• سه‌شنبه / ۱۱ آبان ۱۴۰۰ / ۱۹:۳۲
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1400081108659

سردار کاجی در نشست امروز ایسنا مطرح کرد؛

روح دفاع مقدس، حلقه مفقوده فعالیت‌های فرهنگی است

روح دفاع مقدس، حلقه مفقوده فعالیت‌های فرهنگی است

ایسنا/قم راوی دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس دارای یک جسم و یک روح است. روح دفاع مقدس، گمشده و حلقه مفقوده فعالیت‌های فرهنگی اثربخش در جامعه امروز است.

سومین نشست کافه فرهنگ و اندیشه خبرگزاری ایسنا با موضوع «بررسی عدم توفیق حوزه نشر آثار دفاع مقدس در سال‌های اخیر و ضعف در معرفی اسطوره‌های دفاع مقدس» با حضور سردار حسین کاجی در محل دفتر خبرگزاری ایسنا در قم برگزار شد.

در ابتدای نشست مفهوم شناسی چرایی فعالیت فرهنگی در حوزه دفاع مقدس بررسی شد.

سردار کاجی در این زمینه عنوان کرد: دفاع مقدس دارای یک جسم و یک روح است. روح دفاع مقدس، گمشده و حلقه مفقوده فعالیت‌های فرهنگی اثربخش در جامعه امروز است؛ ولی بیشتر قضاوت‌ها در این حوزه پیرامون پوسته ظاهری دفاع مقدس است.

وی افزود: ظرفیت‌های فرهنگ ایثار و شهادت در عرصه‌های مختلف تربیت اجتماعی بسیار مهم و مؤثر است؛ بسیاری از کشورهای جهان، در زمینه فرهنگ‌سازی در زمینه تجلیل از کشته شدگان جنگی فعالیت‌هایی انجام می‌دهند که بسیاری از آن‌ها در ایران دیده نمی‌شود. در برخی کشورها دولت موظف است که برای هر کشته جنگی، حداقل ده خدمت فرهنگی و اجتماعی انجام دهد.

وی گفت: اسطوره‌های ایثار و شهادت در قم بسیار هستند ولی متأسفانه به دلیل کهولت فرهنگی که در سال‌های گذشته به خصوص در میان مسئولان دیده شده است چندان توجهی به این بخش نشده و به همین دلیل نتوانسته‌ایم به خوبی الگوهای الهی و تربیتی را به جامعه معرفی کنیم.

راوی برجسته دفاع مقدس بیان کرد: الگوها نقش مهمی در تربیت اجتماعی هر جامعه دارند و همه جوامع سعی می‌کنند از این الگوها برای ساختار سازی فرهنگی نسل‌های جوان استفاده کنند و این الگوسازی متناسب بافرهنگ آن جامعه با قهرمانان آن‌ها شکل می‌گیرد ولی در ایران این الگوسازی به خوبی انجام نمی‌پذیرد.

وی ادامه داد: شهید فهمیده ریشه و اصالت کاملاً قمی دارد و در روستای سراجه متولد و در قم بزرگ شده است ولی متأسفانه امروز این شهید را به نام شهر دیگری می‌شناسند، قیام ۱۵ خرداد که یکی از ایام‌الله‌های تاریخ انقلاب‌های کاملاً در قم واقع شده است ولی امروز این قیام را به واسطه تلاشی که شهرهای دیگر برای مستندسازی کردند به نام شهر دیگری است.

وی گفت: نمی‌توان در این زمینه خرده‌ای به مسئولان آن شهرها گرفت بلکه خرده اصلی را باید به متولیانی گرفت که در این شهر چنین حس مسئولیتی نکردند. ارزش‌های فرهنگی هر شهر قطعاً در روی ذهنیت مردم و جوانان شهرها مؤثر خواهد بود و قطعاً اسطوره‌ای چون شهید فهمیده که رهبر کبیر انقلاب ایشان را به عنوان رهبر کشور معرفی می‌کند، می‌تواند نقش مهمی در ذهنیت سازی به جوانان شهر ما نیز داشته باشد.

مشروح گفت‌وگو با سردار کاجی به زودی منتشر خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha