• دوشنبه / ۱ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۳:۴۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400060100523
  • خبرنگار : 50404

/درگذشت محمدرضا حکیمی/

محمدرضا حکیمی؛ استادی عدالت‌خواه، حق‌گو و آزادمرد

محمدرضا حکیمی؛ استادی عدالت‌خواه، حق‌گو و آزادمرد

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: بسیاری از جوانان و شخصیت‌های اجتماعی وام‌دار روحیه عدالت‌خواهی، حق‌گویی و آزادمردی استاد محمدرضا حکیمی هستند.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی الهی خراسانی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن عرض تسلیت درگذشت استاد محمدرضا حکیمی در رابطه با این متفکر و مجتهد شیعی، اظهار کرد: مرحوم استاد محمدرضا حکیمی از چهره‌های برجسته علمی و فرهنگی خراسان و مشهد و از شاگردان ممتاز و نزدیک به مرحوم آیت‌الله شیخ مجتبی قزوینی به شمار می‌رفتند. شیخ مجتبی قزوینی از اساتید برجسته معارف اهل‌بیت(ع) در حوزه علمیه مشهد بود که شاگردان بسیاری را تربیت کرد و مقام معظم رهبری، آیت‌الله سیستانی و بسیاری از بزرگان دیگر به شاگردی ایشان افتخار می‌کنند. استاد حکیمی نیز استفاده‌های بسیاری در آموختن معارف اهل‌بیت(ع)، نگاه انتقادی به فلسفه ملاصدرا، علوم غریبه و دانش‌های مرتبط با سیر و سلوک از دانش شیخ مجتبی قزوینی بردند.

وی با بیان اینکه شخصیت استاد حکیمی به سه بُعد علمی، اجتماعی و اخلاقی تقسیم می‌شود، افزود: در رابطه با بعد علمی شخصیت ایشان باید گفت که استاد محمدرضا حکیمی مکتب معارفی خراسان را به عنوان مکتب تفکیک معرفی کردند و با نوشته‌ها و مصاحبه‌های متعدد مکتب تفکیک را ترویج کردند. مکتب تفکیک بیان می‌کند که روش‌های عرفانی، برهانی و قرآنی باید از یکدیگر تفکیک شوند و قرآن و سنت نظام معرفتی جداگانه و ممتازی از فلسفه و عرفان دارد که دارای مخالفان و موافقانی در کشور است و می‌توان گفت که استاد محمدرضا حکیمی از پرچمداران مکتب فکری تفکیک محسوب می‌شدند.

عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه استاد حکیمی سعی کرده است که در تدوین کتاب «الحیاة» ترسیمی از ابعاد مختلف زندگی اجتماعی و تمدنی انسان بر اساس قرآن و سنت انجام دهد، بیان کرد: حکیمی تدوینگر کتاب گران‌سنگ «الحیاة» هستند و پروژه فکری ایشان در «الحیاة»  این بود که بتوانند سنت و روایات معصومین را به زندگی انسان پیوند بزنند و الحیاة به معنی زندگی در بردارنده روایاتی است که با دسته‌بندی و نظام‌ معرفتی برخاسته از اندیشه استاد محمدرضا حکیمی منطبق است و به موضوعات مختلف مرتبط به زندگی انسان می‌پردازد.

استاد حکیمی هیچ‌وقت به دنبال قدرت نبود

الهی خراسانی عنوان کرد: در بُعد اجتماعی شخصیت ایشان باید گفت که استاد محمدرضا حکیمی یک شخصیت عدالتخواه بود و کتب «حکومت اسلامی» و «منهای فقر» ایشان بیانگر فریادها و مطالبات ایشان نسبت به اجرای عدالت است و شخصیت اجتماعی ایشان در پیش از انقلاب اسلامی، هنگام انقلاب اسلامی و تا پایان زندگی ایشان هیچ تغییری نکرد و هیچ‌وقت دنبال قدرت، مقام و کرسی نبود، بلکه همیشه سعی می‌کرد که به سیاست‌ها و مدیریت‌هایی که ممکن بود تبعیض‌آمیز باشد یا منجر به ظلمی شده باشد تذکر دهد.

وی با بیان اینکه بسیاری از جوانان و شخصیت‌های اجتماعی وام‌دار روحیه عدالت‌خواهی، حق‌گویی و آزادمردی او بودند، افزود: در رابطه با بعد اخلاقی ایشان نیز باید گفت که استاد محمدرضا حکیمی بسیار انسان فروتن و متواضعی بودند و با درد و رنج مسلمانان و انسان‌های مختلف ابراز همدردی می‌کردند و نسبت به وقایع فلسطین و ظلم‌هایی که به مردم در نقاط مختلف جهان می‌شد حساس بودند.

عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: بارها از ایشان تقاضا می‌شد که به همایش‌های مختلف علوم انسانی و چهره‌های ماندگار حضور پیدا کرده تا مورد تقدیر قرار گیرند و جوایزی را کسب کنند، اما استاد حکیمی از این مسائل پرهیز می‌کردند و زندگی بسیار ساده و پر از قناعتِ بدون هیاهو و جنجال داشتند و هیچ‌وقت نخواستند خودنمایی کنند و ذره‌ای مَنیت در ایشان دیده نمی‌شد.

الهی خراسانی اضافه کرد: زمانی که بنده نوجوان بودم شیفته منش اخلاقی و علمی ایشان شده بودم و با توجه به اینکه در آن‌ سال‌ها هیچ زندگی‌نامه مدونی از ایشان وجود نداشت، سعی کردم که به همراه برادرزاده ایشان زندگی‌نامه استاد حکیمی را تدوین کنم، اما ایشان پیام داده بودند که نیازی به این کار نیست و بسیار از اینکه تبلیغ کنند، پرهیز داشتند و به نظرم هر سه بعد شخصیت ایشان می‌تواند برای ما الگو باشد.

ارتباط عمیق استاد حکیمی با جامعه شاعران و متفکران

وی با اشاره به ارتباطات عمیق محمدرضا حکیمی با جامعه شاعران و متفکران، تصریح کرد: استاد محمدرضا حکیمی ارتباطات علمی گسترده‌ای با انجمن‌های علمی، ادبی و روشنفکران داشتند. ایشان رفاقت صمیمانه‌ای با دکتر دینانی، هوشنگ ابتهاج و بسیاری از شاعران داشتند و سرآمد انجمن‌های ادبی و جلسات شعر مشهد بودند و از سوی دیگر نیز با عالمان و بزرگان سنتی حوزه علمیه مراوده داشتند.

عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه برادران دیگر استاد حکیمی نیز اهل علم بودند، ادامه داد: برادران حکیمی که متشکل از استاد محمدرضا حکیمی، محمد حکیمی و علی حکیمی می‌شوند جزو تدوینگران کتاب «الحیاة» بودند و با این‌که مغز متفکر و طراح نظام معرفتی این کتاب استاد محمدرضا حکیمی بودند، اما هر سه برادر اهل علم، تحقیق و نویسنده‌های برجسته‌ای بودند و استاد محمد حکیمی که اکنون در قید حیات هستند نیز چهره بسیار انقلابی، علمی و پرتالیفی هستند که امیدواریم سایه‌شان مستدام باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha