• شنبه / ۹ بهمن ۱۴۰۰ / ۰۹:۵۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400110906057
  • خبرنگار : 71496

هشدار سازمان ملل درباره تشکیل 2 دولت موازی در لیبی/ اختلاف روسیه و آمریکا درباره لیبی

هشدار سازمان ملل درباره تشکیل 2 دولت موازی در لیبی/ اختلاف روسیه و آمریکا درباره لیبی

مشاور ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور لیبی ضمن هشدار درباره تشکیل دو دولت در این کشور از پارلمان لیبی خواست پیش از آغاز هرگونه رایزنی برای تشکیل یک کابینه جدید، تاریخ انتخابات را تعیین کند.

به گزارش ایسنا، استفانی ویلیامز، مشاور ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور لیبی در مصاحبه‌ای با شبکه ماهواره‌ای "الوسط" اظهار کرد: تشکیل کابینه‌ای جدید بدون رسیدگی به پرونده انتخابات در واقع نوعی قلدری علیه خواسته و اراده مردم لیبی است که پیش از این نیز اعلام کرده بودند دوره انتقالی دیگری نمی‌خواهند.

ویلیامز ضمن هشدار نسبت به بازگشت بحث و جدل‌ها درباره تشکیل دو دولت در لیبی گفت: از نگرانی‌هایی که نسبت به تشکیل دو دولت در کشور وجود دارند، مطلع شدم، نگرانی‌هایی در خصوص تشکیل دولتی موازی وجود دارند، در شهر سبها رقابتی میان دو دولت (موقت و وفاق ملی) وجود دارد و امیدوارم لیبی به این شرایط بازنگردد.

مشاور ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور لیبی تاکید کرد: تمرکز بر آشتی ملی احتمال پذیرش نتایج انتخابات آتی لیبی را بالا می‌برد.

او افزود: رویکرد کنفرانس برلین درباره لیبی آغاز این روند پس از انتخابات بود اما بهتر است در هر دو زمینه کار شود.

ویلیامز در سفری که به تازگی به شهر سبها داشت، بر اهمیت احترام به تمامی حقوق ساکنان جنوب لیبی بدون هیچ کم و کاستی و پایبندی کامل به اصول همزیستی، شهروندی، مشارکت و عدالت اجتماعی تاکید کرد.

اختلافات میان گروه‌های لیبیایی درباره تدوین قوانین انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی بالا گرفته‌اند و این اختلاف‌نظرها تهدیدی برای روند انتخابات در این کشور هستند، پارلمان لیبی به ریاست عقیله صالح قوانین این انتخابات را تدوین کرد اما شورای عالی لیبی به ریاست خالد المشری آن را رد و اعلام کرد: این قوانین بدون موافقت با شورای عالی تصویب شدند.

انتخابات ریاست جمهوری لیبی که قرار بود ۲۴ دسامبر گذشته برگزار شود، به تعویق افتاد و گروه‌های لیبیایی هنوز به ترسیم نقشه راه جدیدی برای مرحله آتی که این کشور را از بازگشت به خانه اول دور کند، امیدوار هستند.

از سوی دیگر، پس از آنکه اعضای شورای امنیت درباره وضعیت هیئت سازمان ملل در لیبی توافق نکردند و روسیه خواستار انتخاب یک فرستاده جدید و خارج شدن پرونده لیبی از کنترل ویلیامز شد، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از اعضای شورای امنیت خواست برای تمدید ماموریت هیئت این سازمان در لیبی پیش از اتمام دوره فعلی که پس‌فردا (دوشنبه) است، موضعگیری‌های خود را همسو کنند.

قرار بود شورای امنیت روز پنج‌شنبه پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی انگلیس برای تمدید ماموریت هیئت سازمان ملل در لیبی تا ۱۵ سپتامبر آتی را به رای بگذارد، این پیش‌نویس بارها تغییر یافت تا اختلاف‌نظرها درباره مسایل مختلف در آن از بین بروند از جمله این موارد موضع‌گیری‌های آنها درباره انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی و مجوز تمدید ماموریت این هیئت و مدت آن است.

روسیه نیز بر تعیین یک فرستاده جدید به جای یان کوبیس که نوامبر گذشته استعفا کرد، پافشاری کرد؛ اما اختلاف‌نظرها در شورای امنیت مانع این مساله شد و گوترش را به تعیین ویلیامز به عنوان مشاور ویژه‌اش سوق داد در حالی که او در واقع کار فرستاده را انجام می‌دهد.

به نظر رسید روسیه قصد دارد برای جلوگیری از تصویب این قطعنامه و ارائه پیش‌نویسی جایگزین که در آن از گوترش خواسته شده فرستاده ویژه جدیدی را بدون تاخیر و برای مدت سه ماه تعیین کند، از حق وتوی خود استفاده ‌کند که در نتیجه آن انگلیس نیز روند رای‌گیری را به تعویق انداخت تا فرصت بیشتری برای مذاکره و رسیدن به یک چارچوب مورد توافق فراهم شود.

اختلاف‌نظرها میان کشورهای غربی از یک سو و روسیه از سوی دیگر درباره مساله لیبی سپتامبر گذشته آشکار شد؛ اما برخی دیپلمات‌ها اکنون آن را به یک درگیری مستمر میان واشنگتن و مسکو درباره دیگر مسایل بین‌المللی تبدیل کرده‌اند.

یک دیپلمات اظهار کرد: اختلافات میان اعضای سازمان ملل نشانه جدیدی برای لیبیایی‌ها نیست و هرگز به مشاور دبیرکل سازمان ملل در امور لیبی در این دوره کمکی نخواهد کرد. چند روز قبل که رسانه‌های اروپایی اعلام کردند هیچ توافقی درباره فرستاده جدید سازمان ملل و ساختار هیئت این سازمان و نیز انتخاب نماینده دبیرکل در طرابلس حاصل نشده، اختلافات واشنگتن و مسکو بار دیگر روی میز شورای امنیت قرار گرفتند.

این دیپلمات افزود: اگر فرستاده جدیدی انتخاب شود، نقش ویلیامز کمرنگ خواهد شد.

دیمیتری پولیانسکی، معاون نماینده روسیه در سازمان ملل که خواستار تعیین میانجی جدیدی در لیبی هستند، اظهار کرد: آنچه اهمیت دارد این است که دبیرکل در اسرع وقت کاندیدایی را برای این پست معرفی کند و فرستاده سازمان ملل باید از تجربه کافی برای این ماموریت برخوردار باشد، متاسفانه ما چنین شخصی را در راس هیئت فعلی نداریم.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در این رابطه اظهار کرد: دبیرکل ماموریتی را که شورای امنیت به او محول کرده، اجرا می‌کند.

او در ادامه اعضای شورای امنیت را به وحدت و شفافیت دعوت کرد و گفت: این امر به دبیرکل در اجرای ماموریت محول شده کمک می‌کند.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: گوترش در حال حاضر از نزدیک با اعضای شورای امنیت برای تحقق منافع هیئت سازمان ملل در لیبی و نیز تحقق منافع لیبیایی‌ها همکاری می‌کند، او بسیار قدردان تلاش‌های ویلیامز است که در شرایط بسیار سختی چون لیبی کار می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha