• دوشنبه / ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۲۳:۱۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400021309295

گندمی مطرح کرد

باید سکوت می‌کردیم که کسی نداند چه بلائی بر سر شهر آمده است؟

باید سکوت می‌کردیم که کسی نداند چه بلائی بر سر شهر آمده است؟

ایسنا/خراسان رضوی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص رد صلاحیت سه نفر از اعضای شورا که در انتخابات شورای ششم ثبت‌نام کرده‌اند،گفت: همین چند روز پیش، نتایج بررسی صلاحیت‎های انتخابات شوراهای شهر آمد و متاسفانه همان شد که فکرش را می‌کردیم، برخورد سلیقه‌ای انجام شده است؛ طرف نمازش ترک نمی‌‎شود، به جرم عدم التزام به اسلام رد شده است.

بتول گندمی امروز در نطق پیش از دستور صدوبیست‌ونهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، اظهار کرد: ما در اردیبهشت ۹۶ به نمایندگی از جریان اصلاحات از مردم رأی گرفتیم. بعد از ۱۴ سال، با سختی‌های فراوان و با وجود رد صلاحیت تعداد کثیری از کاندیداهای اصلاح‌طلب در بهار ۹۶، توانستیم فهرستی را با عنوان لیست امید به مردم ارائه کنیم.

وی با بیان اینکه «از ابتدای دوره جاری شورای شهر تاکنون هر دو شهردار شهر مشهد، تمام تلاش خود را برای توسعه شهر کردند»، افزود: در آغاز دوره خدمت، شهر را با انبان و کروری از بدهی تحویل گرفتیم. قصد نداریم و نداشتیم که چیزی را به گردن کسی از جمله قبلی‌ها بیندازیم، اما وقتی یک تیم جدید وارد مدیریت یک دستگاه می‌شوند و آن مدیریت توسط تیم قبلی، با بدهی‌های فراوان به تیم جدید تحویل داده می‌شود، چه باید کرد؟ نباید گفت؟ سکوت کنیم که کسی نداند چه بلایی بر سر شهر و منابع ریالی شهر آوردند. حالا هم نگوییم این بدهی‌ها چگونه پرداخت شد، چگونه تامین مالی کردیم؟

این عضو شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: از دوره ۹۲ تا ۹۶، کسانی بر مدیریت شهری این شهر حاکم بودند که مخالف صددرصد برجام و مذاکره بودند. همان‌ها در زمان تورم حدود ۱۰ و ۱۵ درصدی به‌جای اینکه برای شهر درآمدزایی کنند، شهر را با بدهی به ما تحویل دادند، اما شورای پنجم که آمد، تحریم پشت تحریم. تورم طوفانی شد. اینجا هنر ما بود که  بتوانیم شهر را  نگه داریم.

گندمی تاکید کرد: ما توانستیم ۱۱ مورد از مطالبات شهرداری را از دولت به مبلغ بیش از ۴۸ هزار میلیارد ریال را وصول کنیم و همچنین ۲۷ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی انجام دهیم. مجموع اوراق مشارکت  از سال ۹۱ تا ۹۶ ، ۲۷ هزار میلیارد ریال به منظور تامین مالی منابع شهر بود. در صورتی که این اوراق از سال ۹۶ تاکنون به بیش از ۳۸ هزار میلیارد ریال رسیده است.

وی ادامه داد: در حوزه اقتصادی  ۲۴ پروژه به ارزش بیش از ۲۳ میلیارد و ۱۶۶میلیون ریال که سال‌ها به عنوان مسئله و مشکل شهر مانده بود، رفع مساله، تعیین تکلیف و فروخته شد. همچنین پروژه‌های جدید از سال ۹۶ تاکنون، بالغ بر ۳۰ هزارمیلیارد ریال پروژه مشارکتی مدنی، bot  و اجاره‌ای که از همین سال تاکنون منعقد شده است.

گندمی اضافه کرد: همچنین تامین مالی ۱۶ پروژه عمرانی و زیرساختی به میزان ۱۲ میلیارد و ۳۹۱ میلیون ریال صورت گرفت.جمع کل بودجه از سال ۹۲ تا ۹۶ ، ۲۶ هزار میلیارد تومان و سرانه جاری و عمرانی ۷ میلیون و ۸۸۷ هزارتومان، اما جمع کل بودجه از سال ۹۷تاکنون ۶۳هزار میلیارد و ۱۴ میلیون تومان و سرانه جاری و عمرانی ۱۷میلیون و ۴۷۹ میلیون تومان است.

وی با اشاره به خدمات ارائه شده توسط شورای پنجم, ادامه داد: سامانه فاش، راه‌اندازی مرکز نوآوری و کارخانه نوآوری، ، تصویب منشور حقوق شهرنشینی، پیگیری پروژه و مصوبه شهر همگان، پروژه‌های سه‌گانه کوه‌پارک، رودپارک و بوم ‌پارک، توسعه توس و تبدیل آن به یک محل آبرومندتر نسبت به گذشته، تأسیس موسسه آیتا برای توسعه همکاری‌های سه کشور فارسی زبان ایران، افغانستان و تاجیکستان، تحولات پیش‌برنده در الیت، دریافت برند شهر دوستدار آب از کمیسیون ملی یونسکو-ایران، برگزاری انتخابات شوراهای اجتماعی محلات که انتخابات را به سطح محلات شهر کشانده و مشارکت شهروندان را محتول کرد، از جمله خدمات شورای پنجم بوده است.

گندمی ادامه داد: کسب برند جهانی «مشهد شهر یادگیرنده» از سازمان جهانی یونسکو که تا کنون بی‌سابقه بوده، پروژه محله ما که نشاط شهری گسترده‌ای را در محلات ایجاد کرده، ساخت دو ایستگاه استقبال از زائر در دو ورودی مهم شهر، ساخت قریب به ۱۵ ایستگاه آتش‌نشانی و سوله بحران از اقدامات بی‌نطیر شورای پنجم بود.

این عضو شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: این اقدامات در شرایطی رخ داد که سخت‌ترین تحریم‌ها بر کشورمان حاکم شد. می‌توانستیم مدیریت شهری را ساکن نگه داریم و بهانه بیاوریم که تحریم و تورم چند ده رقمی شده و دلار در همین بازه زمانی از ۳۵۰۰ تا ۳۱ هزار تومان رفته است، اما ما کاری که وعده دادیم را انجام دادیم و داد هم نزدیم که البته آن‌ها داد ‌زدند که به فکر مردم حاشیه شهرهستند. غیر از یارانه، سیب زمینی و توزیع غذا و امثال اینها در ادوار قبلی در حاشیه شهر چه کردند، جز کسرکردنِ شأن شهروندان مناطق محروم‌تر. حالا بروید ببینید در حاشیه شهر در همین دوره کوتاه سه سال و ۸ ماه، مدیریت شهری فعلی چه کرده است.

در یک کلام بگویید جریان اصلاحات نیایند

وی در خصوص رد صلاحیت سه نفر از اعضای شورا اظهار کرد: همین چند روز پیش، نتایج بررسی صلاحیت‎های انتخابات شوراهای شهر آمد. متاسفانه همان شد که فکرش را می‌کردیم؛ برخورد سلیقه‌ای انجام شده است. طرف نمازش ترک نمی‌‎شود، به جرم عدم التزام به اسلام رد شده است. آخر کجای قرآن آمده با یک مسلمان اینطور رفتار شود. طرف یک ترک فعل قانونی نکرده و اصلاً در جایگاهی نبوده که خلاف قانون کرده باشد. به جرم عدم التزام به قانون اساسی رد شد. چه کار می‎کنید با مردم؟

وی ادامه داد: ما اصلاح‌طلبان اصلاً ادعای نمایندگی کل مردم را نداریم. اصلاً مدعی نیستیم که هر کسی منتقد است، اعتراضی دارد، حرف و عرضی دارد، اصلاح‌طلب است، اما این را می‌دانیم که ردصلاحیت‌های گسترده، تنها به نفع دو جریان است. یک طیف سیاسی داخل نظام که می‌دانند اگر کسی نیاید با یک فهرست، می‌توانند با کمتر از حتی۶۰-۷۰ هزار رأی،لیست خودشان را به شورا بفرستند. از آن طرف هم کسانی که مدعی ضدیت با جمهوری اسلامی هستند می‌گویند باید انتخابات را ترک کرد و رأی نداد.

گندمی تاکید کرد: وقتی که گزینه‌های اصلاح‌طلب منتقد رد می‌شوند، طرفداران‌ و کسانی که تا به حال لطف کرده‌اند و در انتخابات‌های مختلف تا کنون به این طیف فکری رأی داده‎ ‌اند،  پای صندوق رأی نخواهند آمد.

وی با اشاره به اینکه در این انتخابات حدودا ۵۰ نفر از نیروهای تشکیلاتی و هواداران اصلاحات در شهر مشهد برای شورا ثبت نام کردند و حدود ۳۵ نفر از آنها رد صلاحیت شده‌اند، گفت: در یک کلام بگویید جریان اصلاحات نیاید. تعداد زیادی از متخصصان، مدیران و نیروهای خوش‌فکر که مشهد برای رشد و توسعه به آنها نیاز دارد، با همین دیدگاه که هیئت‌های اجرایی و نظارت همه را رد می‌کنند، برای ثبت نام نیامدند. 

گندمی ضمن انتقاد از کسانی که این دولت را اصلاح‌طلب می‌دانند، تاکید کرد: می‎دانید ۲۸  نفر اصلاح‎طلبانی که در این دوره رد شده‌اند را هیئت اجرایی رد کرده است. ما در سال ۹۲ و ۹۶ به خاطر حفظ منافع ملی از مردم خواستیم در آن شرایط که گزینه ها محدود بود این راه را برگزینند. این دولت، دولت اصلاح طلبان نبوده است. بروید در لایه فرمانداران، استانداران، معاونان وزرا، مدیران کل را نگاه کنید. می‎بینید چند درصد اصلاح طلبند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha