• یکشنبه / ۲۰ آذر ۱۴۰۱ / ۱۵:۱۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401092013481
  • خبرنگار : 50555

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان خبر داد

رتبه هفتم خراسان رضوی در اجرای کشت قرار دادی گندم آبی در کشور

رتبه هفتم خراسان رضوی در اجرای کشت قرار دادی گندم آبی در کشور

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به رتبه هفتم خراسان رضوی در اجرای کشت قرار دادی گندم آبی گفت: اجرای کشت قرادادی گندم آبی حدود ۵ روز است که به صورت جدی در خراسان رضوی برای ۴۰۰۰ هکتار و با انعقاد ۲۲۰ قرارداد با کشاورزان شروع شده که تا پایان آذر ماه ادامه دارد.

وحیدرضا فریدونی امروز ۲۰ آذر ماه در نشست خبری با موضوع تشریح سیاست‌های ابلاغی و اجرای کشت قرادادی گندم اظهار کرد: کشت قرار دادی گندم آبی جزء سیاست‌های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی است. این سیاست در جهت ارتقاء وضعیت تولید به لحاظ کمی، حداکثر استفاده و بهره‌وری از کودها در اراضی کشاورزی و ایجاد یک الگوی پایدار در حوزه کشت به ویژه خودکفایی گندم تنظیم شده است.

وی افزود: در سال جاری بر اساس سیاستگذاری‌های انجام شده در سطح ملی و استانی بنا است که تا حد امکان تمام سطح کشت گندم آبی استان در قالب طرح کشت قرار دادی گندم آبی قرار داده شده و این سطح بالغ بر ۱۲۷ هزار و ۶۰۰ هکتار است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی در خصوص جایگاه استان به لحاظ میزان تولید اظهار کرد: در سال گذشته بالغ بر ۳۵۵ هزار و ۱۷۲ تن گندم از کشاورزان استان خریداری شده که این میزان گندم در قالب ۴۵ هزار و ۶۶۲ محموله به مراکز خرید تحویل داده شد. همچنین این میزان گندم از ۱۷ هزار و ۶۹۳ کشاورز خریداری و در همین راستا ۴۰۹۹ میلیارد تومان به کشاورزان استان پرداخت شد. همچنین در برخی از سال‌ها میزان خرید گندم در خراسان رضوی افزون بر ۸۰۰ هزار تن بوده که این نشان دهنده جایگاه برتر استان در موضوع خرید تضمینی گندم است.

فریدونی بر رشد ۲۴۰ درصدی خرید تضمینی گندم در سال جاری نسبت به سال گذشته تاکید و عنوان کرد: خراسان رضوی در سال جاری رتبه پنجم خرید تضمینی گندم در کشور را به خود اختصاص داده است. تمامی کشاورزان دارای پهنه کشت آبی اعم از اراضی کشت شده یا اراضی که هنوز در نوبت کشت قرار دارند، می‌توانند در این طرح شرکت کنند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی در خصوص تمهیدات و مشوق‌های لازم برای جذب کشاورزان به اجرای کشت قرادادی گندم آبی تصریح کرد: در این طرح یارانه کود به ویژه برای کودهای فسفات و پتاس، یارانه حمل گندم در فصل خرید برای حمایت از کشاورزان در نظر گرفته شده است. در این طرح برای کشاورزان کود سوپر فسفات تریپل و کود کلرور پتاس در نظر گرفته شده است. همچنین ۵۰ درصد هزینه این کودها توسط دولت در ابتدا پرداخت خواهد شد و پس از اتمام فصل خرید و تحویل گندم توسط کشاورزان به مراکز خرید این وجوه از طریق مطالبه کشاورزان تهاتر و برداشت خواهد شد. کودها به صورت یارانه‌ای است و ۵۰ درصد نقدی ۵۰ درصد به صورت تسهیلات دولتی پرداخت خواهد شد.

فریدونی افزود: یکی دیگر از تسهیلات این طرح ارائه تخفیف ۲۰ درصدی بیمه محصولات کشاورزی است که همانند کود در هنگام انعقاد قرارداد هیچ وجهی از کشاورز دریافت نخواهد شد، بلکه هنگام تحویل گندم به مراکز دولتی تسویه حساب کامل در این زمینه انجام خواهد شد.

وی عنوان کرد: کشاورزان با ورود به نرم افزار کاربردی کشاورزی قراردادی و با درج نام و نام خانوادگی، کد ملی و ثبت کد مورد نظر بر روی تلفن همراه در این طرح ثبت نام کرده تا بتوانند از تسهیلات لازم در جهت اجرای کشت قرادادی گندم آبی بهره‌مند شود. لازم به ذکر است کشاورزان قبل از ورود به این نرم افزار باید به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه کرده و  میزان سطح زیر کشت خود را اعلام کنند.

فریدونی با تاکید بر اینکه ثبت نام بیمه محصول کشاورزی توسط کشاورز اختیاری است، افزود: با محاسبه میزان کود مورد نیاز اراضی با کشاورز قرارداد منعقد و تایید آن کمتر از ۱۲ ساعت انجام خواهد شد. کشاورزان با مراجعه به مراکز توزیع کود شرکت خدمات حمایتی پرینت قرارداد را دریافت کرده و کود را تحویل می‌گیرند. در این راستا کشاورز صرفا یک سفته در اختیار مرکز قرار داده که ارزش این سفته معادل ۱.۵ برابر ۵۰ درصد یارانه کود است. اخذ سفته تنها تضمینی برای تحویل گندم از جانب کشاورز به مراکز دولتی است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی در پاسخ به خبرنگار ایسنا در زمینه میزان نیاز خراسان رضوی به کشت قراردادی گندم آبی بیان کرد: پیش‌بینی ما این است که بیش از ۸۰ درصد از کشت آبی استان شامل کشت قراردادی شود. به هر میزان گندم در استان در این طرح کشت شود، خریداری خواهد شد.

فریدونی اظهار کرد: طرح کشت قراردادی گندم آبی سال گذشته در جهت شناسایی مشکلات این طرح به صورت پایلوت انجام شد. امسال پیش‌بینی می‌شود که با توجه به تشکیل نظام بهره‌برداری به ۹۰ درصد خرده مالکان خدمات ارائه داده شود مگر شهرستان‌هایی که سطح زیر کشت بهره بردار بسیار کوچک باشد. همچنین مدیریت جهاد کشاورزی خراسان رضوی به تمام دستگاه‌های اجرایی این سازمان ابلاغ کرده که برای اراضی بالای یک هکتار در جهت اطلاع رسانی و ترغیب کشاورزان برای کشت اقدامات لازم انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: در این طرح به ازای هر تن گندم در فصل خرید، ۱۰۰ هزار تومان به عنوان کمک هزینه حمل بلا عوض در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت و تمام این تسهیلات برای کشت قرادادی گندم آبی در نظر گرفته شده است. اجرای کشت قرادادی گندم آبی حدود ۵ روز است که به صورت جدی در خراسان رضوی برای ۴۰۰۰ هکتار و با انعقاد ۲۲۰ قرارداد با کشاورزان شروع شده  که تا پایان آذر ماه ادامه دارد. همچنین خراسان رضوی رتبه هفتم کشور در اجرای کشت قرار دادی گندم آبی را به خود اختصاص داده‌ است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha