• سه‌شنبه / ۱۷ آبان ۱۴۰۱ / ۱۲:۲۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401081711699
  • منبع : ایندیپندنت

وزارت خارجه طالبان: تغییرات اقلیمی دو میلیارد دلار به افغانستان زیان رسانده است

وزارت خارجه طالبان: تغییرات اقلیمی دو میلیارد دلار به افغانستان زیان رسانده است

هم‌زمان با آغاز نشست تغییرات اقلیمی در شهر شرم‌الشیخ مصر، گروه طالبان از جامعه جهانی خواست برای مهار آثار مخرب تغییرات اقلیمی به افغانستان کمک کنند. وزارت خارجه طالبان می‌گوید تغییرات اقلیمی حدود دو میلیارد دلار به افغانستان زیان زده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از ایندیپندنت، عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان در یک رشته توییت نوشت که امارت اسلامی افغانستان برگزاری بیست‌وهفتمین نشست تغییرات اقلیمی در شرم‌الشیخ مصر را اولین گام به منظور یافتن راه‌حلی برای چالش‌های آب‌وهوایی بزرگ در جهان می‌داند و معتقد است که بدون تفاهم و کار مشترک نمی‌توان چالش‌های مشترک را برطرف کرد.

 به گفته قهار بلخی، افغانستان تنها در یک سال گذشته به دلیل تاثیرهای منفی تغییرات اقلیمی، حدود دو میلیارد دلار زیان دیده است. او همچنین نوشت: «علاوه بر جبران این ضرر، کاهش سایر زیان‌های احتمالی و افزایش مقاومت جوامع در معرض تهدید با احیای ثبات اقتصادی در کشور از طریق کمک‌های توسعه‌ای جامعه جهانی در پرتو اولویت‌های ملی ما ضرورت دارد.»

بیست‌وهفتمین نشست سالانه تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد در حالی از روز یکشنبه در مصر آغاز شد که از منظر سازمان ملل، افغانستان در لبه پرتگاه تغییرات اقلیمی قرار گرفته است. هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در بیانیه‌ای، اعلام کرد که این کشور در حال حاضر ششمین کشور آسیب‌دیده از آثار منفی تغییرات اقلیمی در جهان است. به گفته یوناما، بلایای طبیعی ناشی از تغییرات اقلیمی پی‌درپی جان مردم را در افغانستان می‌گیرد و زندگی آنان را نابود می‌کند.

با اینکه نمی‌توان آثار جهانی تغییرات اقلیمی بر افغانستان را منکر شد، این کشور بیشتر از اینکه از تغییرات اقلیمی جهانی متاثر باشد، از رویکرد بسیار نادرست مردم و دولت‌ها در این کشور در قبال محیط زیست ضربه خورده است. در ۴۰ سال گذشته، جنگ آثار مخربی بر محیط زیست افغانستان گذاشته که به بروز تغییرات اقلیمی در این کشور منجر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha