• پنجشنبه / ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۲۳:۰۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403062919356
  • خبرنگار : 50653

همایش بزرگداشت علامه حسن‌زاده آملی برگزار می‌شود

همایش بزرگداشت علامه حسن‌زاده آملی برگزار می‌شود

ایسنا/اصفهان «پرسشی مطرح می‌شود که چرا برگزاری همایش بزرگداشت علامه حسن‌زاده در این شهر ضرورت دارد؟ باید بگوییم اصفهان شهری است که در همه حال مدعی علوم‌ مختلفی بوده و در صد سال اخیر نیز تاریخِ آن با حکمت و فلسفه گره خورده است. در واقع مکتب فلسفی اصفهان با احیاگری سنت فلسفی توسط محمد بیدآبادی جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است.

این مطلب را مجتبی انصاری در نشست خبری همایش «بزرگداشت علامه حسن‌زاده آملی(ره)» بیان کرد، نشستی که امروز (پنجشنبه ۲۹شهریورماه) در موسسه علوم اسلامی علامه کلباسی برگزار شد. او با بیان اینکه حوزه علمیه اصفهان در طول تاریخ همواره در مجموع علوم‌ حوزوی مختلفی مانند علوم ادبی، علوم نقلی و علوم معقول جایگاه ممتازی داشته است، اظهار کرد: پرسشی مطرح می‌شود که چرا چنین برنامه‌ای در این شهر ضرورت دارد؟ باید بگوییم اصفهان شهری است که در همه حال مدعی علوم‌ مختلفی بوده و در صد سال اخیر نیز تاریخِ آن با حکمت و فلسفه گره خورده است. در واقع مکتب فلسفی اصفهان با احیاگری سنت فلسفی توسط محمد بیدآبادی جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است.

دبیر همایش «بزرگداشت علامه حسن‌زاده آملی» با اشاره به اینکه حوزه علمیه اصفهان به‌رغم وجود همه فرقه‌های فکری در فلسفه جایگاه ویژه‌ای داشته و این سنت فلسفی بیشتر در رابطه با استاد شاگردی است، افزود: این برنامه با همت موسسه علمی تربیتی آوای توحید شعبه اصفهان و با همکاری نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه اصفهان، مجمع حکمت مهدوی شعبه اصفهان، دانشگاه معارف قرآن و عترت، موسسه تحقیقاتی علوم اسلامی علامه کرباسی، بسیج ناحیه امام صادق (ع) و خانه حکمت اصفهان برگزار شده است.

سپس آیت الله شیخ احمد کلباسی، تولیت موسسه علوم اسلامی علامه کلباسی با اشاره به اینکه اگر دیدگاه دین تعریف و گفته نشود چه بسا فلسفۀ منحرف غرب در امور بسیاری اشکالات متعددی مانند آنچه حاکم بر جوامع غرب است را به همراه دارد، توضیح داد: باید توجه به علوم عقلی را برای کودکان در نظر داشته باشیم، چراکه آن‌ها باید امور عقلی خودشان را بر اساس عقلانیت دین ترسیم کنند و فهمشان را از دین دریافت کنند. بزرگانی که صاحب حکمت شدند و این علم را اگ چه اصلش از بیرون به اسلام وارد شده ولی به آن بها دادند تا بتوانند جواب مبهم‌ها را پاسخگو باشند و امور عقلی را رشد دهند.

وی با تأکید بر اینکه شکی نداریم که فلسفه یونان باستان در این زمینه مطالبی داشته که باید مشاهده کرد، افزود: باید بدانیم که اسلام در این خصوص چه نظری دارد. قطعاً رشد این حکمت را مدیون بزرگانی همچون علامه حسن‌زاده آملی هستیم که ازنظر فنون مختلف در رشد حکمت متعالیه نقش بسزایی داشتند. اگر اندیشۀ این افراد تبیین شود قطعاً موجب رشد آن حکمتی خواهد بود که نیاز جامعه است. ما در سنین مختلف از عقلانیت خود استفاده می‌کنیم، اما نمی‌دانیم منشاء این عقلانیت همان حکمتی بوده که ترسیم شده است.

کلباسی که تولیت موسسه علمی تربیتی آوای توحید شعبه اصفهان را نیز به عهده دارد درخصوص اینکه جایگاه علامه حسن‌زاده بسیار بالا است، اظهار کرد: بزرگداشت علامه حسن‌زاده یعنی توجه به اندیشه‌های ایشان تا مردم براساس راه‌های هدایت و سمبل‌های حکمت پیش بروند و انشالله که سبب رشد حکمی و عقلی جامعه شود. اگر این همایش در تمام استان‌ها به صورت متعدد برگزار شود قطعاً اندیشه‌های این بزرگان می‌تواند به یافته‌های جدیدی در نظرات دست‌یافته و به عالم بشریت ارائه کنند.

در ادامه این نشست نیز حجت‌الاسلام سید احسان فقیهی مدیر موسسه علمی تربیتی آوای توحید شعبه اصفهان گفت: موسسه علمی تربیتی آوای توحید به منظور تربیت نیروهای تخصصی در حوزه علوم عقلی و ارتقای بینش و جهان‌بینی توحیدی در سال ۱۳۹۵ در قم فعالیت خود را شروع کرد. این موسسه مبتنی بر حکمت متعالیه و معارف توحیدی و با هدف زمینه‌سازی ترویج علوم معقول و معرفتی فعالیت علنی تربیتی خود را در حوزه علوم عقلی آغاز کرده است چراکه امروزه به توسعه مبانی معرفتی نیاز داریم.

حجت‌الاسلام فقیهی ادامه داد: مشکل اساسی جامعه توجه نکردن به مقام وجودی خود است. این نیازمندی تنها در حوزه نظر نیست، بلکه لازم است مبانی معرفتی و عقلی به صورت کاربردی در متن زندگی و سبک زندگی این مبانی عملیاتی شود.

وی با تاکید بر اینکه امروز شاهد پوچی‌گرایی و پوچ انگاری رفتاری در جامعه هستیم، تصریح کرد: این همان عاملی بوده که در نگاه غرب و جهان بینی یهود دنبال می‌شود تا دهکده جهانی مبتنی بر مادی‌گرایی و پوچ‌گرایی محقق شود.

حجت الاسلام فقیهی در پایان یادآور شد: موسسه آوای توحیدی با بهره‌گیری از شاگردان برجسته علامه حسن‌زاده، براساس مبانی علامه این علامه و حول محور مبانی فکری ایشان فعالیت علمی و تربیتی خود را دنبال می‌کند و تا کنون حدود ۲۰۰ ساعت مبانی علمی و آموزشی در حوزه اجتماعی و سبک زندگی توحیدی ارائه کرده و اخیراً در حوزه تولید کتاب‌های داستان با هدف پرورش تفکر عقلانی در کودکان گام برداشته است.

به گزارش ایسنا، «همایش بزرگداشت علامه حسن‌زاده آملی» با حضور «آیت الله شیخ حسن رمضانی»، «استاد اصغر طاهرزاده»، «آیت الله سید علی حسینی آملی»، «استاد علی کرباسی زاده» ۵ مهرماه ۱۴۰۳ ساعت ۸:۴۵ صبح در اصفهان، خیابان حکیم، ضلع شرقی مسجد جامع حکیم، موسسه علوم اسلامی علامه کلباسی برگزار می‌شود.

همایش بزرگداشت علامه حسن‌زاده آملی برگزار می‌شود

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha