• یکشنبه / ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ / ۰۷:۳۸
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1401012110974
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

افزایش شیوع بیماری دیابت و فشارخون در سیستان و بلوچستان

افزایش شیوع بیماری دیابت و فشارخون در سیستان و بلوچستان

ایسنا/سیستان و بلوچستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: در گزارش نتایج پیمایش عوامل خطر بیماری های غیرواگیر(STEPS) سال 1400 در استان سیستان و بلوچستان، شیوع بیماری دیابت، فشارخون و عوامل خطر بیماری های غیرواگیر نسبت به سال 1395 افزایش یافت.

به گزارش ایسنا - دکتر سید مهدی طباطبایی گفت: پدیده های شهرنشینی و صنعتی شدن جوامع که با تغییرات وسیع در سبک زندگی همراه است، در کنار بهبود شـاخص هـای بهداشتی که سبب افزایش میزان امید به زندگی شده است، از مهمترین عوامل افـزایش بـار بیمـاریهـای غیرواگیـر است.

دکتر طباطبایی افزود:  بیماریهای غیرواگیر، مسئول بیش از 53 درصد بار بیماریها در سراسر جهان هستند و بیش از 76 درصد کل بار بیماریهـا در ایـران به بیماریهای غیرواگیر اختصاص دارد.

وی گفت: چهار بیماری دیابت، فشارخون بالا، سرطان و بیماریهای مزمن تنفسی به همراه چهار عامل خطـر کـم تحرکـی، تغذیـه ناسالم، مصرف الکل و دخانیات مهمترین علل مرگ و میر ناشی از بیماریهای غیرواگیر هستند که احتمـال مـرگ ناشـی از بیماریهای غیرواگیر را افزایش میدهند و به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت کنترل این بیماریها و عوامـل زمینـه سـاز آنها را به عنوان هدف اصلی برای کاهش 25 درصد مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر تا سال 2025 تعیین کرده است.

وی ادامه داد: بر این اساس با توجه به اهمیت بررسی و برنامه ریزی جامع برای کنترل عوامل خطر بیماری های غیرواگیر، نظام مراقبت عوامل خطر بیماری های غیرواگیر از سال 1383 با اجرای اولین پیمایش بررسی عوامل خطر بیماری های غیرواگیر توسط مرکز تحقیقات بیماری های غیرواگیر و پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی ایران با مشارکت دانشگاه های علوم پزشکی کشور اجرا یی شد و این نظام از طریق بررسی های متوالی به گردآوری، پردازش و تحلیل داده های مهم ترین عوامل خطر بیماری های غیرواگیر و سپس بر اساس راهبردها به انتشار اطلاعات مربوطه برای تاثیر گذاری بر سیاست ها و برنامه های کنترل و پیشگیری بیماری های غیرواگیر پرداخته است.

دکتر طباطبایی با اشاره به این موضوع که  از سال 1383 تا کنون هفت پیمایش کشوری انجام که هشتمین دور اجرای این مطالعه در اواخر سال 1399 اجرا که نتایج آن در پایان سال 1400 منتشر گردید، افزود:  نتایج این مطالعه در زمینه شیوع قابل توجه دیابت و قندخون بالا (FBS) از 9 درصد در سال 1395 به 13.8 درصد در سال 1399، شیوع فشارخون از 20 درصد در سال 1395 به 28 درصد در سال 1399 افزایش داشته است که لزوم توجه بیشتر و برنامه ریزی های جدی در حوزه عوامل خطر بیماری های متابولیک است و  همچنین در حوزه سبک زندگی، مواردی نظیر کم بودن میزان فعالیت فیزیکی ، بالا بودن مصرف مواد دخانی و سیگار و سبک تغذیه در استفاده از میزان های مورد انتظار میوه و سبزی و لبنیات قابل توجه است.

وی گفت: هموطنان عزیز می توانند برای دسترسی به اطلاعات پیمایش عوامل خطر بیماری های غیرواگیر به سامانه ویزیت با آدرس:  http://vizit.report/fa/dashboard.html مراجعه و از اطلاعات استانی و کشوری بهره برداری نمایند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha