• چهارشنبه / ۱۳ دی ۱۴۰۲ / ۰۸:۳۹
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1402101308760
  • خبرنگار : 71974

استاد دانشگاه در گفت‌وگو با ایسنا:

مکتب شهید سلیمانی به یک جریان فرهنگی و اجتماعی قوی در دانشگاه‌ها تبدیل شده

مکتب شهید سلیمانی به یک جریان فرهنگی و اجتماعی قوی در دانشگاه‌ها تبدیل شده

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: مکتب شهید سلیمانی به یک جریان فرهنگی و اجتماعی قوی در دانشگاه‌های کشور تبدیل‌ شده است و اندیشه و مسیر او شاخص و معیار حرکت‌های فرهنگی استادان و دانشجویان شده است.

سعید عبدالملکی، استاد دانشگاه در گفت‌وگو با ایسنا،‌ با بیان اینکه شهید سلیمانی را می‌توان پدر معنوی جریان مقاومت و گروه‌های مردمی فلسطینی، حماس و حزب‌الله دانست که نقش رهبری و هدایتگری داشته و دارد،‌ اظهار کرد: سلوک فردی، اجتماعی، سیاسی و راهبردهای نظامی و نبرد با دشمن او یک الگوی کم‌نظیر است که گروه‌های فلسطینی از طریق این الگو توان مقابله با رژیم صهیونیستی را در خود ارتقا دادند.

 وی افزود: نقش شهید سردار سلیمانی کمک فکری و مشاوره‌ای و انتقال تجربیات نظامی بود که موجب شکوفایی درونی مقاومت فلسطینی شد و خروجی این مکتب را در طوفان‌الاقصی در ۷ اکتبر مشاهده کردیم.

*ارتقا حملات از سنگ به موشک

این استاد دانشگاه ادامه داد: گروه‌های مقاومت فلسطینی تا سال‌ها با سنگ با رژیم صهیونیستی می‌جنگیدند؛ اما سردار سلیمانی رویکرد مبارزه آن‌ها را از سنگ به موشک تغییر مدل داد و آن‌ها را با روش‌های جدید مبارزه از جمله ساخت تونل و استفاده از فنّاوری اینترنت و ساخت موشک و تجهیزات نظامی روز دنیا آشنا کرد و مقاومت و تاب‌آوری آن‌ها را بالا برد.

وی معتقد است تقویت گروه‌های مردمی فلسطینی، حزب‌الله لبنان و حماس و ایجاد اعتمادبه‌نفس در آنان موجب پیروزی در جنگ‌های ۳۳ روزه، ۲۲ روزه و ۸ روزه در غزه شد.

عبدالملکی با بیان اینکه شهید سلیمانی معتقد بود دشمنی جهان کفر و رژیم صهیونیستی با فلسطین بر سر قدس است و برای مقابله با این دشمنی از راه مذاکره و دیپلماسی نمی‌توان به نتیجه رسید؛، تصریح کرد: طرف مقابل قلدر، زورگو و بی‌منطق است. از طرف دیگر استکبار جهانی با حمایت از رژیم غاصب موجب یاغی‌گری و قلدری این رژیم شده است؛ بنابراین مبدأ مبارزه را مبارزه با آمریکا و آن‌هم مبارزه با داعش در عراق و سوریه قرار داد.

*اعلام پایان داعش توسط شهید سلیمانی یعنی اعلام پایان آمریکا در منطقه

وی افزود: مبارزه با داعش یعنی مبارزه با آمریکا و اعلام پایان داعش توسط شهید سلیمانی یعنی اعلام پایان آمریکا در منطقه و اگر داعش ریشه‌کن نمی‌شد آمریکا آن را به سرزمین فلسطین نیز صادر می‌کرد و آنجا را نیز آتش می‌کشید؛ اما سردار سیمانی توانست این نقشه شیطانی آمریکا و رژیم صهیونیستی را نقش‌برآب کند و این مهم اهمیت راهبردی قدس را برای مردم فلسطین، ایران، محور مقاومت و تمام مسلمانان جهان بیشتر روشن می‌کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه شهید قاسم سلیمانی ازلحاظ هستی‌شناسی دارای ابعاد و زوایای گوناگونی از قبیل ابعاد نظامی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و دینی است، ‌عنوان کرد: این چندبعدی بودن او موجب فراهم‌آوری خوراک فکری برای تمام اقشار اجتماعی شده است و بالطبع دانشگاه‌ها نیز از پتانسیل وجودی و هوش معنوی این شخصیت بهره‌مند هستند.

*مکتب شهید سلیمانی به یک جریان فرهنگی و اجتماعی قوی

وی تصریح کرد: لذا امروز می‌بینیم که مکتب شهید سلیمانی به یک جریان فرهنگی و اجتماعی قوی در دانشگاه‌های کشور تبدیل‌ شده است و اندیشه و مسیر او شاخص و معیار حرکت‌های فرهنگی استادان و دانشجویان شده است.

عبدالملکی تاکید کرد: شهید قاسم سلیمانی یک الگوی جدید در ایران و کشورهای منطقه بنیان‌گذاری کرد که ستون فقرات این الگو از دو عنصر عقلانیت و معنویت تشکیل‌شده است. روند شکل‌گیری این پارادایم دارای دو مرحلهٔ تحولی است. یکی قبل از شهادت و مرحلهٔ دیگر بعد از شهادت او آغاز شده است.

وی ادامه داد: سلیمانی در سیاست خارجی ایران مشی استقلال گرایی و حفظ عزت‌نفس ملی را در پیش گرفت و در سیاست داخلی نیز وحدت‌گرایی، هم‌نوایی و انسجام ملی را ترویج کرد. این فی‌نفسه یک مدل و الگوی راهبردی است که می‌توان بر اساس آن سیاست‌گذاری انجام داد و این یک راهبرد برای دانشکده‌ها، اساتید و دانشجویان رشته‌های علوم سیاسی و روابط بین‌الملل است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha