• یکشنبه / ۷ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۳:۰۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400060704922
  • خبرنگار : 50404

برگزاری سوگ‌خوانی «عبرت» در مشهد توسط گروه ماهو:

«عبرت» را با گوش‌هایتان ببینید!

«عبرت» را با گوش‌هایتان ببینید!

ایسنا/خراسان رضوی سرپرست گروه هنری ماهو با اشاره به برگزاری سوگ‌خوانی «عبرت»، گفت: با حضور در این مراسم «عبرت» را با گوش‌هایتان ببینید.

امیرمحمد اصغری در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با برگزاری سوگ‌خوانی «عبرت»، اظهار کرد: سوگ‌خوانی «عبرت» به وقایع پس از عاشورا، یعنی وقایعی که در مسیر اسارت اهل‌بیت امام حسین(ع) و اتفاقاتی که در شام و کوفه افتاده می‌پردازد.

وی افزود: سوگ‌خوانی گونه‌ای از هنرهای آئینی است که در آن یک متن داراماتیک قرائت می‌شود که سال گذشته برای اولین بار توسط این گروه برگزار شد و امسال نیز به صورت تخصصی‌تر این برنامه را اجرا می‌کنیم. نگارش متن این سوگ‌خوانی نیز از ابتداء بهار آغاز شد و بابت آن از حجت‌الاسلام و المسلمین نظافت و حوزه علمیه حضرت مهدی(عج) تایید محتوا گرفتیم و بر این اساس متنی که تهیه شده متن مستند و تاییدشده‌ای است.

سرپرست گروه هنری ماهو درخصوص تفاوت سوگ‌خوانی با تئاتر و نمایش‌نامه‌خوانی، بیان کرد: تفاوت سوگ‌خوانی با تئاتر این است که در تئاتر با اجرای متن و در سوگ‌خوانی با قرائت متن روبه‌رو هستیم و به نسبت نقش‌هایی که در سوگ‌نامه وجود دارد، عوامل گروه بر روی جایگاه می‌نشینند و صرفاً متن را قرائت می‌کنند. تفاوت سوگ‌خوانی با نمایش‌نامه‌خوانی در سبک است. در سوگ‌نامه صرفا ماتم، اندوه و داستان غم‌انگیزی را با ایده و نگرش خاص خود روایت می‌کند، اما نمایش‌نامه‌خوانی قاعده‌های خاص خود را دارد.

روایت سوگ‌نامه به صورت جان‌بخشی اشیا

اصغری با اشاره به داستانی که سوگ‌خوانی روایت می‌کند، تصریح کرد: داستان سوگ‌خوانی به این صورت است که وقایع پس از عاشورا، یعنی اسارت، مجلس ابن‌ زیاد، اتفاقات در شام و مجلس یزید را از زبان عناصر بیان می‌کنیم و در این اجرا هشت عنصر به نمایندگی از هشت نفر وجود دارد. چادر به نمایندگی از حضرت زینب(س)، انگشتر به نمایندگی از امام سجاد(ع)، مو به نمایندگی از سیدالشهدا(ع)، زنجیر به نمایندگی از افرادی که زنجیر به دستان اهل‌بیت بسته بودند و تازیانه و نیزه و خیزران به نمایندگی از دشمنان اهل‌بیت وجود دارند که داستان به صورت جان‌بخشی اشیا از زبان این عناصر بیان می‌شود.

وی در خصوص برگزاری این مراسم، عنوان کرد: تمام برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌های لازم انجام شده بود تا برنامه را در یک سالن‌ آمفی‌تئاتر برگزار کنیم، اما با گسترش شیوع بیماری کرونا و ابلاغ دستورالعمل وزارت کشور، برنامه‌های ما تغییر کرد و اجرا را به فضای باز مجتمع جوانان آستان قدس منتقل کردیم که این موضوع کار ما را کمی سخت‌تر کرد، اما سعی کرده‌ایم که برنامه به بهترین شکل اجرا شود.

سرپرست گروه هنری ماهو اضافه کرد: در این شرایط سوگ‌خوانی عبرت با رعایت تمام شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی درحال برگزاری است و تاکنون تقریباً هر روز بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ مخاطب داشته‌ایم، در حالی که ۲۰۰۰ نفر در این فضا می‌توانند حضور پیدا کنند که با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی از یک چهارم ظرفیت استفاده شده است.

فعالیت ما هنری است و با مداحی متفاوت است

اصغری تصریح کرد: برنامه‌های گروه هنری ماهو بر این اساس برنامه‌ریزی شده که در محرم‌ هرسال سوگ‌خوانی و در فاطمیه تئاتر برگزار کنیم و بنا داریم که این فعالیت‌ها را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم تا در آینده بتوانیم در مناسبت‌ها و موضوعات دیگر هم فعال شویم و فعالیت‌های خود را گسترش دهیم، اما این موضوع مستلزم این است که در راهی که می‌رویم ثابت‌قدم باشیم.

وی با انتقاد از خبر نادرستی که از نحوه برگزاری سوگ‌خوانی عبرت در یکی از پایگاه‌های خبری منتشر شده است، خاطرنشان کرد: متأسفانه یکی از پایگاه‌های خبری چند روز پیش خبری با این مضمون منتشر کرده بود که مراسمی در موسسه جوانان آستان قدس رضوی با همکاری گروه ماهو برگزار می‌شود که برنامه این مراسم متشکل از سخنرانی، سوگ‌خوانی و مداحی است، در حالی که اصلاً به این شکل نیست و علاوه بر اینکه برنامه ما به شکل مستقل در حال برگزاری است، این برنامه یک کار هنری است که مداحی و سخنرانی در آن جایی نخواهد داشت.

سرپرست گروه هنری ماهو اضافه کرد: علاقه‌مندان برای شرکت در برنامه می‌توانند به صورت رایگان از طریق سایت این گروه هنری ثبت نام کنند.

سوگ‌خوانی «عبرت» از ۳ شهریورماه آغاز شده و تا ۱۲ شهریور در موسسه جوانان آستان قدس رضوی، واقع در بین کوهسنگی ۱۷ و ۱۹ برگزار می‌شود. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha