• سه‌شنبه / ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۱
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1402031610086
  • خبرنگار : 50194

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست مازندران:

صیانت از گونه‌های حیات وحش در حال انقراض/۸۰ قلاده خرس قهوه‌ای در مازندران است

صیانت از گونه‌های حیات وحش در حال انقراض/۸۰ قلاده خرس قهوه‌ای در مازندران است

ایسنا/مازندران رئیس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست مازندران با بیان اینکه بر اساس داده های مشاهداتی از مناطق و زیستگاه های مختلف، گزارشات محیط بانی و بازدیدها از مناطق مختلف می توان به صورت حدودی شمار پلنگ و خرس قهوه ای در مازندران را اعلام کنیم، گفت: از رامسر به عنوان غربی ترین تا گلوگاه به عنوان شرقی ترین زیستگاه حیوانات می توان بر اساس برآورد تقریبی جمعیت پلنگ ها را بین ۹۰ تا ۱۵۰ و خرس های قهوه ای را در منطقه البرز مرکزی حفاظت شده حدود ۵۰ قلاده، منطقه میانکاله، حیات وحش کیاسر حدود ۳۰ و سایر مکان های با توجه به سطح منطقه کم و بیش خرس قهوه ای وجود دارد.

 کوروس ربیعی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص حفاظت و شمار خرس قهوه ای و پلنگ در مازندران، اظهار کرد: این گونه بزرگ جثه که در راس هرم جانوران قراردارند با توجه به اینکه به صورت گله ای در حیات وحش نیستند معمولا آمار دقیقی در دست نیست.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه هر یک از گونه ها با تهدیداتی نیز مواجه اند، خاطرنشان کرد: تعارضات با دامداری ها، دخالت و فعالیت انسانی در محیط، شکار غیرمجاز، کاهش طعمه های طبیعی جانواران، خشکسالی، تغییر کاربری ها و وجود تله ها از جمله تهدیداتی است که برای گونه‌های در راس هرم می توان نام برد.

این مسئول با اظهار اینکه از ۱۰ گونه گربه سانان در کشور ۸ گونه در مازندران وجود دارند که شامل مرال، شوکا، سمورآبی، پلنگ، خرس قهوه ای، سیاه گوش، گربه وحشی و گربه جنگلی می شوند، گفت: مرال ها با توجه به اینکه در خطر انقراض قرار دارند در مناطق حفاظت شده و یک محدوده زیستی خاص مانند مناطق بالادست جنگلی پراکنش دارند که جمعیت آن ها در بعضی مناطق بیشتر و کمتر است که بر اساس داده ها جمعیت آن ها سالانه به حدود ۷۰۰ راس می رسد.

ربیعی بیان کرد: شوکا بیشتر در مناطق انبوه جنگلی زندگی می کند، سمندرآبی و سیاه گوش هم در مناطق حمایت شده قراردارند که متاسفانه به دلیل شرایط نامناسب زندگی در خطر قرار دارند و نیازمند حمایت هستند.

وی با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست برای حفظ و حراست از محیط زیست تشکیل شده است، افزود: انتخاب مناطق برای حفظ حیات وحش و ساخت محیط بانی در آن مناطق و جذب مامور، برنامه های آموزشی، اطلاع رسانی به مردم، کمک رسانی در ایجاد آبشخورها، توزیع غذاهای کمکی، قوانین و جرائم و غیره در چارچوب برنامه های مدیریت حیات وحش قرار دارد.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه مردم مهم ترین محافظین محیط زیست هستند، یادآور شد: با توجه به اینکه سلامت محیط زیست همان سلامت انسان است و تمام گونه های جانوری به حفاظت محیط زیست و بهتر زیستن انسان ها کمک می کنند بنابراین مانند تکه های پازل باید در کنار هم برای حفظ زیست و حیات وحش کمک کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha