• چهارشنبه / ۱۰ آذر ۱۴۰۰ / ۱۶:۱۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400091008140
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

رئیس جمعیت هلال‌احمر کاشمر:

ایمنی سازه‌ها در ۵۰ درصد مدارس کاشمر مطلوب نیست

ایمنی سازه‌ها در ۵۰ درصد مدارس کاشمر مطلوب نیست
عکس از آرشیو

ایسنا/خراسان رضوی رئیس جمعیت هلال‌احمر کاشمر گفت: ایمنی سازه‌ها در ۵۰ درصد مدارس شهر و روستای کاشمر آن طور که باید رعایت نشده و وضعیت مطلوب نیست.

احمد رضاپور در گفت‌وگو با ایسنا افزود: متاسفانه ارائه آموزش‌های لازم در خصوص زلزله را فقط به هشتم آذر ماه که همه ساله مانور زلزله برگزار می‌شود، محدود نموده‌ایم در صورتی که باید ادامه‌دار باشد و در طی سال نیز آموزش‌های مختلفی برای آشنایی با مخاطرات و به خصوص زلزله داشته باشیم تا در دانش آموزان نیز تغییر رفتار ایجاد شود.

رضاپور در ادامه به وضعیت ایمنی مدارس در برابر زلزله اشاره کرد و گفت: بر اساس بازدیدی که از مدارس شهر و روستا داشته‌ایم در ۵۰ درصد مدارس موضوع ایمنی در سازه‌ها ان طور که باید رعایت نشده است.

وی افزود: مدرسه فرهنگ که امسال بیست و سومین مانور سراسری زلزله و ایمنی در آن برگزار شد یکی از همان مدارس قدیمی محسوب می‌شود که در برابر زلزله آن گونه که باید ایمن نیست حتی در کلاس‌ها باید به بیرون باز شوند که این مورد هم در این مدرسه رعایت نشده است.

رئیس جمعیت هلال‌احمر کاشمر تصریح کرد: با توجه به نقشه خطرپذیری شهرستان که در دست تهیه داریم و برابر دستورالعمل موجود از یک سال گذشته از تمامی ادارات به خصوص آموزش و پرورش خواسته شده تا اماکن امنی را که در اختیار دارند، به ما معرفی کنند تا در مواقع بحرانی برای اسکان شهروندان هر منطقه بتوان از آن‌ها استفاده نمود ولی هنوز آموزش و پرورش جواب نامه ما را نداده است.

وی تصریح کرد: تلاش می‌شود نقشه خطرپذیری شهرستان با رویکرد زلزله تا سه ماهه ابتدایی ۱۴۰۱ جمع‌بندی و رونمایی شود.

حتی به اندازه یک درصد جمعیت دپوی اقلام نداریم

رضاپور در ادامه به وضعیت تنها مجتمع امدادی هلال‌احمر شهرستان کاشمر اشاره و اظهار کرد: چندین دهه است که کار احداث مجتمع امدادی کاشمر آغاز شده ولی به دلیل تخصیص نیافتن اعتبارات مورد نیاز تاکنون فقط ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی بیان کرد: با توجه به نزدیکی کاشمر به دومین گسل بزرگ کشور و زلزله‌خیزی منطقه به اتمام رساندن این پروژه بسیار ضروری است.

رئیس جمعیت هلال‌احمر کاشمر عنوان کرد: متأسفانه در حال حاضر ظرفیت انبار هلال‌احمر برای منطقه ترشیز ۳۰۰ متر مربع است که این ظرفیت از استانداردهای موجود بسیار پایین‌تر است.

وی افزود: امیدواریم با تکمیل انبار و محوطه‌ سازی‌هایی که انجام می‌شود بتوانیم ظرفیت لجستیکی و امدادی شهرستان و منطقه ترشیز را افزایش دهیم.

رضاپور تصریح کرد: بر اساس استانداردها ظرفیت اقلامی که در شهرستان‌ها دپو می‌شود بر اساس ۲درصد جمیعت است که یک درصد در مرکز استان و یک درصد دیگر در خود شهرستان نگهداری می‌شود ولی ظرفیت فعلی بسیار پایین‌تر از همان یک درصد است و اصلاً جوابگوی نیاز نیست.

وی گفت: در خصوص تجهیزات و وسایل نقلیه هم با وضعیت مطلوب، فاصله بسیاری داریم و باید حتماً تقویت شود، از سویی چون فاصله شهرهای اطراف با کاشمر بین ۱۵ تا ۴۵ کیلومتر است و فاقد انبار امدادی هم هستند در صورت وقوع اتفاق باید از کاشمر امداد رسانی صورت گیرد که با احداث انبار امدادی می‌توانیم جوابگوی نیاز شهرهای اطراف نیز در مواقع بحرانی باشیم.

شهروندان به فراگیری آموزش‌ها احساس نیاز نمی‌کنند

رئیس جمعیت هلال‌احمر کاشمر خشکسالی، فرونشست، سیل، زلزله، گرمی و سردی بیش از حد هوا و حتی گرد و غبار را از جمله مخاطرات شهرستان کاشمر دانست و افزود: با توجه به نوع هر مخاطره آسیب‌پذیری کاشمر متفاوت است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه در هر ۱۰ سال یک زلزله با ریشتر بالایی در منطقه اتفاق افتاده که این میزان به ۷ سال نیز کاهش یافته است می‌طلبد ظرفیت نرم‌افزاری، آموزشی و سطح آمادگی شهروندان و همچنین وضعیت لجستیکی نیز افزایش و ارتقاء یابد.

رضاپور در ادامه با اشاره به مؤلفه‌های آسیب‌پذیر بودن هر منطقه، گفت: در مجموع به لحاظ تراکم ساختمانی و تراکم جمعیتی بیشتر در جنوب شهر با مشکل مواجه هستیم به طوری که اگر زلزله‌ای اتفاق بیفتد به خاطر کم عرض بودن معابر امداد رسانی با مشکلات بیشتری انجام می‌شود و آسیب‌پذیرتر هستند.

وی درصد افرادی را که تا کنون از آموزش‌های هلال‌احمر استفاده نموده‌اند، رضایت‌بخش ندانست و افزود: متأسفانه به فراگیری این آموزش‌ها احساس نیاز بسیار کمی می‌کنند، از ابتداء امسال تا کنون با توجه به جمعیت ۱۶۰ هزار نفری شهرستان فقط هزار نفر را توانستیم آموزش دهیم.

رئیس جمعیت هلال‌احمر کاشمر از شهروندان خواست؛ آشنایی با مخاطرات، امداد و کمک‌های اولیه را در اولویت خود قرار دهند و در کلاس‌های آموزشی که رایگان است، حضور پیدا کنند تا در زمان حوادث و سوانح خسارت‌های کمتری داشته باشیم و حتماً کیف نجات را برای منزل خود تهیه کنند تا در لحظات ابتدایی حادثه بتوانند پاسخگوی نیاز خودشان باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha