• یکشنبه / ۹ مهر ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402070905745
  • خبرنگار : 50416

درآمد ۱۰۰ میلیاردی موقوفات «سیف‌الدوله» در ملایر

درآمد ۱۰۰ میلیاردی موقوفات «سیف‌الدوله» در ملایر

ایسنا/همدان رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر با اشاره به مرحوم سیف‌الدوله به عنوان مهمترین واقف شهرستان مطرح کرد: موقوفات سیف‌الدوله تاکنون حدود ۱۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته است.

حجت‌الاسلام ابوذر عباسی یکشنبه ۹ مهر در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته وقف، موقوفات شهرستان ملایر را یکی از ارکان اصلی توسعه زیرساخت‌های شهری دانست و اظهارکرد: موقوفات شهرستان بخش قابل توجهی از سرانه عرصه‌های آموزشی، درمانی، خدماتی، اداری، امنیتی، انتظامی، ورزشی و فضای سبز و همچنین عرصه مساکن مهر را در اختیار قرار داده است.

وی با بیان اینکه اوقاف و امور خیریه نخستین سازمان متقاضی برای کمک به دولت در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن بود، افزود: برای اجرای نهضت ملی مسکن ۱۱۰۰ قطعه زمین بلامعارض را معرفی کردیم.

عباسی با تأکید بر اینکه طبق دستورالعمل سازمان اوقاف و امور خیریه زمین برای ساخت مسکن تنها در قالب تعاونی و نه به شکل دیگری در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد، گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه از هر گونه تحقیق و تفحص استقبال می‌کند هر چند یک ارگان بازرسی به نام «مفید راهبر» از طرف دفتر مقام معظم رهبری به صورت سالانه عملکرد سازمان اوقاف و امور خیریه را مورد بررسی قرار می‌دهد.

وی به توافقات این اداره با دیگر دستگاه‌های اجرایی از جمله شهرداری برای انجام پروژه‌های مختلف اشاره و بیان کرد: تاکنون بیش از ۱۲۰۰ قطعه زمین هر قطعه به ارزش حدودی دو میلیارد تومان در راستای ایجاد زیرساخت توسعه شهری به شهرداری تحویل دادیم.

عباسی با اشاره به در اختیار قرار دادن ۶۵ قطعه زمین برای ساخت حوزه علمیه و مصلی ملایر، گفت: ۱۶ هزار مترمربع زمین رایگان در اختیار حوزه علمیه برادران شهرستان قرار داده شده است.

وی با تأکید بر اینکه در کل کشور هیچ زمینی بدون مجوز و دستور نماینده ولی‌فقیه به کسی واگذار نمی‌شود، افزود: شهرستان ملایر دارای ۶۲۷ موقوفه منفعتی و انتفاعی است که از این تعداد، ۱۹۶ مورد موقوفه منفعتی است.

عباسی درآمد موقوفات این شهرستان در سال گذشته را ۶۰ میلیارد تومان عنوان کرد و ادامه داد: درآمد موقوفات ملایر از ابتدای امسال تاکنون ۹۷ میلیارد تومان بوده و پیش‌بینی می‌کنیم این رقم تا پایان سال به ۱۲۰ میلیارد تومان برسد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر با بیان اینکه امسال سه وقف‌نامه جدید به ارزش حدودی ۵۰۰ میلیون تومان آماده شده است، خاطرنشان کرد: این موقوفات مربوط به الحاق به سه مسجد در روستا و شهر هستند.

وی به مرمت و نگهداری بقاع متبرکه و امامزادگان شاخص این شهرستان اشاره و تصریح کرد: ۴۶ بقعه متبرکه شهرستان در سامانه بقاع ثبت شدند و مهمترین آنها شامل امامزاده عبدالله(ع)، تکیه حضرت ابوالفضل(ع)، آستان امامزاده ابراهیم(ع) طجر سامن، امامزاده اکبر روستای کرکان، امامزاده سعید و عبدالله(ع) روستای آورزمان و امامزاده روستای زمان‌آباد است.

اجرای ۲۰ برنامه به مناسبت هفته وقف در ملایر

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر در ادامه به برنامه‌های هفته وقف اشاره و مطرح کرد: در مجموع ۲۰ برنامه از ۱۰ تا ۱۶ مهرماه در سطح شهرستان اجرا خواهد شد و دیدار با امام جمعه ملایر، فرماندار، دادستان، برگزاری نشست خبری با اصحاب رسانه، برگزاری همایش «یاوران وقف» و محفل انس با قرآن از جمله برنامه‌های هفته وقف در ملایر به شمار می‌آید.

وی از برگزاری سه نشست تخصصی با اصناف، جامعه قرآنی و مجموعه‌های فرهنگی خبر داد و افزود: برگزاری یک تور گردشگری مذهبی، برپایی ایستگاه «همه واقف باشیم» در محوطه جلو شهرداری به مدت یک هفته، سخنرانی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان در نمازجمعه و برپایی نمایشگاه دستاوردهای اوقاف و میز خدمت در حاشیه نمازجمعه از دیگر برنامه‌هاست.

هزینه ۹ میلیارد و ۱۱۰ میلیون تومان در راستای اجرای نیت واقف در ملایر

وی به عملکرد اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان از مهر سال گذشته تا مهر امسال اشاره و بیان کرد: طی یک‌سال گذشته مبلغ ۹ میلیارد و ۱۱۰ میلیون تومان در راستای اجرای نیت واقف در شهرستان هزینه شده است.

وی ادامه داد: مشارکت در ۲۶۵ برنامه فرهنگی مذهبی شهرستان به مبلغ ۳۳۰ میلیون تومان، اطعام‌دهی ۳۵ هزار پرس غذای گرم به مبلغ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و پرداخت کمک‌هزینه دارو و درمان و تهیه تجهیزات بیمارستانی به مبلغ دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان از جمله اقدامات در راستای اجرای نیت واقف بوده است.

عباسی حمایت از برخی مساجد شهرستان در راستای نیت واقف به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان، برگزاری محافل و برنامه‌های قرآنی در سطح شهرستان به مبلغ ۶۰ میلیون تومان و اعزام ۱۵۰ مبلغ بومی و اعزامی در مراسم‌های ملی و مذهبی شهرستان با صرف هزینه‌ای بیش از ۲۰۰ میلیون تومان را از دیگر اقدامات برشمرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر اضافه کرد: به دانش‌آموزان، دانشجویان و تعمیر و تجهیز برخی مدارس به مبلغ دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان کمک‌هزینه تحصیلی پرداخت شده است.

اعزام ۵۵ نفر زائر اولی به عتبات عالیات

وی به اعزام ۵۵ نفر زائر اولی به عتبات عالیات با صرف هزینه‌ای بیش از ۳۰۰ میلیون تومان اشاره و خاطرنشان کرد: هشت واحد مسکونی با حداقل اجاره در راستای ترویج ازدواج آسان و تکریم خانواده در اختیار زوج‌های جوان قرار گرفت.

عباسی به ارائه خدمات رفاهی در پارک بانوان و مقبره سیف‌الدوله و اشتغال ۹ نفر با صرف هزینه‌ای بیش از دو میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان اشاره کرد و ۳۰ مورد تخصیص و بازبینی شناسه ملی موقوفات منفعتی و بقاع متبرکه و مساجد و سنددار کردن ۲۷۰ رقبات موقوفات متصرفی منفعتی را از جمله اقدامات واحد حقوقی و ثبتی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طی یک‌سال گذشته دانست.

وی به تبدیل هفت سند مالکیت دفترچه‌ای به تک‌برگ اشاره و بیان کرد: ۱۱۰ پرونده حقوقی بر مبنای ورود و اسکن اطلاعات تکمیل و به‌روزرسانی شده یا نواقص آنها برطرف شده است.

عباسی ورود اطلاعات ۲۰۰ پرونده حقوقی در سامانه بارای سازمان اوقاف و امور خیریه، تعیین تکلیف پنج پرونده مهم ملی و استانی و تعیین تکلیف ۲۰۰ پرونده منتهی به صدور حکم را از دیگر اقدامات واحد حقوقی و ثبتی این اداره برشمرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ملایر از تمدید ۴۰۰۰ سند اجاره و تنظیم ۱۵۰ سند اجاره اولیه طی یک‌سال اخیر خبر داد و خاطرنشان کرد: تنظیم ۱۰۰ دادخواست و شکوائیه، پاسخ به ۵۵۰ استعلام اشخاص حقیقی و حقوقی و ارائه ۱۰۰ مشاوره حقوقی به مستأجران و واقفین از دیگر اقدامات بوده است.

تعمیر و تجهیز و نگهداری ۸۵ رقبه عرصه و عیان موقوفات و بقاع متبرکه

عباسی از تعمیر و تجهیز و نگهداری ۸۵ رقبه عرصه و عیان موقوفات و بقاع متبرکه با صرف هزینه ای بیش از ۴ و نیم میلیارد تومان خبر داد و گفت: برای ساخت ۷۲۶ واحد مسکونی با برآورد هزینه ۲۰۰۰ میلیارد تومان با ارتش جمهوری اسلامی ایران مشارکت کردیم.

وی با بیان اینکه برای ساخت مجتمع تجاری مبلمان سیفیه به متراژ ۱۴ هزار مترمربع ۱۴۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کردیم، افزود: هایپرمارکت واقع در مسکن مهر به متراژ ۵۰۰۰ مترمربع با برآورد هزینه ۶۰ میلیارد تومان و جایگاه دومنظوره سوخت با برآورد هزینه ۳۵ میلیارد تومان از دیگر اقدامات واحد مشارکت و سرمایه‌گذاری اداره طی یک‌سال اخیر بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha