• یکشنبه / ۱۰ تیر ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۰
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1403041006436
  • خبرنگار : 50026

در دولت سیزدهم چند واحد تولیدی خراسان جنوبی احیا و فعال‌سازی شد؟

در دولت سیزدهم چند واحد تولیدی خراسان جنوبی احیا و فعال‌سازی شد؟

ایسنا/خراسان جنوبی سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکنون در دولت سیزدهم ۵۳۰ واحد راکد استان احیا و وارد چرخه تولید شده‌اند، گفت: نرخ بیکاری در خراسان جنوبی به ۵ درصد رسیده است.

مهدی جعفری امروز یکشنبه ۱۰ تیر با اعلام این خبر گفت: استان خراسان جنوبی آنچه باید در گذشته می‌داشت و نداشت، نداشته‌هایش را در دولت سیزدهم گرفت؛ خیلی آرزو داشتیم راه‌آهن داشته باشیم و انتقال آب دریای عمان رنگ واقعیت بگیرد و طرح‌های بزرگ یا همان ابر پروژه‌ها در این استان اجرا شود و زیرساخت در حوزه معادن، گردشگری، معادن و کویر برای سرمایه‌گذاری مهیا شود.

وی افزود: در سالیان گذشته بسیاری از سرمایه‌گذاران به استان می‌آمدند اما چون شرایط و زیرساخت‌ها چون برق، آب و گاز مهیا نبود سرمایه‌گذاری برای آنان به صرفه نبود و علی‌رغم اینکه خراسان جنوبی بهشت معادن بود اما سرمایه‌گذاری اتفاق نیفتاده اما تمام این عقب‌افتادگی‌ها با روی کار آمدن دولت آیت الله رئیسی جبران شد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با بیان اجرای پروژه بزرگ راه‌آهن و انتقال آب دریای عمان به استان و اتصال به خط انتقال گاز در دولت سیزدهم، افزود: قبل از دولت آیت الله رئیسی در استان خراسان جنوبی سه پست برق داشتیم اما در همین سه سال دولت سیزدهم سه پست ۴۰۰ کیلوولت برق دیگر به استان اضافه شده است.

جعفری ادامه داد: ایجاد پست‌های ۴۰۰ کیلوولت برق ظرفیت بسیاری خوبی است که می‌تواند معادن استان را فعال کند تا وارد جهش تولید شویم.

وی با بیان اینکه اکنون پست برق نهبندان بیش از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: همچنین پست برق فردوس  و طبس در دست اجرا است اما هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی از تأمین زمین برای احداث ۱۶۰مگاوات نیروگاه خورشیدی در استان خبر داد و گفت: سرمایه‌گذاری در حوزه تولید برق خورشیدی در استان بی‌سابقه است.

جعفری عنوان کرد: اکنون برای صنایع کوچک هم به دنبال انرژی خورشیدی رفتیم و حمایت می‌شوند تا برق مورد نیاز خود را  تولید و هر میزان برقی هم که تولید کنند به صورت تضمینی توسط دولت خریداری می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه اکنون استان خراسان جنوبی به معنای خاص خودش می‌تواند وارد جهش تولید شود چون زیرساخت‌ها و مواد اولیه برای سرمایه‌گذاری موجود است، تصریح کرد: با سرمایه‌گذاری در استان زمینه برای اشتغال و رشد اقتصادی و توسعه فراهم است و  بعد دیگر خراسان جنوبی از تحت عنوان استان محروم خارج می‌شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی به ظرفیت مرز در استان اشاره کرد و گفت: امروزه مرز خراسان جنوبی به مرحله‌ای رسیده که برای مرزهای شرقی کشور الگو شده است و از مرز دوغارون و میلک می‌آیند تا وضعیت مرز استان را  ببینند که چه کاری انجام دادیم که اکنون ترانزیت در اردیبهشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰۹۰ درصد رشد داشته است.

وی با تبریک روز صنعت و معدن، ادامه داد: در حال حاضر ۳ هزار و ۲۰۳ واحد صنعتی در استان داریم که حدود ۹۶۸ واحد غیرفعال و راکد بود که تاکنون ۵۳۰ واحد راکد احیا و فعال و وارد چرخه تولید شده‌اند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: در حوزه اشتغال قبل از دولت سیزدهم نرخ بیکاری در استان ۷.۵ درصد بود اما اکنون آماری بیکاری در خراسان جنوبی به ۵ درصد رسیده است و جزو استان‌های برتر کشور در این حوزه هستیم.

جعفری با اشاره به صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری، گفت: در دولت سیزدهم حدود ۲۴ هزار و ۳۹۸ مجوز کسب و کار از طریق درگاه ملی مجوزهای کشور صادر شده که منجر به ایجاد ۳۰ هزار و ۱۰۰ فرصت شغلی در حوزه خدماتی و تولیدی شده است.

وی عنوان کرد: ۱۱۰ فرصت‌ اقتصادی و سرمایه‌گذاری در استان شناسایی و به چندین زبان دنیا آماده و عرضه شده که این فرصت‌ها بدون نام است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه در حوزه تسهیلات درخواست‌های بسیار زیادی داریم که منابع موجود برای پاسخ این درخواست‌ها کفایت نمی‌کند، گفت: در همین راستا تسهیلات بر اساس سه اولویت شامل حفظ واحدهای موجود در استان، سرمایه‌گذارهایی که چرخه تولید استان را تکمیل می‌کنند و سرمایه‌گذاری‌های که اشتغال آن در استان اما تولیدات آن کشوری است، هدفمند و هوشمند کردیم.

جعفری به مولفه‌های دیگر برای پرداخت تسهیلات اشاره کرد و افزود: گردش مالی صنایع بزرگ و معادن استان باید در داخل استان باشد تا انتفاع آن به مردم استان برسد و بتوانیم تسهیلات بیشتری به مردم پرداخت کنیم و اکنون در حوزه تسهیلات ازدواج جزو ۱۰ استان برتر کشور هستیم.

وی بر کم شدن صف انتظار وام‌های ازدواج و فرزندآوری در استان تأکید کرد و یادآور شد: تاکنون بیش از ۹۰ درصد تعهدات استان در این حوزه را انجام دادیم و در اردیبهشت ماه سرعت پرداخت تسهیلات در استان افزایش یافت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha