگری در فضای واقعی و عینی کاهش پیدا می کند؛ بنابراین این شرایط بیانگر تفاوت نسل ها است و دلیلی برای کاهش کنشگری دانشجویان نیست؛ اگرچه در این زمینه هنوز نقاط ضعفی نیز داریم.

استقبال دانشگاه‌ها برای برگزاری برنامه‌های انتخاباتی/ ابلاغ سه دستورالعمل مشترک انتخاباتی

وی یادآورشد: رهبری در گام دوم انقلاب اشاره می کنند؛ علیرغم پیشرفت و دستاوردهای خوب انقلاب حتما کاستی هایی نیز هست و نظام دانشگاهی نیز از این نقص ها به دور نیستند؛ به طور مثال ما اسفندماه جاری دو انتخابات مهم را پیش رو داریم؛ اما دقیقا در مقطعی انتخابات برگزار می کنیم که مابین دو ترم تحصیلی دانشجویان قرار گرفتیم و دانشجویان به تعطیلات پس از امتحان رفته اند و این در تقویم آموزشی ما نقطه ضعف است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: ما همواره معتقدیم دهه فجر باید نقطه اوج فعالیت های دانشجویی و فرهنگی دانشگاه ها باشد؛ اما به دلیل اینکه معمولا این ایام در تعطیلات بین دو ترم دانشجویان قرار می گیرد، کنش گری ها در دانشگاه ها کاهش می یابد. بنابراین در مجموعه فرهنگی آموزش عالی باید تلاش کنیم تغییری در تقویم آموزشی اتفاق بیفتد.

کلانتر در پایان حضور فعال و هوشمندانه مردم به خصوص دانشجویان در انتخابات را ضامن استقلال و پیشرفت ایران دانست و گفت: شرکت در انتخابات یک امر سیاسی و عبادی است و دانشگاهیان نقشی عالمانه در این موضوع دارند؛ بنابراین ما شرایط دانشگاه را متفاوت از سایر فضاها می بینیم و فضاهای مناظرات دانشجویی امروزه در دانشگاه ها بسیار باز است و دانشگاه ها شرایط نقض منصفانه را دارند. باید از این فضا برای افزایش مشارکت در انتخابات استفاده کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha