• یکشنبه / ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۲:۵۹
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1400020502990
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

بیماری تیلریوز و باید و نبایدهای نگهداری دام

بیماری تیلریوز و باید و نبایدهای نگهداری دام

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی اظهار کرد: بیماری تیلریوز، یک بیماری در دام‌هاست که با کم بارشی و خشکسالی زیاد  می‌شود بنابراین دامداران باید توصیه‌هایی را عایت کنند تا دام کمتر به این بیماری مبتلا شود. 

مسعود دادفر، امروز یکشنبه ۵ اردیبهشت به رسانه‌های گروهی برای پیشگیری از بیماری تیلریوز(زردی) گفت: بیماری تیلریوز (Theileriosis) یک بیماری انگلی خونی بوده و عامل بیماری توسط کنه‌ها از دام آلوده به دام سالم منتقل شده و در صورت ابتلای دام‌ها خسارات سنگینی به دامدار وارد خواهد شد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: این بیماری در ایران بنام زردی معروف است؛ اگر چه بیماری مشترک بین انسان و دام نبوده و از طریق گوشت به انسان منتقل نمی‌شود، اما گوشت به دلیل عوارض عمومی مانند تب دار (پر خونی) و یا  زردی لاشه برای مصرف انسانی مناسب نبوده و در کشتارگاه‌ها گوشت دام‌های آلوده به بیماری را ضبط و معدوم می‌کنند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی ادامه داد: با توجه به کاهش نزولات آسمانی و خشکسالی متعاقب آن که منجر به ازدیاد کنه‌ها و انگل‌ها می‌شود و این انگل‌ها سیستم ایمنی دام را به طور قابل ملاحظه‌ای ضعیف می‌کند، علاوه بر واکسیناسیون که ترجیحا در فصول سرد سال و قبل از  آغاز فعالیت کنه‌ها انجام می‌شود عمده‌ترین روش‌های پیشگیری از این بیماری رعایت بهداشت دام، استفاده از جایگاه مناسب برای نگهداری دام، سمپاشی اماکن دامی و یا شعله دادن آنها به منظور مبارزه با کنه‌ها است.

دادفر اظهار کرد: براین اساس، توصیه می‌شود جایگاه دام از سنگ، سیمان و مصالح با پوشش سیمانی بهسازی شود، همچنین جمع‌آوری خوراک باقی مانده از دام‌ها، جمع آوری کود و فضولات، پوشاندن آنها و حمل مرتب به خارج از جایگاه نیز اهمیت ویژه‌ای در از بین بردن کنه‌ها دارد.

وی بیان کرد: سمپاشی مرتب جایگاه دام با سموم ضد کنه در فصول و زمان‌های مناسب و نیز سم پاشی بدن دام به روش حمام، اسپری و یا سموم خطی در از بین بردن انگل‌ها و پیشگیری از بیماری حائز اهمیت بوده و ضرورت دارد دامداران نسبت به رعایت این موارد برای پیشگیری از بروز خسارت اقدام کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha