• دوشنبه / ۲۰ دی ۱۴۰۰ / ۰۸:۵۵
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1400102014321
  • منبع : نمایندگی مازندران

بیماران مبتلا به آرتریت روماتویید چه غذاهایی نخورند؟

بیماران مبتلا به آرتریت روماتویید چه غذاهایی نخورند؟

ایسنا/مازندران یک فوق تخصص روماتولوژی به تشریح بیماری آرتریت روماتویید(روماتیسم مفصلی)، دلایل وقوع این بیماری و راه های درمان آن پرداخت.

دکتر زینب مرتضوی در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اینکه آرتریت روماتویید (روماتیسم مفصلی) یک بیماری التهابی مزمن است، اظهار کرد: در این بیماری سیستم ایمنی بر علیه اجزای بدن مانند مفاصل، تاندون ها فعالیت می کند و باعث درد و تورم و خشکی مفاصل و تاندون ها و نظا هرات خارج مفصلی می شود.

وی تصریح کرد: از آنجایی که بخش قابل توجهی از سلول های ایمنی در درستگاه گوارش وجود دارند که در تعامل با آلرژن ها و موادیهستند که با غذا وارد بدن می شوند، غذاها نقش مهمی در تحریک سیستم ایمنی و التهاب و تشدید علائم در آرتریت روماتویید دارند.

این فوق تخصص روماتولوژی در پاسخ به اینکه چه غذاهایی برای بیماران مبتلا به آرتریت روماتویید مفید هستند، خاطرنشان کرد: اسیدهای چرب امگا ۳ که در ماهی قزل آلا،سالمون، ساردین وجود دارند خاصیت ضد التهابی داشته و مصرف آن ها مفید است.

مرتضوی در ادامه با اشاره به اینکه آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین A ،C، زینک، کاروتن نیز باعث کاهش رادیکال های آزاد اکسیژن می شوند، افزود: زردچوبه و زنجبیل علاوه بر خاصیت ضد التهابی به کاهش التهاب نیز می کند، بنابراین بیماران باید مصرف فراوان میوه ها و سبزیجان را در برنامه غذایی خود قرار دهند ضمن اینکه مصرف چای سبز و شکلات تلخ نیز توصیه می شود.

وی با بیان اینکه غذاهای حاوی پروبیوتیک دارای باکتری های مفید مانند ماست و پنیر و شیر پروبیوتیک و کفیر نیز توصیه می شود، یادآورشد: روغن زیتون،سویا،کانولا و انواع مغزها دارای خاصیت ضد التهابی هستند.

این فوق تخصص روماتولوژی گفت: دریافت مقادیر کافی کلسیم و ویتامین D  شامل لبنیات کم چرب توصیه می شود.

مرتضوی در پاسخ به اینکه چه غذاهایی برای بیماران مبتلا به آرتریت روماتویید مضر هستند، بیان کرد: مصرف زیاد غذاهای سرخ کردنی، روغن های اشباع و ترانس، نوشابه های حاوی فرکتوز همچنین مصرف زیاد نمک و شکر و غلات تصفیه نشده توصیه نمی شود.

مرتضوی خاطرنشان کرد: رژیم غذایی مدیترانه ای جهت کاهش التهاب در آرتریت روماتویید موثر بوده و توصیه می شود و رژیم غذایی غربی باعث تشدید التهاب شده و بهتر است از آن پرهیز شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha