• چهارشنبه / ۱۰ آبان ۱۴۰۲ / ۱۵:۱۷
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1402081007517
  • خبرنگار : 71974

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی تشریح کرد

رویکرد جدید دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه فرهنگی

رویکرد جدید دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه فرهنگی

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه مسئولیت دانشگاه در قبال تعلیم و تربیت دانشجو امری مهم و حیاتی است؛ اظهار کرد: نقش اساتید می‌بایست از «مدرس ـ ممتحن» به استاد «هدایتگر ـ ارزش‌آفرین» تغییر کند.

به گزارش ایسنا، دکتر فرزاد جهان‌بین در نشست با استادان همیار فرهنگی واحد یادگار امام خمینی در شهر ری درباره رویکرد جدید دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه فرهنگی گفت: برای نقش‌آفرینی بهتر و موثرتر در این حوزه باید استادان با دغدغه و احساس مسئولیت بیشتر، تربیت را در قالب تعلیم عرضه کنند.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تغییر نگاه به حوزه فرهنگی یکی از مهمترین راهبردهای جدید فرهنگی به حساب می‌آید، افزود: رویکرد تعلیم و تربیت جامع اثر بخش‌ترین راهبرد در این رویکرد است.

وی با اشاره به ضرورت تحول در نظام تعلیم و تربیت اظهار کرد:  اگر تغییر این چرخه اتفاق نیافتد، افول دانشگاه‌ها امری دور از انتظار نیست و این روند فرسایشی اگر ادامه یابد به تدریج شاهد فروپاشی نظام آموزشی خواهیم بود.

دکتر جهان‌بین  با هشدار در خصوص تجویز نسخه‌های از قبل پیچیده شده فرهنگی به جامعه هدف بیان کرد: کاهش جمعیت دانشجو در سال‌های ۹۲ تا ۹۷ در دانشگاه آزاد اسلامی و  ۶۰۰هزار صندلی خالی در دانشگاه‌های دولتی، در کنار عدم انتخاب رشته ۵۰ درصدی از داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها و نرخ بیکاری سه برابری تحصیل‌کرده‌ها در مقایسه با تحصیل نکرده‌ها و خطر جایگزینی آموزش غیررسمی به جای رسمی نشان می‌دهد که نه خود توانسته‌ایم از توانمندی‌های اجتماعی منتفع شویم و نه توانسته‌ایم جامعه را منتفع و افکار عمومی جوانان را اقناع سازیم؛ این پدیده حاصل نسخه‌های از قبل پیچیده شده‌ای است که بدون توجه به آمایش به یک شکل تجویز شده‌ است.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با مهم ارزیابی کردن نقش آمایش و کسب مهارت تلفیقی در حوزه تئوری و عملی اظهارکرد: توجه به آمایش و تلفیق تئوری و عملی از موضوع‌های مهم در تربیت تخصصی محسوب می‌شود و باید به صورت کارشناسانه و تخصصی پرداخته شوند تا نیازهای هر منطقه را با آمایش، نیازسنجی و نگاه تخصصی؛ شناسایی، ارزیابی و هدف‌گذاری شود و سپس بر اساس نیازهای هر منطقه مسائل منطقه حل شود.

وی توجه به تربیت هویتی را از دیگر مسائل مهم در حوزه تعلیم و تربیت برشمرد و گفت: امروز تربیت اعتقادی و هویتی باید موجب ارتقاء سطح هویت‌ شود.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به نقش و رسالت دانشگاه در تربیت و تعلیم نیروهای کارآمد،بیان کرد: تنها راه موفقیت دانشگاه، جدی گرفتن نقش تربیتی و آموزشی استادان در کلاس‌های درس است.

دکتر جهان‌بین با بیان اینکه مسئولیت دانشگاه در قبال تعلیم و تربیت دانشجو امری مهم و حیاتی است،‌ گفت: با برنامه‌ریزی، ایجاد امید و انگیزه، بهره‌گیری از روش‌های نوین علمی و تاثیرگذار در تربیت تخصصی افراد، هوشمندانه عمل کنیم تا بتوانیم جوان را برای حضور موثر و تحول‌آفرین در جامعه آماده سازیم.

به گزارش روابط عمومی معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی،‌ وی با مهم ارزیابی کردن نقش همیار فرهنگ به عنوان حلقه اتصال دانشجو و دانشگاه، به تغییر گفتمان فرهنگی در دانشگاه اشاره کرد و گفت: در کنار این تغییر گفتمان و هم‌افزایی استادان، اصلاح آیین‌نامه ارتقاء و ترفیع اساتید نیز از دیگر مباحثی است که به آن پرداخته می‌شود و تغییر «مدرس ـ ممتحن» به استاد «هدایتگر ـ ارزش‌آفرین» بسیار مهم است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha