• دوشنبه / ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۳:۴۴
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1400121612601
  • خبرنگار : 50204

تنظیم بازار نیازمند نظارت هوشمند/واگذاری میدان میوه و تره بار اراک به شهردا

تنظیم بازار نیازمند نظارت هوشمند/واگذاری میدان میوه و تره بار اراک به شهردا

ایسنا/مرکزی رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی از نبود مشکل در تامین کالای اساسی در سطح استان مرکزی وجود ندارد

علی صفری روز دوشنبه ۱۶ اسفند در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: فعالیت خانواده جهاد کشاورزی به عنوان خانواده ای بزرگ در کشور و استان، منطبق با زنجیره تولید مورد نظر است. تامین امنیت غذایی و افزایش بهره وری دو وظیفه مهم جهاد کشاورزی است.

وی افزود: در جهاد کشاورزی زنجیره تولید مدیریت می شود، اعتقاد ما این است که اگر تولید به خوبی انجام شود در نتیجه نظارت بر بازار بهتر خواهد بود.

رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: عدم وجود مشکل در تامین مرغ در سطح استان به دلیل مدیریت تولید در این حوزه بوده به طوریکه روزانه بیش از ۲۳۰ تن مرغ به بازار عرضه می شود و در حال بررسی ارسال مازاد تولید به سایر استان ها هستیم. حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده در دستور کار جهاد کشاورزی قرار دارد.

صفری ادامه داد: اهرم هایی برای تنظیم بازار اعمال می شود، تنها به دنبال راه اندازی تیم نظارتی نیستیم بلکه به دنبال شناسایی گلوگاه های بازار و تولید هستیم تا بتوانیم راهکار مناسب نیز در این خصوص ارائه دهیم، باید به سمتی برویم که نظارت ها از سنتی به هوشمند تغییر یابد.

وی با بیان اینکه در ۴ ماه گذشته در سازمان جهادکشاوزی اقدامات خوبی صورت گرفته است بیان کرد: بدون افزایش امکانات و نیروی انسانی و با همین امکانات موجود تاکنون بازار نسبتا متعادلی را ایجاد کرده ایم البته مشکلات اندکی نیز وجود دارد اما در مجموع وجود محصولات کشاورزی در بازار احساس می شود و مشکلی برای تامین کالاهای اساسی وجود ندارد و مشاهده بروز مشکل و مشاهده صف از نبود هماهنگی است و ارتباطی با نبود کالا ندارد.

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی عنوان کرد: وزیر جهاد کشاورزی قرارگاه امنیت غذایی را راه اندازی کرده که در این قرارگاه مباحث مرتبط رصد می شود، قرارگاه به معنی اقدام سریع در خصوص موارد و مشکلات موجود است و باید این موارد روزانه رصد شود. مسئولین مرتبط در این قرارگاه موارد مربوط به تولید و عرضه و... را رصد می کنند.

صفری در خصوص نظارت ها اضافه کرد: در سطح استان و شهرستان ها، ۱۰۱ نفر در قالب ۵۳ تیم ساماندهی شده اند که روزانه رصد و بازرسی بازار را انجام می دهند که در این ۴ ماهه با امکانات موجود ۹۴۱۲ واحد صنفی بازرسی شده اند و ۵۷۳ فقره به ارزش ریالی ۱۴۷ میلیون تومان به تعزیرات حکومتی ارسال شده است. همچنین ۷ هزار تن اقلام اساسی مردم در این مدت در سطح استان توزیع شده است.

وی خاطرنشان کرد: هدف از حوزه تنظیم بازار قیمت، سلامت غذا و فراوانی آن است.

رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی بیان کرد: متاسفانه در اراک، جایگاه های عرضه محصولات کشاورزی وجود ندارد که ایجاد آنها بر عهده شهرداری هاست و قرار شده در سال آینده ۱۲ محل برای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در سطح شهر ایجاد شود. مصوب شده مدیریت میدان تره بار به شهرداری واگذار شود که تفاهم نامه این مهم منعقد و به شورای شهر برای تصویب ارسال شده است.

صفری از کلنگ زنی اولین کشتارگاه صنعتی اراک در شهر داوودآباد خبر داد و گفت: کشتارگاه یک پالایشگاه است و دام در این پالایشگاه هیچ ضایعاتی نخواهد داشت. باید این مهم در طراحی ساخت این کشتارگاه لحاظ شود. کشتارگاه یکی از گلوگاه ها در حوزه گوشت قرمز است که می تواند حدود ۳۰ درصد قیمت را تعدیل کند.

مومنی؛ رئیس پشتیبانی امور دام استان مرکزی نیز افزود: حفظ ذخایر استراتژیک، تنظیم بازار و ...  از وظایف ذاتی پشتیبانی امور دام است. ۵۲۰ تن مرغ و ۹۰ تن گوشت در مرحله نخست تنظیم بازار شب عید تهیه و حدود ۳۰ درصد این سهمیه جذب و توزیع شده است.

وی ادامه داد: امسال حدود ۸۸ هزارتن جو، ۹۱ هزارتن ذرت و ۳۱ هزار تن سویا در اختیار این بخش قرار گرفته که اقدام موثری در جهت حمایت از تولید و آرامش تولیدکنندگان بوده است.

غلامرضا ملکی، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی نیز افزود:  در خصوص آرد و نان وظیفه تامین بر عهده این اداره است و باید تمامی نیاز این حوزه را تامین کند، در حوزه سایر کالاها نیز وظیفه تنظیم برعهده این اداره قرار گرفته است.

ملکی بیان کرد: در این راستا تامین گندم از طرق مختلف از جمله خرید تولیدات کشاورزان اقدام می شود که در استان حدود ۹۰۰ میلیارد تومان بهای گندم به کشاورزان پرداخت می شود و حدود ۳۰ هزار کشاورز محصولات خود را عرضه می کنند. در این پروسه نسبتا طولانی از خدمات و همکاری سایر سازمان ها نیز استفاده می شود.

وی عنوان کرد: ماهیانه حدود ۳۳۰ هزار کیسه آرد در بین خبازی ها توزیع می شود، دولت در حوزه کالای اساسی رسالت و خط قرمزی دارد که باید سفره مردم را تامین کند.

ملکی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بالاترین میزان ذخایر از نظر مقایسه با دیگر ماه های سال را در حوزه کالاهای اساسی داریم و واردات ۳۵۰۰ تن کالای اساسی به استان نیز در دستور کار قرار دارد.

شعبانی، معاون تعاون روستایی استان مرکزی نیز ادامه داد: در هر ۱۲ شهرستان همانند سنوات قبل غرف توزیع میوه به منظور تنظیم بازار میوه نوروزی وجود دارد، ۹۰۰ تن سهمیه سیب و پرتغال امسال است که ۳۰۰ تن سیب و ۶۰۰ تن پرتغال است و سهمیه دریافت شده و در سردخانه  های استان نگهداری می شود.

وی ادامه داد: این میوه به قیمت ۲۰ درصد کمتر از قیمت بازار باید در بین شهروندان توزیع شود و نگرانی در این خصوص برای مردم نیز وجود ندارد.

اخوان، معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی استان مرکزی نیز خاطرنشان کرد: در سال جاری ۷۱ هزار تن گوشت مرغ تولید شده که نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، جوجه ریزی در استان نیز نسبت به سال گذشته افزایش ۱۵ درصدی داشته و ۳۵ درصد تولیدات استان به سایر استان ها ارسال می شود.

وی ادامه داد: روزانه ۱۶۰ تن تولید تخم مرغ در استان انجام می شود که در ۶۰ واحد فعال تولید می شود و ۶۵ درصد آن مازاد بر نیاز استان است.

اخوان با اشاره به اینکه استان مرکزی رتبه سوم تولید گوشت قرمز را دارد، افزود: ۶۰ درصد گوشت تولیدی در استان مازاد نیاز است و به سایر استان ها ارسال می شود. در خصوص تامین نهاده، نهاده مورد نظر از طریق سامانه بازارگاه تامین می شود، اما در بخش دام سبک و سنگین روستایی سهمیه استان ماهانه ۴۳ هزار تن است که تا آذرماه به طور میانگین ۱۳ هزار تن، در دی ماه ۱۱ هزار تن و بهمن و اسفند به ۶ هزار تن رسیده است.

فلاحتی، مدیر امور بازرگانی جهادکشاورزی استان مرکزی نیز افزود: نحوه توزیع کالاهای اساسی در سطح استان بر اساس سرانه جمعیتی شهرستان ها اعلام و صورت می گیرد. از ابتدای دی ماه امسال که توزیع کالای اساسی به جهادکشاورزی محول شد، ۶۰۷۸ تن انواع کالای اساسی در سطح استان توزیع شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha