• دوشنبه / ۸ بهمن ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۴
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1403110805563
  • منبع : مطبوعات

گفت‌وگو با تهیه‌کننده پربیننده‌ترین برنامه گفت‌وگومحور سیما 

حرکت روی لبه‌های تیز در «برمودا»

حرکت روی لبه‌های تیز در «برمودا»

برنامه «برمودا» در هر قسمت میزبان یکی از چهره‌های شناخته شده است و سعی دارد از زاویه‌ای دیگر به زندگی کاری این افراد بپردازد. میهمان‌های این برنامه از ناگفته‌های زندگی خود می‌گویند و موازی با صحبت‌های عمیق و حتی گاهی غافلگیرکننده، فضایی فانتزی، شاعرانه و گاهی طنز را نیز در این برنامه تجربه می‌کنند.

به گزارش ایسنا، روزنامه قدس نوشت، چند هفته است که فصل دوم برنامه «برمودا» به نویسندگی و اجرای کامران نجف‌زاده روی آنتن شبکه نسیم می‌رود. فصل اول این برنامه گفت‌وگومحور به تهیه‌کنندگی محسن نجفی سولاری، بهار امسال پایان یافت و بررسی‌ها نشان می‌داد توانسته رکورد مخاطب را در تاریخ برنامه‌های رئالیتی‌شو تلویزیون بشکند. براساس نتایج مرکز تحقیقات فضای مجازی صداوسیما، فصل اول «برمودا» در صدر جدول پرمخاطب‌ترین برنامه‌های صداوسیما قرار گرفته بود که این استقبال، مدیران سیما و شبکه نسیم را بر آن داشت فصل دوم این تاک‌شو تلویزیونی را بسازند.


برنامه «برمودا» در هر قسمت میزبان یکی از چهره‌های شناخته شده است و سعی دارد از زاویه‌ای دیگر به زندگی کاری این افراد بپردازد. میهمان‌های این برنامه از ناگفته‌های زندگی خود می‌گویند و موازی با صحبت‌های عمیق و حتی گاهی غافلگیرکننده، فضایی فانتزی، شاعرانه و گاهی طنز را نیز در این برنامه تجربه می‌کنند.«کامران نجف‌زاده» پس از جدایی از خبر صداوسیما و پایان مأموریتش در نیویورک به ایران بازگشت و برای نخستین بار در قامت مجری در این برنامه گفت‌وگومحور، صمیمانه و متفاوت روبه‌روی میهمانان و مردم نشست. او حالا سه شب در هفته، شنبه، یکشنبه و دوشنبه ساعت۲۰ میزبان چهره‌های مختلف در شبکه نسیم است. درباره جزئیات بیشتر فصل دوم این برنامه پربیننده تلویزیونی با «مهدی مینایی» تهیه‌کننده سری جدید «برمودا» گفت‌وگو کردیم که می‌خوانید. 

فصل اول «برمودا» جزو پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی شد؛ دلیلش را چه می‌دانید؟
«برمودا» چند مؤلفه دارد که مهم‌ترینش، گفت‌وگوهای صمیمانه و محترمانه است؛ گفت‌وگوهایی که مچ‌گیری و افشاگری ندارد. این موضوع هم به طراحی گروه برنامه‌ساز برمی‌گردد و هم به ادب و متانتی که کامران نجف‌زاده به عنوان مجری و سردبیر برنامه دارد. بنای برنامه «برمودا» بر انجام گفت‌وگوهایی شیرین، شریف و شجاعانه است.

آیا جای خالی چنین گفت‌وگوهایی در برنامه‌های تلویزیونی احساس می‌شد که «برمودا» ساخته شد؟
تلویزیون برنامه‌های گفت‌وگومحور زیادی در شبکه‌های مختلف داشته است ولی «برمودا» یک تاک‌شو تلویزیونی است؛ برنامه گفت‌وگومحور هم ترجمه دقیقی از تاک‌شو نیست. تاک‌شو «برمودا» از این نظر متمایز از دیگر برنامه‌های این نوع است که برای میهمانانش، ارزش و احترام زیادی قائل است. گروه تحقیق برنامه، پژوهش‌های مفصلی را درباره میهمانان پیش از حضور آن‌ها در استودیو انجام می‌دهند و گروه مسلطی هم با داده‌های جمع‌آوری شده، طرح سؤال می‌کنند. همچنین برای میهمانان بازی‌ها، چالش‌ها و موقعیت‌هایی متناسب ویژگی‌های فردی هر شخص طراحی می‌شود که برای آن‌ها هم جذابیت و تازگی دارد. برای طراحی «برمودا» به‌طور جدی فکر شده تا یک گفت‌وگوی صرف نباشد. در زمان ورود میهمان، آتلیه‌ای با عکس‌های مرتبط با آن‌ها طراحی شده است. 
برای هر میهمان، بخش ویژه‌ای طراحی می‌شود تا او را در موقعیت‌های جدیدی قرار دهد. در حین گفت‌وگو هم اگر میهمان برنامه، اشاره به موضوع یا خاطره‌ای داشته باشد عکس و فیلم مرتبط با آن، در تدوین اضافه می‌شود. ما برای هر میهمانی، شعر اختصاصی و بازی‌های مختص او را داریم. تاک‌شو «برمودا» یک برنامه گفت‌وگومحور منحصربه‌فرد است و موقعیت‌های رئالیتی‌شو دارد. حضور «شاغلام» به عنوان دوست سابق کامران نجف‌زاده که هنگام گفت‌وگو برای میهمانان چای و دمنوش می‌آورد، فضای دلنشینی را ایجاد کرده است. گاهی میهمانان، همراهی دارند که شاغلام در اتاق مجاور استودیو از آن‌ها پذیرایی می‌کند.

پس برنامه هاردتاک و صندلی داغ نیست؟
برنامه ما هاردتاک نیست بلکه یک تاک‌شو است که قرار است گفت‌وگویی صمیمی و خودمانی با میهمانان داشته باشد. درواقع یک تاک‌شو موقعیت است و برای هر میهمان، طراحی ویژه او را داریم. این‌طور نیست که میهمانی را دعوت کنیم و روبه‌روی کامران نجف‌زاده بنشانیم بلکه فاصله میان دعوت تا حضور میهمان، گاهی چند هفته تا یک ماه طول می‌کشد، چون فرایند تحقیق و طراحی موقعیت مختص آن شخصیت، زمان می‌برد.

میهمانان برنامه بر چه اساسی انتخاب می‌شوند؟
اتاق فکر برنامه متشکل از متفکران، کارشناسان رسانه، خبرنگاران و هنرمندان است که آقای شهیدی‌فر از افراد مؤثر این اتاق‌فکر هستند و در آنجا، فهرست بلندی از میهمانان را بررسی می‌کنند. مهم‌ترین ویژگی برای دعوت از میهمانان این است که شخصیت‌هایی محبوب، دلپذیر و آشنا برای مردم باشند، یعنی مخاطبان از دیدن آن‌ها در صفحه تلویزیون، لذت ببرند و برایشان تازگی داشته باشند. ضمن اینکه برایمان مهم است در این برنامه حرف‌های تکراری زده نشود؛ درواقع قرار است وجهه‌ای از میهمان به مردم نمایش داده شود که خودش را هم به فکر وادارد. عنصر غافلگیری برای ما مهم است و طراحی ویژه‌ای برای آن داریم. تنوع موضوعی را هم در انتخاب میهمانان مورد توجه قرار می‌دهیم.

با توجه به اینکه برنامه، ضبطی است، تعامل با میهمانان برای ممیزی در پخش چطور است؟
بارها پیش آمده که میهمانی گفته فلان بخش از حرف‌هایش منتشر نشود. برای ما بسیار مهم است که آن بخش را منتشر نکنیم و به خواست آن‌ها احترام بگذاریم، چون حال خوش میهمان برایمان اهمیت دارد. حال میهمانان ما در این برنامه خوب است و اصلاً بنا به مچ‌گیری و نشستن روی صندلی داغ نداریم. در بسیاری از مواقع، میهمان برنامه از سؤالاتی که پرسیده می‌شود یا موقعیت‌های طراحی شده لذت می‌برد و برایش جذاب و غافلگیرکننده است. هرجا هم که نخواهد حرف بزند، عنوان می‌کند و ما به خواسته‌اش احترام می‌گذاریم. تمام تلاش ما این است که هیچ ناراحتی و آزردگی برای میهمانان ایجاد نکنیم، ضمن اینکه ابعاد نهفته و زوایای کمتر گفته شده آن‌ها را به مردم نشان دهیم. 

 سؤال را از این بابت پرسیدم که در جهان رسانه‌ای امروز، حرف‌های جنجالی، مچ‌گیری و ورود به حریم شخصی افراد، عامل پربیننده شدن است.
ما در «برمودا» با رضایت میهمانان بر لبه حریم شخصی‌شان حرکت می‌کنیم که لبه تیزی دارد؛ ما روی این لبه با حفظ احترام به میهمان حرکت می‌کنیم که کار بسیار سختی است. بار این ماجرا هم به اعضای اتاق‌فکر، گروه سردبیری و اجرای محترمانه و هوشمندانه کامران نجف‌زاده برمی‌گردد.

آیا مجری دیگری بهتر از کامران نجف‌زاده می‌توانست برمودا را اجرا کند؟ 
کامران نجف‌زاده عاشق ایران و مردمش است. او جزو طراحان و ایده‌پردازان اصلی «برمودا» بود. او بسیار نکته‌سنج و ژرف‌نگر است و حال و هوای مردم در جامعه برایش اهمیت دارد. ضمن اینکه ظرافت و هوشمندی‌اش در مواجهه با میهمانان سبب می‌شود گفت‌وگوهای جذابی از کار دربیاید. به‌نظرم بهترین گزینه برای اجرای این برنامه، خود او بوده و هست.

آیا میهمانی بوده که می‌خواستید به برنامه دعوت شود ولی نپذیرفته باشد و علتش چه بوده است؟
ما گزینه‌های زیادی برای دعوت داشتیم و داریم که می‌خواستیم در برمودا حضور یابند ولی شرایط حضور آن‌ها مهیا نشد، چون برخی از آن‌ها توقعات مالی بالایی داشتند که امکان فراهم کردنش برای ما در این برنامه نبود. متأسفانه شبکه‌های نمایش خانگی، فضای بدی را در رقم پرداخت‌ها و دستمزدها ایجاد کرده‌اند. «برمودا» اسپانسر ندارد و این عمدی بوده است، چون اسپانسر موجب به هم خوردن تعادل و تراز برنامه در دعوت از میهمانان می‌شود، ضمن اینکه اسپانسر، توقعات و خواسته‌هایی دارد که شاید جایش در این برنامه نباشد. ما یک برنامه مناسبتی نیستیم بلکه تاک‌شو هفتگی هستیم. تا الان که برای ورود حامیان مالی مقاومت کرده‌ایم مگر اینکه شرایط بودجه‌ای، ما را به سمتی ببرد که مجبور به جذب اسپانسر شویم.

فصل دوم «برمودا» چند قسمت دارد و آیا ضبط آن تمام شده است؟
ما به زودی برای ضبط بخش دوم از فصل دوم آماده می‌شویم. تا الان تحقیق، نویسندگی و دعوت از میهمانان را انجام داده‌ایم و میهمانان بسیار جذابی در این فصل داریم که حرف‌های جدید و شنیدنی دارند.فصل دوم در ۵۲قسمت ساخته خواهد شد و پخش آن تا بهار سال آینده ادامه می‌یابد. اگر درخواستی از سوی مخاطبان و مدیران سیما برای ساخت فصل سوم باشد، حتماً ادامه پیدا می‌کند.

*بازنشر مطالب دیگر رسانه‌ها در ایسنا به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان می‌باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha