• یکشنبه / ۱۹ آذر ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۴
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 1402091913442
  • خبرنگار : 71567

معاون پژوهشی دانشگاه تهران خبر داد

افزایش ۱۰ برابری گرنت حمایت از دانشجویان/سامانه"پارسا" رونمایی می‌شود

افزایش ۱۰ برابری گرنت حمایت از دانشجویان/سامانه"پارسا" رونمایی می‌شود

معاون پژوهشی دانشگاه تهران از افزایش ۱۰ برابری گرنت حمایت از دانشجویان و پژوهشگران این دانشگاه خبر داد و گفت: ما در زمینه حمایت از این رساله‌ها و پایان نامه‌ها سامانه‌ای با نام "پارسا" را طراحی کردیم که این سامانه امروز رونمایی خواهد شد.

به گزارش ایسنا، مهدی فکور ثقیه در مراسم سی‌ودومین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران که امروز در این دانشگاه در حال برگزاری است، گزارشی از برنامه های پژوهشی دانشگاه تهران ارائه داد و گفت: سال ۱۴۰۱ به دنبال کسب مجوزهای لازم و ایجاد بسترسازی ها برای ایجاد روندهای مناسب در حوزه پژوهش و فناوری بودیم؛ اما امسال موضوعاتی را پیگیری خواهیم کرد که به اجرای مصوبات و آیین نامه ها ابلاغ شده منجر شود. در واقع هیات امنای دانشگاه آیین نامه های خوبی در اختیار ما قرار داده است که از امسال ثمرات اجرایی شدن آن را خواهیم دید.

وی در ادامه به افزایش سه برابری گرنت های پژوهشی اعضای هیات علمی اشاره و تاکید کرد: روال و سازوکارهای این امر از طریق اتوماسیون صادر شد و ما توانستیم ۵۰ درصد این گرنت را در اختیار اساتید قرار دهیم. همچنین آیین نامه مالکیت معنوی نیز از دیگر اقداماتی است که در دانشگاه تهران تصویب و در اختیاار دانشگاهیان قرار گرفت. بر اساس این آیین نامه دانشگاهیان باید بتواند از علم تولید ثروت کند.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران همچنین به برنامه دانشگاه در حوزه حمایت از رساله ها و پایان نامه نیز اشاره و خاطر نشان کرد: ما در این زمینه سامانه ای با نام "پارسا" را طراحی کردیم که این سامانه امروز رونمایی خواهد شد. همچنین افزایش گرنت حمایت از دانشجویان و پژوهشگران تا ۱۰ برابر افزایش می یابد که اعتبار آن تامین شده است.

فکور همچنین یادآور شد: در نظر داریم پایان نامه و رساله هایی که دارای حمایت از صنایع و موسسات مختلف است را در مرکز "پارسا" جمع آوری کنیم تا صنایع مختلف این طرح ها را ببیند و روند کار را مشاهد کنند. در حال حاضر نیز ما سه قرارداد مادر داریم که ذیل این حمایت ها انجام می شود و مبالغ این پایان نامه قرارداد خوبی است.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران همچنین ادامه داد: در حال حاضر قراردادهایی با فولاد، سازمان فضایی، همراه اول و غیره داریم و ظرفیت خوب و مغفولی با نام پژوهشگاه در معاونت دانشگاه تهران وجود داشت که مغفول مانده بود. مجوز آن تصویب شد روند فعالیت موسسات پژوهشی که بستر انجام فعالیت های پژوهشی است با احیای آیین نامه و پژوهشگاه دانشگاه تهران تسهیل شد.

فکور ثقیه درباره ورود دانشگاه‌ها به طرح‌های کلان کشور گفت: این طرح یکی از برنامه‌های دانشگاه است که بر اساس آن دانشگاه تهران با مرکز توسعه تجارت الکترونیک، شرکت مس، شرکت صنایع قطعات الکترونیک ایبران، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان راهداری و حمل و نقل و  شبکه پرداخت الکترونیکی (شاپرک) قرار داشته است.

وی ادامه داد: همچنین دانشگاه تهران کارفرمایانی دارد که طرح‌هایی را به صورت کلان برای آن‌ها انجام می‌دهد مثل گمرک جمهوری اسلامی که دانشگاه‌ تهران سامانه‌های بسیاری را برای آنها تدوین کرده است. همچنین قراردادهایی نیز با موسسه کوثر داریم که درحال پیگیری است. با توجه به اینکه دانشگاه تهران جامعیت دارد و رشته‌های مختلف در این دانشگاه وجود دارد می‌تواند به طرح‌های مختلف در حوزه‌های مختلف ورود پیدا کند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: موضوع کاربردی کردن پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها مورد توجه قرار داشته است. امسال ۵ مورد رساله نمونه و دو مورد رساله مشترک نمونه، ۵ مورد کارشناسی ارشد نمونه، یک نفر کارشناس اجرایی نمونه، یک مورد کارشناس پژوهشگر نمونه معرفی خواهند شد.

فکور همچنین به رتبه دانشگاه تهران در نظام های رتبه بندی شانگهای اشاره کرد و افزود: دانشگاه تهران در این رتبه بندی در کشور رتبه نخست را به خود اختصاص یافته است و در نظام رتبه بندی کیواس از رتبه ۵۰۱ به ۳۶۰ ارتقا یافته است و در رتبه دوم کشور قرار دارد.

وی از کاهش ۵ درصدی تعداد قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه تهران خبر داد و گفت: البته از نظر رقم قراردادها میزان ۳۰ درصد افزایش داشتیم. به طور کلی حدود ۲۰۰ میلیاردتومان قردارداد ارتباط با صنعت داریم که تا به امروز ۱۳۲ میلیارد تومان از این مبلغ جذب شده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران از برنامه این دانشگاه برای به روز کردن تجهیزات ازمایشگاهی دانشگاه خبر داد و گفت: در حال حاضر این تجهیزات به روز شده است و بودجه هایی برای این امر اختصاص یافت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha