• یکشنبه / ۵ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۹:۱۱
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1402060502729
  • خبرنگار : 50214

ورود بازرسان استان یزد به موضوع ساخت و سازهای غیرمجاز

ورود بازرسان استان یزد به موضوع ساخت و سازهای غیرمجاز

ایسنا/یزد بازرس کل استان یزد با اشاره به برخورداری تنها ۳۰ تا ۳۵ درصد ساخت و سازها از پروانه ساختمانی، موضوع ساخت و سازهای غیرمجاز را یک مسئله مزمن، پیچیده و چندوجهی خواند و سازمان بازرسی تلاش دارد با همکاری بخشهای مربوط نسبت به آسیب شناسی و کاهش خسارات آن به جامعه اقدام کند.

«رضا مختاری» روز گذشته (4 شهریور ) در نشست معارفه هیات بازرسی موضوع ساخت و سازهای غیرمجاز که با حضور شهردار و جمعی از مسئولان شهرداری یزد در اداره کل بازرسی استان برگزار شد، ضمن تشریح فعالیتهای سازمان بازرسی، اظهار کرد: هیات بازرسی ساخت و سازهای غیرمجاز با هدف بررسی این معضل در استان و همکاری با مجموعه شهرداری جهت رفع مشکل شکل گرفته است. 

وی موضوع ساخت‌وسازهای غیرمجاز را یک مسئله مزمن، پیچیده و چندوجهی و معلول علل مختلف در استان خواند و گفت: متاسفانه این معضل آثار زیانباری را به صورت کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در اقتصاد، اجتماع و هم در فرهنگ شهری ایجاد کرده و روز به روز هزینه‌های گزاف‌تری را در قبال آن می‌پردازیم.

مختاری وجود خلاءها و ابهامات قانونی و مشکلات ساختاری و نیروی انسانی را از علل بروز مشکل خواند و افزود: حتماً برای رفع این مشکل نیاز به بازتعریف چارچوبهای کاری و سازمانی داریم و باید بررسی شود آراء و احکام مراجع شبه قضایی تا چه اندازه کارآمد و اثربخش بوده یا در حوزه‌های مربوط به مدیریت شهری آیا طرح‌های تعریف شده، روزآمد و پاسخگوی نیازهای جامعه است؟

وی با بیان این که رسیدگی به مجموعه این قبیل عوامل می‌تواند راهگشای رفع این مسئله باشد، گفت: در حال حاضر بنا بر آمارهای موجود تنها ۳۰ تا ۳۵ درصد ساخت و سازها دارای پروانه ساختمانی و مابقی غیرمجاز هستند.

بازرس کل استان گفت: باید شرایط و تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌هایی که منجر به سوق یافتن مردم به ساخت و سازهای غیرمجاز می‌شود، مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود چرا شهروندان براساس اصل فایده - هزینه مجاب می‌شود که صرفه اقتصادی‌ با پیمودن مسیر غیرقانونی است.

مختاری تاکید کرد: باید بررسی کرد که چرا مسیر صدور مجوزها طولانی و هزینه‌بر است یا چرا فرایند صدور مجوزها و نظارت‌ها هوشمند نیست لذا در این زمینه باید آسیب‌شناسی شود و این نیازمند مشارکت همه بخشهای مربوطه است و سازمان بازرسی عزم خود را جزم کرد تا این موضوع را به پایین‌ترین سطح آسیب برساند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha