• دوشنبه / ۴ تیر ۱۴۰۳ / ۱۵:۵۲
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1403040402643
  • خبرنگار : 71567

معاون آموزشی وزارت بهداشت خبر داد:

فروش تعهدات علوم پزشکی توسط دیوان ممنوع شد

فروش تعهدات علوم پزشکی توسط دیوان ممنوع شد

معاون آموزشی وزارت بهداشت از ممنوع شدن فروش تعهدات دانشجویان علوم پزشکی در کشور توسط دیوان عدالت اداری خبر داد و گفت: تعهدات دانشجویان علوم پزشکی فروشی نیست و خوشبختانه با ابلاغ رای دیوان این رای از نظر قانونی نیز ممنوع خواهد شد.

به گزارش ایسنا، ابوالفضل باقری‌فرد در نشست خبری با رسانه‌ها که امروز در ساختمان مرکزی وزارت بهداشت برگزار شد، گزارشی از مهم‌ترین عملکرد معاونت آموزشی این وزارتخانه ارائه داد و گفت: از ابتدای کار دولت سیزدهم که کار خود را شروع کردیم شرایط خاصی که می‌شود گفت شرایط جنگی بود در کشور حاکم بود به طوری که کشور ما همانند سایر کشورهای دنیا به دلیل شیوع ویروس کرونا در وضعیت نابه‌سامانی قرار داشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به همین دلیل اغلب تعطیل بود و این در حالی است که دانشجویان علوم پزشکی باید در کلاس‌های درس به صورت حضوری حاضر می‌شدند به همین جهت مهم‌ترین کاری که انجام دادیم این بود که از ابتدای سال ۱۴۰۰ همه کلاس‌های خود را به صورت حضوری برگزار کردیم و دانشجویان برای حضور در کلاس‌ها الزام‌آور شد.

وی در ادامه تصریح کرد: به منظور آغاز آموزش حضوری دانشجویان علوم پزشکی ما تمامی دانشجویان را واکسینه کردیم این در حالی بود که ما برای شروع آموزش حضوری مشکلاتی اعم از تعطیلی برخی کلاس‌های درس و تبدیل آنها به انبارهای دارویی و همچنین بازگرداندن برخی خوابگاه‌های استیجاری مواجه بودیم که توانستیم این مشکلات را که در دوره آموزش مجازی به وجود آمده بود برطرف و کلاس‌های حضوری خود را شروع کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر این‌که کارهای تحولی زیادی در این حوزه در دولت سیزدهم انجام شد، تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته ساماندهی دانشجویان خارج به داخل بود به طوری که ما قبل از تابستان ۱۴۰۰ تعدادی از دانشجویان ما می‌توانستند با دور زدن کنکور و گذراندن ۳۰ یا ۳۶ واحد درسی که اغلب در کشورهای اطراف روسیه و ترکیه بود مجددا به کشور منتقل شده و در یکی از کلاس‌های رشته‌های پر متقاضی پزشکی، داندانپزشکی، داروسازی و غیره تحصیل کنند و در واقع این افراد می‌توانستند با دور زدن قانون و زیرپا گذاشتن عدالت بر صندلی‌های رشته‌های علوم پزشکی تکیه کنند.

باقری‌فرد با بیان این‌که تدوین قانون انتقال دانشجویان شاغل به تحصیل ایرانی از خارج به داخل یکی از مهم‌ترین اقدامات وزارت بهداشت محسوب می‌شود، اظهار کرد: براساس این قانون که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز رسیده است دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در کشورهای خارجی باید حداقل ۷۲ واحد تحصیلی یعنی چهار ترم را در آنجا بگذرانند و پس از آن در صورت شرکت در آزمون و پذیرش در آن می‌توانند به کشور باز گردند و در رشته‌های علوم پزشکی تحصیل کنند. البته این آزمون در سال دو بار برگزار می‌شود و افراد محدودی می‌توانند در آن پذیرفته شوند.

وی همچنین از ساماندهی تعهدات رشته علوم پزشکی خبر دادو گفت: ما چیزی به عنوان فروش تعهدات نداریم و ممنوعیت فروش تعهدات علوم پزشکی اخیرا در دیوان عدالت اداری نیز ممنوع شده است و کسانی که به هر دلیلی از تحصیل رایگان استفاده کرده‌اند باید تعهدات خود را انجام دهند در واقع فرق تعهد با طرح این است که طرح ما به دانشجو می‌گوییم باید دو سال را در جایی که ما می‌گوییم باید کار کند اما در تعهد اجباری وجود ندارد خود دانشجو می‌تواند در هر جایی که مایل هستند پنج سال خدمت ارائه بدهند و اگر برای خروج از کشور به ما مراجعه کنند باید تعهدات خود را انجام داده باشند و رای دیوان عدالت اداری در این زمینه نیز به زودی ابلاغ می‌شود و براساس آن فروش تعهدات پزشکی به طور کامل ممنوع خواهد شد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزایش حقوق دانشجویان دوره دستیاری را یکی دیگر از دستاوردهای دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: قبل از این دولت حقوق دانشجویان دستیاری بین ۲.۵ تا ۳.۵ میلیون بود که این میزان در دولت فعلی بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون برای دانشجویان فوق تخصصی مجرد و ۱۵ تا ۱۷ میلیون برای دانشجویان متاهل افزایش یافت.

