• یکشنبه / ۱۵ آبان ۱۴۰۱ / ۰۸:۰۲
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1401081509771
  • خبرنگار : 50182

در فصل سرما "اهدای خون" را فراموش نکنید

در فصل سرما "اهدای خون" را فراموش نکنید

ایسنا/کرمانشاه مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه با اشاره به کاهش هرساله آمار اهدای خون در فصول سرد سال، گفت: مردم باید بدانند نیاز بیماران به خون همیشگی است و در همین راستا درخواست داریم که در فصول سرد سال هم اهدای خون را فراموش نکنند.

دکتر مریم میرزاده در گفت و گو با  ایسنا، با اشاره به کاهش آمار اهدای خون در فصول سرد سال گفت: به طور معمول به دلیل کاهش طول روز و برودت هوا در فصول سرد سال، هرساله تعداد مراجعان اهدای خون در این فصول قدری کاهش می یابد و این درحالیست که نیاز بیماران به خون همیشگی است.

وی افزود: از طرفی امکان نگهداری فرآورده های خونی برای طولانی مدت وجود ندارد و کیسه های خون به مدت 35 تا 42 روز قابلیت نگهداری دارند. در خصوص فرآورده ای مانند پلاکت این زمان بسیار کوتاه است و تنها سه روز می توان این فرآورده را نگهداری کرد.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه خاطرنشان کرد:  در همین راستا از مردم می خواهیم که در فصول سرد سال اهدای خون را فراموش نکنند.

وی افزود: در حال حاضر مشکلی در تامین خون مورد نیاز مراکز درمانی و بیمارستان های استان نداریم، اما پایداری این وضعیت منوط به حضور مستمر اهداکنندگان خون می باشد.

وی با انتقاد از آمار پایین اهداکنندگان زن، گفت: متاسفانه خانم ها به دلیل ترسی که از اهدای خون دارند کمتر مراجعه کمی کنند و این درحالیست که زنان با توجه به خودمراقبتی هایی که دارند به لحاظ سلامت جهت اهدای خون وضعیت بهتری نسبت به مردان دارند.

میرزاده گفت: انتظار ما این است که حداقل جامعه آماری زنان در میان اهداکنندگان خون به حدود 10 درصد برسد.

وی افزود: زنانی که از ترس کم خونی برای اهدای خون مراجعه نمی کنند باید بدانند که قبل از اهدای خون آزمایشات لازم از آنها به عمل آمده و درصورتی که کم خونی نداشته باشند از آنها خون گرفته می شود.

وی با بیان اینکه 47 درصد اهداکنندگان خون در استان اهداکنندگان مستمر هستند، گفت: در تلاش هستیم تا به جامعه آماری اهداکنندگان اضافه کرده و افراد جدیدی برای اهدای خون مراجعه داشته باشند.     

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha