• یکشنبه / ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۳:۲۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400020503025
  • خبرنگار : 71588

هشدار قانونگذاران لیبی درباره لغو انتخابات در صورت بقای نیروهای خارجی

هشدار قانونگذاران لیبی درباره لغو انتخابات در صورت بقای نیروهای خارجی

نمایندگان لیبیایی نسبت به عدم برگزاری انتخابات ریاستی و پارلمانی در موعد مقرر خود یعنی اواخر سال جاری میلادی در صورت ابقای مزدوران خارجی در خاک لیبی هشدار دادند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، واکنش خالد المشری، رئیس شورای عالی دولت لیبی به سخنان نجلاء المنقوش، وزیر خارجه لیبی سوالات متعددی را در مورد اینکه امکان خروج مزدوران وجود دارد یا خیر یا اینکه انتخابات می‌تواند در زمان تعیین شده آن برگزار شود یا نه، مطرح کرده است.

خالد المشری خاطرنشان کرد، بازنگری و بررسی توافقنامه‌های منعقد شده در گذشته از اختیارات دولت فعلی نیست، زیرا وزیر امور خارجه گفته است که لیبی رایزنی با ترکیه را آغاز کرده اما مصمم است که از این کشور خارج شود.

وی بر تمایل شورای دولتی به احترام گذاشتن به نقشه راه صادر شده توسط مجمع گفت‌وگوی سیاسی لیبی تاکید کرد.

المشری همچنین تصریح کرد، مطابق آنچه در بند دهم ماده ششم نقشه راه مذکور آمده است، لغو یا اصلاح توافقات قانونی قبلی، در حوزه اختیارات این دولت نیست.

در همین راستا، سمیره العزابی، سخنگوی حزب عدالت و سازندگی لیبی، وزیر خارجه دولت وحدت ملی لیبی را به دلیل همان اظهارات مورد هجمه قرار داد.

در این رابطه، طلال المیهوب، رئیس کمیسیون دفاع و امنیت ملی لیبی اعلام کرد، انتخاباتی که قرار است در پایان سال جاری میلادی برگزار شود، ممکن است برگزار نشود و در صورت برگزاری آن، امکان دارد در سایه حضور مزدوران به آن اعتراض گردد.

وی در ادامه افزود، حضور مزدوران، نشان دهنده عدم برگزاری انتخابات در موعد مقرر و باقی ماندن ترکیه است که به دنبال افزایش آشوب و تنش و حمایت از گروه‌های افراطی است.

در همین راستا، سعد بن شراده، عضو شورای عالی دولت در خصوص همین موضوع گفت، این شورا به سخنان درباره خروج نیروهای ترکیه اعتراض نمی‌کند اما خواستار لزوم پایبندی به نقشه راهی است که بر سر آن توافق شده است.

وی اظهار داشت، خروج تمامی نیروهای خارجی از لیبی، خواسته همه است و هیچکس نمی‌تواند با اینگونه خواسته‌ها مخالفت کند.

در همین رابطه، حسین عطیه القطرانی، معاون نخست وزیر دولت وفاق ملی لیبی با اعضای کمیته نظامی ۵+۵ در شهر بنغازی دیدار کرد.

القطرانی تلاش‌های تمامی اعضای این کمیته برای قدم برداشتن در مسیر اجرای بندهای برقراری آتش بس که در اکتبر ۲۰۲۰ در ژنو تحت نظارت سازمان ملل امضا شد را ستود.

وی بر لزوم تسریع بخشیدن در گشایش مسیر ساحلی پس از عملیات مین‌زدایی تاکید کرد که امکان حمل و نقل و مبادلات تجاری بین شهرها را تسهیل می‌کند.

اعضای این کمیته تاکید کردند که آنها به صورت مداوم به خاطر نزدیک کردن و همگرایی دیدگاه‌ها در خصوص یکپارچه سازی موسسه نظامی تلاش و همکاری می‌کنند.

پیشتر المنقوش اظهار کرد: دولت وحدت ملی لیبی به ریاست الدبیبه گفتگویی را با ترکیه آغاز کرده و از آمادگی آنکارا برای آغاز مذاکرات و گفتگوها مطلع شد.

وزیر خارجه لیبی گفت: لیبی همزمان در مورد اهداف خود مصمم است و از همه کشورها می‌خواهد برای بیرون کردن نیروهای خارجی از خاک لیبی همکاری کنند.

همچنین او تاکید کرد: این مساله اولویت لیبی است چرا که امنیت ما بر خروج نیروهای خارجی متکی است.

این مسؤول لیبیایی افزود: ما می‌دانیم که این موضوع نمی‌تواند یک شبه حل شود اما با توجه به آمادگی که شاهد بودیم، به حل آن اطمینان داریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha