• یکشنبه / ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۶:۵۵
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1401111612322
  • خبرنگار : 30165

در نشست هم‌اندیشی فرآیند ارزیابی مراکز تحقیقاتی مطرح شد

چالش‌های محتوایی فرآیند ارزشیابی مراکز تحقیقاتی

چالش‌های محتوایی فرآیند ارزشیابی مراکز تحقیقاتی

سرپرست مرکز توسعه و هماهنگی ارزیابی تحقیقات وزارت بهداشت با اشاره به چالش‌های محتوایی فرآیند ارزشیابی مراکز تحقیقاتی، گفت: بازنگری دستورالعمل ارزشیابی مراکز تحقیقاتی با تاکید بر فعالیت‌های پژوهشی اثرگذار، می‌تواند یکی از اقدامات مؤثر در این زمینه باشد.

به گزارش ایسنا، دکتر رسول یاراحمدی درباره اهداف برگزاری نشست هم‌اندیشی فرآیند ارزیابی مراکز تحقیقاتی، تجربه‌آموزی و درس‌آموزه‌های موفق، گفت: اولویت‌های راهبردی در حوزه تحقیقات سلامت موجب می‌شود که نقش مراکز تحقیقاتی در پیشبرد روند تولید علم انکار ناپذیر باشد. بنابراین ایجاد برنامه عملیاتی مدون در این زمینه یکی از اصول اولیه‌ای است که باید با دقت فراوان تبیین شود.

همچنین وی به برخی از مهم‌ترین چالش‌های محتوایی فرآیند ارزشیابی مراکز تحقیقاتی اشاره کرد و گفت: عدم همخوانی زمینه فعالیت مراکز تحقیقاتی با فعالیت‌های پژوهشی، عدم تجانس ساختار مراکز تحقیقاتی خصوصی و سازمان‌ها با مراکز تحقیقاتی دانشگاهی، نبود بستر گزارش‌گیری مناسب، ناهمگن بودن تعداد مراکز تحقیقاتی در گروه‌های ارزشیابی، عدم ارزشیابی پژوهشکده‌های علوم پزشکی و وجود مراکز تحقیقاتی هم‌نام در دانشگاه‌های علوم پزشکی به عنوان عمده‌ترین مشکلات و چالش‌های روند ارزشیابی شناسایی شدند.

وی در ادامه به طرح پیشنهاداتی پرداخت و اظهار کرد: ماموریت‌مداری مراکز تحقیقاتی که حائز رتبه‌های برتر شده‌اند، جهت تقویت مرجعیت علمی می تواند راهگشا باشد. ارائه ساز و کار مناسب در جهت حمایت توانمندسازی و ارتقای سطح عملکرد مراکز تحقیقاتی با ترند مثبت و منفی، تهیه اطلس مراکز تحقیقاتی جهت شناسایی پتانسیل‌های مراکز و ایجاد ارتباط میان مراکز تحقیقاتی و مراکز رشد جهت بهره‌برداری مشترک از توانمندی های موجود و ارتقای آنها همه از جمله برنامه‌هایی است که فعالیت مراکز تحقیقاتی را هدفمند می‌کند و در جهت اهداف کلان کشور هدایت خواهد کرد.

دکتر یاراحمدی، بازنگری دستورالعمل ارزشیابی مراکز تحقیقاتی با تاکید بر فعالیت‌های پژوهشی اثرگذار را هم یکی از اقدامات موثر در این زمینه قلمداد کرد.  

دکتر منیر افتخاری، معاون ارزشیابی مرکز توسعه و هماهنگی ارزیابی تحقیقات به مرور  فرایند ارزشیابی مراکز تحقیقات پرداخت و  به محورهای ارزشیابی مراکز تحقیقات علوم پزشکی کشور اشاره کرد و گفت: مجموع امتیازات مراکز تحقیقاتی ۲۰۰۰ است که ۱۴۰۰ امتیاز محور تولید دانش، ۱۰۰ امتیاز محور حاکمیت رهبری، ۵۰۰ امتیاز نیز محور اثرگذاری اختصاص داده شده است.

همچنین انتقال تجربیات موفق در تولید علم و ثروت از دیگر برنامه‌های مهم این نشست بود و در این راستا ابتدا دکتر حسین بابایی، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات علوم کاربردی دارویی تبریز که بیش از یک دهه حائز رتبه برتر در بین مراکز تحقیقات بیومدیکال دارای ردیف مستقل بودجه است، با بیان دروندادها و پتانسیل‌های مرکز تحقیقات به ذکر روند رشد تولیدات علمی و محصولات مرکز پرداخته و چالش عمده مرکز را در حذف ردیف مستقل بودجه عنوان کرد.

دکتر ایمان راد، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات خصوصی بن یاخته نیز آخرین سخنران این نشست بود که به بیان دروندادها، فرایند و بروندادهای پژوهشی مرکز تحقیقات متبوع پرداخته و چالش‌های مربوط به مرکز تحقیقات بن یاخته را در نبود چارت سازمانی، چالش استانداردهای تجربی و فنی، موانع تولید، ابهامات بازار مصرف و هویت و جایگاه در حال تکوین مراکز پژوهشی غیر دولتی دانست.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، حاضران در نشست به طرح سوالات، ابهامات و پیشنهادات خود در خصوص فرایند ارزشیابی، قطعی سازی مراکز تحقیقاتی، جذب هیات علمی و غیره پرداختند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha