*گره تندر90 همچنان كور است* رنوپارس برنده اصلي دعواي ايران‌خودرو و پارس‌خودرو!

در حالي كه مشكلات مربوط به توليد تندر90 همچنان به قوت خود باقيست، تكليف نهايي اين موضوع همچنان نامشخص و پيگيري‌ها در وزارت صنايع ومعادن همچنان ادامه دارد. در ابن بين به نظر مي‌رسد كه رنوپارس به عنوان تنها تامين‌كننده قطعات اين خودرو خارج از گود نشسته و فقط نظاره‌گر ماجراست. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، داستان توليد تندر90 در دو كارخانه ايران‌خودرو و پارس‌خودرو و مشكلات تيراژ پايين آن تكراري و ملال‌آور شده است. در حالي كه مصرف‌كنندگان همچنان بايد به دليل نبود فروش آزاد، اين خودرو (به‌ويژه در مدل E0 و E1) را با اختلاف قيمت‌هاي حداقل دو ميليون توماني از بازار تهيه‌ كنند، ظرفيت بدون استفاده مانده خطوط توليد اين خودرو در دو شركت سازنده آن همچنان خاك مي‌خورد! رنوپارس دليل اين مشكل در ايران‌خودرو را همانند گذشته به بدهي‌هاي اين شركت داخلي مرتبط مي‌داند (چيزي حدود 700 ميليارد ريال)، ولي اوضاع در ديگر سازنده اين خودرو نيز چندان مساعد نيست؛ به طوري كه با وجود بي‌استفاده بودن بخشي از ظرفيت خط توليد به دليل نبود قطعه هنوز بخشي از تعهدات قبلي به دليل تيراژ پايين بي‌پاسخ مانده و اين در حالي است كه طبق اعلام مديران پارس‌خودرو، اين شركت بدهي خود به رنوپارس را تقريبا تسويه كرده است. يك فرمول ساده اقتصادي مي‌گويد مقرون به صرفه بوده توليد يك كالا مستلزم افزايش تيراژ توليد و در نتيجه كاهش قيمت تمام شده آن است. اين در حالي است كه دو خودروساز داخلي سازنده تندر90 همواره به دليل پايين بودن تيراژ توليد به دليل نرسيدن قطعه به ميزان كافي آه و ناله دارند و معتقدند كه توليد اين خودرو در مدل‌هاي E0 و E1 كه از سوي وزارت صنايع ومعادن قيمت‌گذاري شده‌اند، براي آن‌ها با ضرر يك تا يك و نيم ميليون توماني همراه است. جالب اينجاست كه مديران اين دو شركت اظهار مي‌كنند كه قيمت قطعات خريداري آن‌ها از رنوپارس بيش از مقدار واقعي آن‌هاست، ولي گويا با توجه به انحصاري كه در شبكه تامين قطعات اين خودرو وجود دارد، صداي آن‌ها به جايي نمي‌رسد. حتي در مقطعي وزير صنايع ومعادن ضمن موافقت تلوحي با حذف رنوپارس از چرخه تندر90 اعلام كرد كه كار تامين قطعه اين خودرو بايد به دو خودروساز داخلي سپرده شود، ولي اين امر هرگز محقق نشد كه شايد يكي از دلايل آن به بندهاي قرارداد امضا شده بين طرف‌هاي ايراني و فرانسوي مربوط باشد. كار حتي تا جايي پيش رفت كه ايران‌خودرو چندي پيش خط توليد اين خودرو را متوقف كرد، ولي از چند روز پيش دوباره با هزاران مصلحت‌انديشي، توليد در تيراژ بسيار پايين ازسر گرفته شد. رنوپارس نيز قاطعانه مي‌گويد كه تا پول ندهيد از قطعه خبري نيست! با اين شرايط و با توجه به اوضاع مالي نه چندان مناسب ايران‌خودرو هيچ آينده روشني نسبت به توليد اين خودرو قابل تصور نيست. در همين راستا چندي پيش مديران دو شركت داخلي سازنده تندر90 با هم تفاهم كردند كه توليد اين خودرو به يك كدام از آن‌ها واگذار شود و طرح مشترك خود را به وزارت صنايع و معادن بردند كه البته تاكنون وزير تصميم جدي براي آن نگرفته و به يكي از معاونانش براي پيگيري اين موضوع ماموريت داده است. هفته گذشته نيز گويا در ادامه مذاكرات قبلي، نشست مشترك ديگري بين مديران اين دو خودروساز و معاون وزير تشكيل و پيشنهاد تمركز و تجميع توليد تندر90 در يكي از دو كارخانه ايران‌خودرو يا پارس‌خودرو به بحث و بررسي گذاشته شد كه به نظر مي‌رسد كه اين نشست‌ها تا رسيدن به نتيجه قطعي و مشخص تداوم داشته باشد. هرچند كه تمركز و تجميع توليد تندر در يكي از كارخانه‌ها طبق گفته برخي از كارشناسان ممكن است جوانب منفي همچون كاهش رقابت، به‌وجود آمدن فضاي انحصاري و امثال آن داشته باشد، ولي شرايط فعلي نيز ازسوي هيچ كس قابل تاييد نيست و با اين وضع اميدي به بهبود روند و رفع مشكل نيست. انتهاي پيام
  • یکشنبه/ ۳ آبان ۱۳۸۸ / ۱۲:۵۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8808-00429.133776
  • خبرنگار :