وی ادامه داد: امسال برای اولین بار در بودجه عمومی کشور سه همت یعنی ۳۰۰۰ میلیارد تومان به اعتبار دانشجویان دستیاری اضافه شد این اعتبار به دانشجویان علوم پزشکی تخصیص خواهد یافت.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در ادامه گفت: یکی دیگر از کارهایی که در حوزه دستیاری انجام دادیم این است که هر دستیار می‌تواند در صورت مجاز شدن ۱۰۰ رشته را انتخاب کند این در حالی است که در سال‌های گذشته صرفا ۱۲ رشته می‌توانستند انتخاب کنند.

باقری‌فرد همچنین به بحث صندلی‌های خالی در برخی رشته‌های دستیاری اشاره کرد و گفت: به دلیل این‌که نظام پرداخت ما درست نبود از ۱۰ سال پیش این مساله آغاز شد و تمایل برای ورود در یکسری رشته‌ها اعم از طب اورژانس، بیهوشی و طب کودکان کمتر بود. خوشبختانه با تغییراتی که در نظام پرداخت آنها و همچنین تشویق‌هایی که برای این افراد در نظر گرفتیم توانستیم مشکل صندلی خالی را حل کنیم.

وی در خصوص بودجه رشته‌های علوم پزشکی نیز تصریح کرد: بورسیه دانشجویان در رشته‌های علوم پزشکی صرفا در حوزه‌های مورد نیاز انجام می‌گیرد و ما توانستیم نیازها را از دانشگاه‌ها دریافت کنیم و براساس این نیازسنجی دانشجویان می‌توانند در رشته‌های تعیین شده بورس شوند و علاوه بر کارانه معادل حقوق پزشک عمومی حقوق دریافت می‌کنند. در واقع دریافتی این افراد دو برابر می‌شود و بعد از فارغ‌التحصیلی نیز به صورت دو برابر باید خدمت ارائه دهند.

وی از ابلاغ دفترچه انتخاب رشته دانشجویان دستیاری در هفته آینده خبر داد و گفت: ۸۰ درصد دانشجویان در این آزمون مجاز به انتخاب رشته شدند و تنها ۲۰ درصد آنها امکان انتخاب رشته ندارند در واقع در سال‌های گذشته ۷۰ درصد دانشجویان شرایط انتخاب رشته را داشتند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در خصوص حواشی سوالات آزمون دستیاری امسال نیز گفت: امسال دو تا از ۱۵۰ سوال این آزمون مبهم و دارای مشابهت بود که این مورد پس از اعتراضات سه روزه داوطلبان مورد بررسی قرار گرفت و امتیاز آن به همه داوطلبان داده شد.

وی تاکید کرد: به طور کلی تمامی داوطلبانی که می‌توانستند ۱۵۰ نمره از ۶۰۰ نمره آزمون را کسب کنند مجاز به انتخاب رشته در این آزمون بودند. همچنین در پذیرش دانشجویان علوم پزشکی با ۷۰ درصد اولویت با دانشجویان بومی می‌باشد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در خصوص فراخوان جذب اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت: ما در فراخوان امسال مجوز جذب ۱۸۷۰ هیات علمی را داشتیم که ۷۵۰۰ داوطلب در این فراخوان شرکت کرند و برخلاف ادعاهایی که عنوان می‌شود فارغ‌التحصیلان علوم پزشکی مهاجرت می‌کنند تقاضا برای ماندن در کشور بیشتر است.

باقری‌فرد همچنین در خصوص خودکشی دانشجویان دستیاری در دانشگاه‌ها نیز اظهار کرد: خودکشی یک امر علمی است و آمار آن در تمام دنیا در حوزه علوم پزشکی بالا می‌باشد اما ایران در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر وضعیت بهتری در این زمینه دارد اما ما معتقد هستیم حتی یک خودکشی در این زمینه هم زیاد است و باید تدابیری اندیشیده شود که خوشبختانه وزارت بهداشت با انجام اقداماتی نظیر اجباری کردن غربالگری سلامت روان به این حوزه ورود می‌کند.

وی در پایان با اشاره به تحصیل ۱۰ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت: ما از ۵۰ کشور دنیا دانشجو داریم که در رشته‌های علوم پزشکی داخل تحصیل می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۴-۰۶ ۰۶:۳۰

با سلام ایا عدالت اموزشی فقط در مورد پزشکان اجرا میشه؟واینکه ایا با وجود دانشگاه ازاد و پردیس و سهمیه ها و متفاوت بودن رتبه های پذیرش در هر سال می توان از عدالت اموزشی صحبت کرد ؟کدام عدالت اموزشی ؟ نمی توانیم در مورد کلماتی که می گوییم ویا قوانینی که هست هر جور که دلمان بخواهد تفسیر ومعنی داشته باشیم در این کشور در تمامی رشته ها ادانشگاه دولتی هم هست ولی فقط باید پزشک تعهد بدهد ؟لااقل اسمش را عدالت اموزشی نگذارید چون شامل تمامی رشته ها می شود که در دانشگاه دولتی درس خوانده اند و در کشورهای خارج هستند یا در خانه بیکار مانده اند