• یکشنبه / ۲۸ آذر ۱۴۰۰ / ۱۲:۱۰
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1400092821765
  • خبرنگار : 50295

پایین بودن سرانه مصرف کود شیمیایی در استان زنجان

پایین بودن سرانه مصرف کود شیمیایی در استان زنجان

ایسنا/زنجان سرپرست گروه محیط زیست و سلامت غذایی جهادکشاورزی استان زنجان با بیان اینکه تولید محصول سالم و ایمنی غذایی از مهم‌ترین وظایف این کارگروه است، گفت: سال گذشته در هشت شهرستان استان زنجان محصول گواهی‌دار تولید شده است.

بهروز فرخی با گفت‌وگو با ایسنا،اظهار کرد: سامانه ساماک، برای متقاضیان محصول سالم ایجاد شده است که کشاورز با ثبت درخواست در این سامانه می‌تواند با یک مدیر کنترل کیفی قرارداد بسته تا آب، خاک، مراحل کشت و کار، میزان کود و سموم طبق استاندارد مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته شود.

وی ادامه داد: همه نمونه‌گیری‌ها در شرکت بازرسی و آزمایشگاه‌ها با کد ۱۷۰۲۵ استاندارد بررسی می‌شود؛ در نهایت توسط سرپرست گروه محیط‌زیست و امنیت غذایی همچنین سازمان جهادکشاورزی استان تایید شده و به محصولات گواهی سلامت اعطا می‌شود.

فرخی با بیان اینکه متاسفانه اعتباری برای هزینه آزمایش‌ها، شرکت بازرسی و مدیر کنترل کیفی به کارگروه ما اختصاص داده نشده است و کشاورز با هزینه شخصی خود با اهمیت اینکه محصول گواهی شده برای توسعه کشاورزی پایدار اثربخش است اقدامات لازم را انجام دهد، افزود: گروه محیط‌زیست و امنیت غذایی امسال با هدف تولید محصول سالم با پنج کشاورز قراردادی تنظیم کرده که این محصولات شامل سیب با سطح ۶ هکتار و ۴۰۰ تن محصول در سلطانیه، گوجه فرنگی در ۳ هکتار و ۱۲ تن محصول در طارم، ۱۵۰۰ متر خیار در ابهر با تولید ۱۲ تن محصول، ۱۰۰۰ متر جعفری با ۷ تن محصول در خرمدره و همچنین ۱۸۰ تن زیتون در طارم در زیر سطح ۲۸ هکتار کشت شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه همکاری اصحاب رسانه و حمایت مردم برای فرهنگ‌سازی سبب تشویق به کشت محصول سالم با اصول استاندارد ‌می‌شود، گفت: کنترل کیفی محصولات اراضی باغی و زراعی، پسآب‌ها بررسی و مدیریت آلاینده‌ها، پسماندها، فلزات سنگین تهیه و تدوین اجرای نظام پایش و برنامه‌ریزی برای توسعه پایدار کشاورزی از دیگر وظایف ما است.

سرپرست محیط‌زیست و سلامت غذا جهادکشاورزی استان زنجان گفت: هر آنچه باعث آلودگی آب و محصولات شده به دقت رصد می‌شود و با کسانی که به نحوی به محیط‌زیست آسیب وارد کرده و خاطی تلقی می‌شوند به شدت برخورد خواهیم کرد. کارگروهی به نام شورای عالی امنیت غذایی وجود دارد که در مدت چهارسال فعالیت هشت محصول را مورد پایش قرار داده که از این میان سه محصول سیب، سیب‌زمینی و پیاز با توجه به تناژ و تولید انتخاب شده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه سال گذشته عملکرد بسیار عالی بود و مشکلی بابت باقی مانده سموم و فلزات سنگین نداشتیم و اگر آلاینده‌ای هم باشد آن را صنعت ایجاد کرده است، لذا ما اجازه پمپ‌گذاری غیرقانونی آب به کشاورز نخواهیم داد اما نسبت به حق آب مدافع کشاورز هستیم؛ درصورتی‌که چاه آب یا رودخانه‌ای آلوده باشد وظیفه ما این است در مقابله با این مسائل پیگیری لازم را انجام داده است.

این مسئول افزود: زنجان‌رود جز مهم‌ترین رودهای تاریخی زنجان است که ۲۳ مجرای آلوده از فاضلاب به آن وارد شده است؛ ما برنامه صحیحی جهت پاک‌سازی و احیای رود خواهیم داشت.

فرخی درپاسخ به سوال ایسنا در مورد سرانه مصرف کودهای شیمیایی در استان زنجان گفت: مصرف استان حدود ۵۰ هزار تن است که این از میانگین کشوری بسیار پایین است. همچنین استفاده از سموم به دلیل افزایش قیمت توسط کشاورز کاهش یافته است .

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha