• یکشنبه / ۱۱ دی ۱۴۰۱ / ۰۹:۲۳
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1401101105999
  • خبرنگار : 50182

یک متخصص ایمونولوژی:

2 زیرسویه جدید امیکرون به شدت "ایمنی گریزند"

2 زیرسویه جدید امیکرون به شدت "ایمنی گریزند"

ایسنا/کرمانشاه یک متخصص ایمونولوژی با اشاره به شناسایی دو زیرسویه جدید امیکرون در کشور در روزهای اخیر، گفت: فعلا اظهار نظر در خصوص رفتار این زیرسویه‌ها زود است و حدود یک ماه دیگر می‌توان در این خصوص قضاوت کرد.

دکتر مهدی تقدسی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به شناسایی دو زیرسویه جدید امیکرون در ماه‌های اخیر در بسیاری کشورهای جهان، گفت: این دو زیرسویه که به تازگی در کشور ما نیز شناسایی شده‌اند، XBB و BQ.1 هستند.

وی افزود: XBB فرم نوترکیبی است که از دو زیرسویه امیکرون ایجاد شده و BQ.1 هم زیرسویه‌ای است که در اثر جهش ژنتیکی بوجود آمده است.

وی با اشاره به قدرت سرایت بالای این دو زیر سویه گفت: زیرسویه‌های جدید امیکرون نسبت به زیرسویه های قبلی قدرت سرایت بالایی پیدا کرده‌اند و همین امر موجب شده در بسیاری کشورهای جهان شیوع پیدا کنند.

وی افزود: از طرفی آنچه که نگران کننده است، ایمنی گریزی این دو زیرسویه است و این دو سویه قدرت زیادی در فرار از پاسخ آنتی بادی بدن که بر اثر تزریق واکسن و یا ابتلای قبلی به کرونا بوجود آمده، دارند.

تقدسی گفت: خوشبختانه کشندگی این دو زیرسویه نسبت به زیرسویه‌های قبلی امیکرون تفاوت چندانی پیدا نکرده، اما ابتلا به آنها می‌تواند برای گروه‌های در معرض خطر تهدیدکننده باشد.

وی سالمندان، مبتلایان بیماریهای زمینه ای و نقص سیستم ایمنی و بیماران سرطانی را از جمله گروه‌های در معرض خطر این دو زیرسویه جدید عنوان کرد و افزود: این افراد حتما باید با وجود ایمنی گریزی این دو زیرسویه، واکسن تزریق کنند، چرا که واکسن تا حدی می تواند از ابتلا به فرم شدید این بیماری پیشگیری کند.

تقدسی با اشاره به افزایش آمار فوتی‌های دو زیرسویه جدید در آمریکا و برخی کشورهای اروپایی و آسیایی، گفت: در خصوص پیش بینی رفتار این دو زیرسویه در ایران فعلا زود است، چرا که رفتار بسیاری از سویه‌های قبلی در ایران متفاوت بوده است.

وی افزود: تا یک ماه دیگر می‌توان قضاوت درستی در خصوص رفتار این دو زیرسویه داشت و در خصوص آینده آنها اظهار نظر کرد.

تقدسی یادآور شد: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که فعلا این دوزیرسویه شدت چندانی در بیماری زایی نداشته‌اند، اما تا یک ماه دیگر می‌توان به درستی در این باره قضاوت کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha