• شنبه / ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۴:۳۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400011405540
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس:

با تشکیل سازمان طب سنتی، انحصارگرایی در طب رایج شکسته می‌شود

با تشکیل سازمان طب سنتی، انحصارگرایی در طب رایج شکسته می‌شود

ایسنا/اصفهان یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، گفت: باید سازمانی تشکیل شود تا نگرش‌های موازی و متمایزی که در علم پزشکی وجود دارد و ملت‌های مختلف از آنها استفاده می‌کنند، در ایران نیز مورد استفاده قرار گیرد تا انحصارگرایی در طب غربی و رایج شکسته شود.

حجت‌الاسلام حسین میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا درباره طرح جمعی از نمایندگان مجلس مبنی بر تشکیل سازمان طب سنتی، اظهار کرد: طب رایج در دنیا طبی است که اصطلاحاً طب غربی نام‌گذاری می‌شود که مبتنی بر فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و طب جدید است. در عین حال در کشورهای مختلفی از دنیا مانند انگلستان، چین، هند و آمریکا به جز شیوه رایج طب، شیوه‌های دیگری هم از طب و علم پزشکی وجود دارد که در کنار شیوه رایج طب از آن استفاده می‌کنند و به نوعی مکمل طب رایج است و در ایران هم به آن طب مکمل می‌گویند.

وی افزود: منتها در وزارت بهداشت مقاومت پنهانی در برابر دیگر شیوه‌های رایج طب در دنیا وجود دارد. برای اینکه مردم بتوانند از تمام مزیت‌های طبی در دنیا استفاده کنند و خودشان انتخاب کنند که چه شیوه طبی را می‌خواهند در مجلس طرحی را امضا کرده‌ایم که یک سازمان طب مکمل یا سنتی که مستقل و مرتبط با وزارت بهداشت و درمان باشد، تشکیل شود تا مردم هم بتوانند از پیشرفت‌های طب روز استفاده کنند و هم از پیشرفت‌ها و دانش طب‌های موازی طب رایج بهره ببرند که البته تا تصویب این طرح راه زیادی داریم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس، گفت: یکی دیگر از اهداف تشکیل چنین سازمانی این است که از انحصار طلبی در علم پزشکی جلوگیری شود. برای مثال اگر بخواهیم طب سوزنی و یا طب ایرانی را در کشور استفاده کنیم، چه گزینه‌هایی پیش رو داریم و به چه سازمانی باید مراجعه کنیم؟ بنابراین باید یک مرجع صلاحیت‌دار در این حوزه وجود داشته باشد و بهترین راه این است که در وزارت بهداشت چنین سازمانی ایجاد شود.

میرزایی ادامه داد: نگاه اطبای سنتی به انسان و طبیعیات نگاهی متمایز از نگاه طب جدید است. برای مثال اگر به مقاله‌ای از جالینوس که بیش از ۲ هزار سال پیش نوشته شده است، دقت کنیم متوجه می‌شویم که سه مشرب طبی را مطرح کرده و در واقع جالینوس طب قیاسی را مطرح می‌کند که این نگاه بیشتر در طب سنتی ایرانی وجود دارد، در حالی که در طب جدید چنین نگرشی وجود ندارد.

وی افزود: بنابراین باید سازمانی تشکیل شود که نگرش‌های موازی و متمایزی که در علم پزشکی وجود دارد و ملت‌های مختلف از این نگرش های متمایز استفاده می‌کنند، مورد استفاده مردم ایران هم قرار گیرد و انحصارگرایی در طب غربی و رایج شکسته شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha